Św. Marcin - koniec prac budowlanych
- Po zgłoszeniu zakończenia prac przez wykonawcę rozpoczną się odbiory, po których być może wykonawca będzie musiał dokonać prac poprawkowych. Mimo formalnego zakończenia wykonywania robót 14 stycznia, cały czas będą mogły być realizowane prace. Tak zwany odbiór końcowy robót budowlanych powinien zakończyć się, zgodnie z postanowieniami umowy, do 31 stycznia - tłumaczy Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
W lutym wykonawca zobowiązany jest uzyskać pozwolenie na użytkowanie, żeby mogło ono wejść w życie najpóźniej 1 marca. Kluczowym i ostatecznym terminem, kiedy ma być dostarczona dokumentacja powykonawcza, jest 17 marca.
- Można przyjąć, że będzie to ostateczny dzień zakończenia przebudowy ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Gwarną i Ratajczaka - zaznacza Mariusz Wiśniewski.
Kończąca się przebudowa odcinka ul. Św. Marcin to pierwszy etap zmian w ramach Programu Centrum. Część rozwiązań, jak na przykład ułatwienia poziome dla niewidomych i słabo widzących, jest tymczasowa i dopiero po zakończeniu wszystkich etapów przebudowy będzie widać ostateczny efekt prac.
W ramach kolejnych etapów Programu Centrum przebudowane będzie skrzyżowanie ulic Św. Marcin, Towarowej i al. Niepodległości, pozostała część ul. Św. Marcin przed Gwarną i od ul. Ratajczaka w kierunku Al. Marcinkowskiego, a także ulice: 27 Grudnia, Gwarna, Fredry i Mielżyńskiego. Zmieni się również ul. Ratajczaka, na której powstanie trasa tramwajowa. Cała inwestycja ma być gotowa na początku 2022 roku.
Ostatnie prace
Od kilku tygodni można już podziwiać oświetlenie. Natężenie światła nowych latarni będzie można regulować. Stare lampy, świecące na pomarańczowo i przymocowane do budynków wzdłuż Św. Marcina, wkrótce znikną.
Wykonywane są jeszcze prace związane z regulacją studzienek czy montażem krat wokół drzew. Uzupełniana jest również nawierzchnia w miejscu studzienek teletechnicznych. Do końca tygodnia powinny zostać zamontowane również elementy małej architektury, m.in. w postaci słupów zakończonych oprawami oświetleniowymi, które posiadają mechanizm umożliwiający ich poruszanie. Staną również ławki, kosze na śmieci czy donice. Ławki w kształcie liter będą wykonane z laminatu.
Trwa montaż wiaty nowego przystanku tramwajowego. Nowy przystanek będzie nosić nazwę "Ratajczaka", bowiem zlokalizowany będzie tuż przed skrzyżowaniem ulic Św. Marcin i Ratajczaka. Mniej więcej w tym miejscu pasażerowie mieli kiedyś możliwość wsiadania i wysiadania z tramwaju, ale przystanek ten został zlikwidowany w latach 70. Ten nowo wybudowany będzie typu wiedeńskiego. Będzie można z niego korzystać po zakończeniu odbiorów, czyli prawdopodobnie jeszcze w marcu. W przyszłości, po wybudowaniu trasy tramwajowej wzdłuż ul. Ratajczaka, będzie można na nim wsiąść w tramwaj jadący na Wildę i Dębiec, co znacząco skróci czas dojazdu na południe Poznania.
Od zeszłego roku stoi już kilkadziesiąt drzew - klonów pospolitych i lip holenderskich. Wyrośnięte już drzewa posadzone zostały w specjalnie dla nich przygotowanych miejscach wyposażonych w systemy antykompresyjne. Są to konstrukcje pozwalające na rozwój systemów korzeniowych bez kolizji i zagrożenia dla infrastruktury podziemnej oraz umożliwiające podlewanie drzew. Wszystkie zabezpieczone są od ziemi specjalnymi osłonami. Drzewa będzie można w pełni podziwiać na wiosnę, kiedy się zazielenią. Wtedy też uruchomione zostaną fontanny. W okresie letnim, po stronie Alf, staną także ogródki gastronomiczne.