Code for Green Day: Więcej niż edukacja
Poznańskie szkoły biorące udział w projekcie to: Szkoła Podstawowa nr 77 im. 15 Pułku Ułanów Poznańskich w Poznaniu, VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Szkoły Podstawowej nr 34 im. Wojska Polskiego w Poznaniu. Jako podsumowanie programu uczniowie przygotowali wyjątkowe wydarzenie - Code for Green Day. Odbyły się prezentacje m.in. we Wrześni i Poznaniu, podczas których można było zobaczyć stworzone przez uczniów prototypy, poznać historię ich powstawania, a także obejrzeć filmy dokumentujące kolejne etapy projektu.
W trakcie sześciu lat - w trakcie około 5800 godzin zajęć - młodzież opracowała około 100 prototypów aplikacji i urządzeń - wiele z nich doczekało się realizacji jak np. aplikacja FLOODA do monitorowania nawodnienia roślin, ławka solarna "Dobrej Energii", projekt stacji pomiarowej jakości powietrza, prototyp płotu retencjonującego wodę w skali mikro, interaktywny ul edukacyjny, aplikacja LichenGO do badania bioróżnorodności, mikroprojekt interaktywnego heksagonalnego domu czy projekt interaktywnego, edukacyjnego kosza na śmieci lub urządzenia monitorującego domowe zużycie wody Waterloo.
W Poznaniu Code for Green Day odbył się w Szkole Podstawowej nr 34, gdzie wspólnie z uczniami i nauczycielami projekty oglądali zaproszeni goście, w tym Zastępca Prezydenta Miasta Poznania Pan Mariusz Wiśniewski, przedstawiciele Rady Osiedla, Rady Rodziców oraz eksperci z Fundacji Code for Green: dr inż. Adam Turkot i prof. dr hab. Damian Łowicki.
"Praca nad projektami, które wspólnie realizowaliśmy w ramach Code for Green, przyniosła wiele pozytywnych zmian. Na Code for Green Day stworzyliśmy plakaty, które są częścią wystawy edukacyjnej. Sam program przyczynił się do przekształcenia naszej szkoły w bardziej przyjazne miejsce. Nasza sala jest pierwszą, która została całkowicie wyremontowana i zyskała nowy, funkcjonalny układ - właśnie dzięki programowi Code for Green" - zaznacza Sylwia Piórkowska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 77 w Poznaniu.
Program School Living Lab był przeznaczony dla uczniów o różnych predyspozycjach i zainteresowaniach. Działania opierały się na kilku filarach, m.in.: zrównoważonym rozwoju - dzięki wiedzy z tego zakresu uczniowie zyskali umiejętności niezbędne do podejmowania świadomych decyzji, które przyczyniają się do ochrony środowiska i poprawy jakości życia obecnych oraz przyszłych pokoleń. Młodzież nabyła też doświadczenia praktyczne, takie jak ogrodnictwo szkolne, recykling badania terenowe czy aktywny udział w programach ochrony przyrody.
"Praca nad projektami przede wszystkim uczyła młodzież współpracy. Mając w zespole osoby o różnorodnych możliwościach - zarówno manualnych, jak i intelektualnych - musieliśmy wspólnie ustalić, kto za co odpowiada. Kluczowa była tu empatia, dzięki której mogliśmy doprowadzić projekt do końca. Idealnie byłoby, gdyby za każdym razem rezultatem był prototyp, co zawsze daje ogromną satysfakcję, choć czasem efekt końcowy odbiegał od założeń. W takich sytuacjach umiejętność współpracy i wzajemne zrozumienie były nieocenione, zarówno w edukacji, jak i w codziennym życiu" - ocenia model nauczania Karolina Kawczyn, nauczycielka z VIII LO w Poznaniu.