Projekt SPECIFIC - rowery cargo w 15-minutowym mieście

Idea 15-minutowych miast staje się coraz bardziej popularna wśród urbanistów i planistów miejskich, dla których ważne są działania proekologiczne i zrównoważony rozwój. Poznań od lat podejmuje kroki, które zbliżają nasze miasto do tej koncepcji. Zmiany urbanistyczne, mające na celu poprawę jakości życia, zwiększenie dostępności usług i infrastruktury a także zmniejszenie zależności od samochodów to tylko niektóre z działań. 

Grafika, na turkusowym kwadracie biały symbol rowerzysty, obok pomarańczowy napis Specific, oraz znaczek pinezki, plusa i zegara. - grafika artykułu
Poznań bierze udział w projekcje Specific, który ma na celu zbadanie w jaki sposób jazda na rowerze może przyczynić się do realizacji 15-minutowych miast w dzielnicach podmiejskich o niskiej gęstości zaludnienia

Poznań bierze udział w projekcje SPECIFIC, który ma na celu zbadanie w jaki sposób jazda na rowerze może przyczynić się do realizacji koncepcji 15-minutowyego miasta w dzielnicach podmiejskich i o niskiej gęstości zaludnienia.

Idea 15-minutowych miast to koncepcja urbanistyczna zaproponowana przez francuskiego urbanistę Carlosa Moreno, zgodnie z którą najważniejsze potrzeby życiowe mieszkańców powinny być dostępne w zasięgu 15-minutowego spaceru lub przejazdu rowerem od miejsca zamieszkania. Wśród potrzeb wymieniane są praca, edukacja, zakupy, zdrowie i rekreacja.

Rower a przedmieścia

W Poznaniu zgodnie z ideą 15-minutowych miast rozwijają się sieci dróg rowerowych i infrastruktury pieszej, dzięki czemu mieszkańcy mogą swobodnie poruszać się bez używania samochodu. Realizowany w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM pod kierownictwem dr hab. Aleksandry Lis-Plesińskiej, projekt SPECIFIC ma na celu zbadanie w jaki sposób jazda na rowerze może przyczynić się do realizacji 15-minutowych miast w dzielnicach podmiejskich i o niskiej gęstości zaludnienia. Znacznie łatwiej jest zaspokoić wszystkie codzienne potrzeby w krótkim spacerze lub przejażdżce rowerem w centrach miast niż na przedmieściach i obszarach zewnętrznych. A jednak to właśnie na tych przedmieściach i obszarach zewnętrznych mieszka najwięcej ludzi.

Eksperymenty przejściowe

15 partnerów projektu Specific przeprowadzi tzw. "eksperymenty przejściowe" w pięciu miastach: Bellinzona (Szwajcaria), Bristol (Wielka Brytania), Graz (Austria), Maastricht (Holandia) i Poznań (Polska). Celem eksperymentów będzie projektowanie i testowanie rozwiązań, które uczynią krótkie podróże rowerowe bardziej atrakcyjnymi, biorąc pod uwagę i osoby dojeżdżające do pracy i osoby odwiedzające znajomych, jak i kurierów dowożących paczki lub posiłki.

W Poznaniu w ramach projektu skoncentrujemy się na rowerach cargo, które dają możliwość przewożenia osób lub większych ładunków. Projekt zbada potencjał używania rowerów cargo w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach zlokalizowanych w Poznaniu i powiecie poznańskim. Badacze i badaczki we współpracy z Urzędem Miasta i poznańskim producentem rowerów cargo firmą Hazay sprawdzą, na ile ten środek transportu może być przydatny w różnych branżach i jakie wsparcie instytucjonalne i infrastrukturalne jest potrzebne do jego skutecznego wdrożenia. W ramach planowanego eksperymentu przejściowego poznańscy przedsiębiorcy będą mogli wypróbować rowery cargo u siebie w firmach.

Więcej o przedsięwzięciu można przeczytać na stronie projektu SPECIFIC.

Jeśli interesujesz się rowerami cargo, chcesz wyprobować je w swojej firmie, albo w inny sposób włączyć się projekt? Napisz do koordynatora projektu: dr Marcin Krassowski - mail: marcin.krassowski@amu.edu.pl 

Projekt realizowany w ramach programu DUT Driving Urban Transitionsfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

AL