Eksperyment z rowerami cargo
![Rower cargo osobowy - grafika artykułu](/mim/smartcity/pictures/obrazek,pic1,1016,241775,425802,show2.jpg&_sst=1738754022325)
Poznań bierze udział w projekcje Specific. Ma on na celu zbadanie, w jaki sposób jazda na rowerze może przyczynić się do realizacji koncepcji 15-minutowego miasta w dzielnicach podmiejskich i o niskiej gęstości zaludnienia.
Idea 15-minutowych miast to koncepcja urbanistyczna zaproponowana przez francuskiego urbanistę Carlosa Moreno. Zgodnie z nią najważniejsze potrzeby życiowe mieszkańców (praca, edukacja, zakupy, zdrowie czy rekreacja) powinny być dostępne w zasięgu 15-minutowego spaceru lub przejazdu rowerem od miejsca zamieszkania.
W Poznaniu, zgodnie z ideą 15-minutowych miast, rozwijają się sieci dróg rowerowych i infrastruktury pieszej, dzięki czemu mieszkańcy mogą swobodnie poruszać się bez używania samochodu. Realizowany w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM, pod kierownictwem dr hab. Aleksandry Lis-Plesińskiej, projekt Specific ma na celu zbadanie, w jaki sposób jazda na rowerze może przyczynić się do realizacji tej idei w dzielnicach podmiejskich i o niskiej gęstości zaludnienia. Znacznie łatwiej jest zaspokoić wszystkie codzienne potrzeby podczas spaceru lub przejażdżce rowerem w centrach miast niż na przedmieściach i obszarach zewnętrznych. A jednak to właśnie na tych ostatnich mieszka najwięcej ludzi.
Eksperyment przejściowy
15 partnerów projektu SPECIFIC przeprowadzi tzw. eksperymenty przejściowe w pięciu miastach: Bellinzona (Szwajcaria), Bristol (Wielka Brytania), Graz (Austria), Maastricht (Holandia) i Poznań (Polska).
Celem eksperymentów będzie projektowanie i testowanie rozwiązań, które uczynią krótkie podróże rowerowe bardziej atrakcyjnymi, uwzględniając potrzeby osób dojeżdżających do pracy, odwiedzających znajomych oraz kurierów dowożących paczki lub posiłki.
- W Poznaniu w ramach projektu skoncentrujemy się na rowerach cargo, które dają możliwość przewożenia osób lub większych ładunków. Projekt zbada potencjał używania tego typu jednośladów w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach zlokalizowanych w Poznaniu i powiecie poznańskim. Badacze i badaczki we współpracy z urzędem miasta i poznańskim producentem rowerów cargo, firmą Hazay sprawdzą, na ile ten środek transportu może być przydatny w różnych branżach i jakie wsparcie instytucjonalne i infrastrukturalne jest potrzebne do jego skutecznego wdrożenia. W ramach planowanego eksperymentu przejściowego poznańscy przedsiębiorcy będą mogli wypróbować rowery cargo u siebie w firmach - informują organizatorzy.
Więcej o przedsięwzięciu można przeczytać na stronie projektu Specific.
Badanie Klimatu Rowerowego
O ile w programie Specific Poznań skoncentruje się na rowerach cargo, to "Badanie Klimatu Rowerowego" ma zebrać opinie o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Trwa ono do końca 2024 roku.
Wyniki badania pokażą wielowymiarowy obraz sytuacji osób korzystających z tego środka transportu w poszczególnych miastach i gminach, dając możliwość wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych.
Badanie prowadzone będzie do 31 grudnia 2024 roku. Ankieta zamieszczona jest na stronie internetowej rowerowyklimat.pl. Pytania dotyczyć będą 5 obszarów tematycznych, takich jak: klimat ruchu drogowego, wartościowanie korzystania z rowerów, bezpieczeństwo, komfort jazdy i infrastruktura.
HO
Zobacz również
![Viktor Elbling pełni swoją funkcję od września 2023 roku Na zdjęciu dwóch mężczyzn w fotelach, jeden z nich gestykuluje](/mim/smartcity/pictures/na-zdjeciu-dwoch-mezczyzn-w-fotelach-jeden-z-nich-gestykuluje,pic1,1016,0,432934,show2.jpg?_sst=1738754022325)
Ambasador Niemiec w Poznaniu
![W ubiegłym roku asfalt zniknął z dziedzińca pomiędzy budynkami Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 33 przy ul. Wyspiańskiego na Łazarzu Zdjęcie przedstawia zieleń, trawę, kwiaty i krzewy. W tle widać budynek.](/mim/smartcity/pictures/zdjecie-przedstawia-zielen-trawe-kwiaty-i-krzewy-w-tle-widac-bud,pic1,1016,0,433138,show2.jpg?_sst=1738754022325)
Przy szkołach będzie bardziej zielono
![Zakończono przebudowę ulicy Trzemeszeńskiej na osiedlu Warszawskim fot. ZDM Odnowiona nawierzchnia ul. Trzemeszyńskiej](/mim/smartcity/pictures/odnowiona-nawierzchnia-ul-trzemeszynskiej,pic1,1016,0,433126,show2.jpg?_sst=1738754022325)
Wygodniej na Trzemeszeńskiej
![W nocy z 7 na 8 lutego prace budowlane na wiadukcie przy ul. Hetmańskiej przeniosą się na nitkę południową, po której do tej pory odbywał się przejazd w obu kierunkach fot. PIM Widok na wiadukt na ul. Hetmańskiej w stronę ronda Żegrze. Po obu stronach widać bloki i zieleń](/mim/smartcity/pictures/widok-na-wiadukt-na-ul-hetmanskiej-w-strone-ronda-zegrze-po-obu-,pic1,1016,0,433120,show2.jpg?_sst=1738754022325)