Naturalne place zabaw
Naturalny plac zabaw to miejsce, w którym oprócz tradycyjnych urządzeń zabawowych dla dzieci wykorzystuje się naturalne elementy przyrody:
- sztuczną nawierzchnię zastępuje się nawierzchnią naturalną z ziemi, piasku lub trawy,
- wykorzystuje się do zabawy elementy ziemne tj. usypany pagórek lub ścieżka ziemna z naturalnymi obrzeżami z konarów drzew,
- tworzy się elementy do zabawy z żywej roślinności, np. labirynt z krzewów, szałas z żywej wikliny lub ścieżka do zabaw ruchowych z pni i kłód drzew,
- tworzy się miejsca gdzie dzieci mogą swobodnie bawić się wykorzystując piasek, wodę i inne materiały naturalne, np. kuchnia błotna,
- miejsca gdzie dzieci mogą uprawiać rośliny i obserwować owady, np. zielone rabaty, krzewy owocowe i domki dla owadów,
- całość uzupełniona jest o typowe elementy ogrodowe, tj. ławeczki, altany, stoły dające zarówno możliwość relaksu jak i pracy z dziećmi,
- dodatkowo mogą pojawić się urządzenia do zabawy projektowane indywidualnie, dające możliwość wielofunkcyjnego wykorzystania np. podest, ścianka do zabaw interaktywnych.
Tak zaaranżowane miejsce tworzy bardziej "ogród zabaw" niż "plac zabaw", dając dzieciom i ich opiekunom możliwość bezpośredniego doświadczania przyrody, a w skali miasta tworzy dodatkową przyjazną zieloną przestrzeń.
W Poznaniu w latach 2017-2018 stworzono trzy takie "naturalne place zabaw" w ogródkach przedszkolnych w Przedszkolu nr 42, nr 46 i nr 87, w ramach pilotażowego projektu "Aktywne sposoby edukacji przedszkolnej" realizowanego przez Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta - więcej w zakładce Innowacje w edukacji przedszkolnej
W kolejnych latach idea naturalnego placu zabaw zyskiwała na popularności. Zrealizowano cykl działań informacyjnych, promujących wśród przedszkoli ideę naturalnego placu zabaw, m.in. konferencję i serię warsztatów - więcej w zakładce Cykl działań informacyjnych.
W efekcie w latach 2019-2022 powstało kolejnych 19 naturalnych placów zabaw w poznańskich przedszkolach, przy wsparciu finansowym projektu Connecting Nature (Program Ramowy Horyzont 2020) oraz Wydziału Oświaty - więcej szczegółów w zakładce Program wsparcia przedszkoli oraz Demonstratory ekologiczne
Polecamy również publikację adresowaną do przedszkoli, która krok po kroku podpowiada jak w swoim ogrodzie stworzyć naturalny plac zabaw - Ogród przedszkolny. Poradnik (załącznik)
Koordynacja projektu i więcej informacji:
Katarzyna Bogdańska-Głuchowska, Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta, tel. (61) 878 4510, katbog@um.poznan.pl