Rzemieślnicze wtorki - pierwsze spotkania z zawodem

Miasto Poznań wspiera dzieci z rodzin romskich, oferując im możliwość nauki konkretnego fachu. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z rzemieślnikami podczas praktycznych warsztatów, mają one okazję zobaczyć na własne oczy, jak wyglądają poszczególne profesje i dowiedzieć się, jakie umiejętności są potrzebne do ich wykonywania. Pilotażowy projekt jest adresowany do romskich uczniów, uczęszczających do poznańskich szkół podstawowych.

Zdjęcie przedstawia ręcę kobiety robiącej ozdoby ceramiczne. - grafika artykułu
Miasto Poznań wspiera dzieci z rodzin romskich, oferując im możliwość nauki konkretnego fachu np poprzez warsztaty ceramiczne

- Trudna sytuacja społeczno-ekonomiczna rodzin romskich pochodzących z Rumunii wynika przede wszystkim z niełatwej ścieżki adaptacji do nowych warunków oraz braku wystarczającej znajomości języka polskiego. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest niski udział dzieci romskich w polskim systemie edukacji, co istotnie ogranicza szanse zdobycia przez nie zawodu, a w przyszłości samodzielności finansowej - wskazuje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. 

Na koczowisku przy ul. Lechickiej zamieszkuje obecnie ok. 70 osób dorosłych oraz 37 dzieci, z których 19 chodzi do szkoły - są to Romowie pochodzenia rumuńskiego. Celem zainicjowanego właśnie projektu jest pomoc w ich adaptacji i integracji. 

Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z rzemieślnikami, dzieci mają okazję zobaczyć na własne oczy, jak wyglądają poszczególne profesje i dowiedzieć się, jakie umiejętności są potrzebne do ich wykonywania.

- Uczestnikami projektu są dzieci z rodzin romskich, szkoły, do których uczęszczają oraz osoby skupione w miejskim programie "Zaułek rzemiosła". Za pomocą warsztatów i pokazów podejmujemy próbę zainteresowania tych dzieci zawodami rzemieślniczymi. To pilotaż, chcemy w Poznaniu - na bazie doświadczeń krajów, które od lat pracują z migrantmi, osobami wykluczonymi - pokazywać młodym ludziom, że trudmości adaptacyjne w "klasycznym" systemie edukacyjnym nie są barierą do rozwijania talentów w zawodach rzemieślniczych - wylicza Marek Sternalski, przewodniczący Komisji Oświaty i Wychowania Rady Miasta Poznania.

W pilotażu udział biorą dzieci z dwóch poznańskich szkół podstawowych: SP nr 26 oraz SP nr 48. Łącznie w zajęciach uczestniczy 15 uczniów. Ze strony rzemieślników warsztaty prowadzi 7 poznańskich pracowni: Cuda dzbanki z ul. Dąbrowskiego, Studio Ali Berg z ul. Szewskiej, Dr Shoes z al. Marcinkowskiego, Pracownia Fotograficzna DARK z ul. Garbary, Cukiernia Weber z ul. Górna Wilda, Greenowacja oraz Pracownia Projektowania Graficznego i Przestrzennego.

Podczas zajęć uczniowie mają okazję skorzystać z warsztatów cukierniczych, fotograficznych, ceramicznych, stolarskich, szewskich oraz z zakresu personalizacji odzieży, sitodruku oraz rękodzieła artystycznego.

- Łącznie w trakcie pilotażu każda z grup będzie uczestniczyć w 11 warsztatach i pokazach. Większość z nich odbywa się w pracowniach, dzięki czemu dzieci i młodzież mają okazję poznać miejsce i organizację pracy rzemieślnika - informuje Joanna Jajus, dyrektor Wydziału Działalności Gospodarczej i Rolnictwa Urzędu Miasta Poznania.

Dzięki zaangażowaniu lokalnych rzemieślników, dyrekcji i opiekunów ze Szkół Podstawowych nr 48 i nr 26 oraz pracowników Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży, uczniowie mają szansę zyskać cenne doświadczenia, które mogą pomóc im w wyborze przyszłej ścieżki zawodowej. Projekt ma również potencjał, by być rozszerzony na inne grupy migranckie, co uczyni go jeszcze bardziej uniwersalnym narzędziem, wspierającym integrację i rozwój zawodowy w Poznaniu.

"Zaułek rzemiosła" to miejski program wsparcia i promocji rzemiosł unikatowych, który działa w Poznaniu od 2017 r. Aktualnie skupia ponad 40 pracowni rzemieślniczych. Uczestnicy programu biorą udział w działaniach promujących rzemiosło jako ścieżkę wyboru zawodowego oraz jako ważny element historii Poznania. W zamian mogą liczyć na wsparcie Miasta, m.in. możliwość najmu lokali na preferencyjnych warunkach, szkolenia i doradztwo specjalistyczne czy działania promocyjne.

AJ/ WDGiR