Pociągiem wokół Poznania

Do końca 2027 roku kolejowa obwodnica Poznania ma być dostosowana do ruchu pasażerskiego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisało umowę na opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych.

Trasa kolejowa Poznań - PIła na wysokości ul. Lutyckiej - grafika artykułu
Zachodnia część obwodnicy kolejowej Poznania (odcinek Poznań - Piła) jest już zmodernizowana. Część wschodnio-północna (ok 70 km torów) dostosowana będzie do ruchu pasażerskiego do końca 2027 roku fot. PIM

- Cieszę się, że przystosowanie kolejowej obwodnicy Poznania do połączeń pasażerskich nabierze realnych kształtów. Kolej zyskuje na popularności w całej Europie. Tak jest również u nas, czego najlepszym przykładem jest Poznańska Kolej Metropolitalna - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydenta Poznania. - Pociągi PKM-ki kursują jednak promieniowo, kończąc bieg na Dworcu Głównym, którego przepustowość jest ograniczona. Kolejowa obwodnica da zupełnie nowe możliwości rozwoju komunikacji kolejowej w aglomeracji poznańskiej. Da też pasażerom alternatywę. Z Franowa na Piątkowo nie będzie trzeba już jechać tramwajem przez centrum. Będzie można wybrać podróż pociągiem wokół Poznania. Dzięki obwodnicy kolejowej będzie można też łączyć różne formy transportu - kolej, tramwaj, autobus. Co istotne, przy przystankach na kolejowej obwodnicy powstaną węzły przesiadkowe, co pomoże ograniczyć wjazd samochodów do miasta.

Ruch pasażerski zamiast towarowego

Dzięki inwestycji w Poznaniu powstanie nowy, sprawny system komunikacji kolejowej, który zapewni mieszkańcom aglomeracji dogodne podróże pociągiem w obrębie miasta i przyległych miejscowości.

Celem inwestycji jest przystosowanie towarowej obwodnicy Poznania do połączeń pasażerskich i obsługi kolei aglomeracyjnej. Prędkość pociągów pasażerskich i towarowych ma wynieść 100-120 km/h (obecnie towarowe mogą się poruszać po obwodnicy z prędkością 20-80km/h). 

Szacuje się, że przejazd pociągów całą obwodową trasą (od Poznania Głównego przez m.in. Franowo, Koziegłowy, Piątkowo do Poznania Głównego), uwzględniając zatrzymanie się pociągów na wszystkich przystankach, zajmie ok. 50 min.  

Projekt "Prace na towarowej obwodnicy Poznania" obejmuje w swoim zakresie przebudowę łącznie ok. 70 km torów na siedmiu liniach kolejowych. Powstanie łącznik pomiędzy przystankami Poznań Strzeszyn a stacją Poznań Piątkowo. Na obwodnicy wyremontowanych ma być 21 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty) oraz około kilometrowa estakada nad Wartą. 

Do obsługi ruchu aglomeracyjnego powstanie siedem przystanków (Franowo, Kobylepole, Zieliniec, Koziegłowy, Naramowice, Piątkowo i Poznań Suchy Las). Przebudowany zostanie jeden - Swarzędz Nowa Wieś. 

Zmodernizowanych zostanie 18 przejazdów kolejowo-drogowych, w tym 14 z nowymi zabezpieczeniami (sygnalizacja + rogatki).

Z projektu "wyłączona" została stacja Poznań Starołęka, która jest objęta Wstępnym Studium Wykonalności Węzła Poznańskiego, związanym z budową Kolei Dużych Prędkości. 

Węzły przesiadkowe przy nowych przystankach

Dzięki budowie węzłów przesiadkowych, przy nowych stacjach nastąpi integracja kolei z innymi środkami transportu w mieście - przy przystankach kolejowych powstaną autobusowe. Przy stacjach Piątkowo i Franowo pojawią się parkingi P&R. W rejonie wszystkich przystanków nastąpi rozbudowa ulic i chodników. Układy komunikacyjne zostaną dostosowane do dojazdów rowerami. Ta część inwestycji będzie po stronie Miasta Poznań, które będzie chciało uzyskać dofinansowanie ze środków europejskich.

Obwodnica gotowa w 2027 roku

Obecnie obwodnica wykorzystywana jest głównie w ruchu pociągów towarowych. Aktualnie korzysta z niej ok. 40 składów w ciągu doby. Kolejowa obwodnica Poznania umożliwia przejazdy pociągów wokół miasta,po fragmentach linii kolejowych: 272 (Kluczbork - Poznań Główny), 352 (Swarzędz - Poznań Starołęka), 354 (Poznań Główny POD - Piła Główna), 394 (Poznań Krzesiny - Kobylnica), 395 (Zieliniec - Kiekrz) i 853 (planowana do budowy w ramach zadania nowa łącznica Poznań Strzeszyn - Poznań Piątkowo). 

Docelowo po obwodnicy miałoby się poruszać 16 par pociągów. 

Prace budowlane mają się rozpocząć pod koniec lipca. Zakończenie zasadniczych robót planowane jest w grudniu 2027 roku. 

Wartość całej inwestycji to 1,4 mld zł (netto). 

Wykonawcą będzie Konsorcjum Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. (lider), Alusta S.A. (partner) i Intop Warszawa Sp. z o. o. (partner).  

PKP PLK, RB