Konkurs Wieniawskiego wydarzeniem roku

Poznański 16. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego otrzymał nagrodę Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie Roku. Jurorzy docenili najwyższy poziom organizacji tej prestiżowej imprezy. 

Na zdjęciu laureaci Koryfeusza: trzy kobiety i mężczyzna, trzymający w dłoniach statuetki - grafika artykułu
Koryfeusz Muzyki Polskiej to wyróżnienie polskiego środowiska muzycznego przyznawane w czterech kategoriach

Koryfeusz Muzyki Polskiej to wyróżnienie polskiego środowiska muzycznego przyznawane od 2011 roku w czterech kategoriach: Odkrycie, Osobowość, Wydarzenie Roku oraz Nagroda Honorowa. Organizatorem konkursu jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Ogłoszenie werdyktu i wręczenie statuetki miało miejsce podczas uroczystej gali w Filharmonii Narodowej w Warszawie. 16. edycja organizowanego w Poznaniu konkursu skrzypcowego zdobyła uznanie za "najwyższy poziom organizacji jednego z najstarszych i najbardziej prestiżowych konkursów na świecie, z udziałem ponad dwustu muzyków z trzydziestu krajów". Podczas gali wystąpił zespół Dagadana.

- Szczególne podziękowania należą się tym, bez których wsparcia nie udałoby się nam zorganizować tego wydarzenia - Miastu Poznań, które jak nikt rozumie, że organizacja tego Konkursu to maraton, a nie sprint, więc wspiera nas przez te wszystkie lata na co dzień, również w realizacji innych projektów - tak ze sceny skomentowała nagrodę Karolina Kaźmierczak, dyrektorka Konkursu Wieniawskiego. - Dokładnie rok temu, 23 października, na estradzie Filharmonii Narodowej zamykaliśmy 16. edycję Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, a już za 3 lata zapraszamy do Poznania, do Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, i śledzenia kolejnej, 17. edycji. Liczę na to, że przy takim wsparciu i z pomocą tych wszystkich niezwykłych ludzi będziemy mogli zapewnić konkursowej publiczności jeszcze więcej emocji i wrażeń - podkreśliła Karolina Kaźmierczak.

Laureatem Koryfeusza w kategorii Odkrycie Roku został najwyżej sklasyfikowany polski uczestnik poznańskiego konkursu Wojciech Niedziółka. Wyróżnienie to zostało mu przyznane głosami publiczności.  

Najlepsi skrzypkowie zagrali w Poznaniu

Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego po raz pierwszy został zorganizowany w 1935 roku. Dziś jest najstarszym istniejącym i jednym z najbardziej prestiżowych tego typu konkursów na świecie. Od 1952 roku odbywa się w Poznaniu, a pieczę nad nim sprawuje Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego. Wydarzenie dofinansowywane jest z budżetów Miasta Poznania oraz Samorządu Województwa Wielkopolskiego, organizowane we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ponadto Miasto Poznań finansuje działalność Towarzystwa w latach międzykonkursowych, zapewniając organizacji ciągłość pracy nad konkursami skrzypcowym i lutniczym oraz wydarzeniami odbywającymi się w cyklu rocznym. 

- Serdecznie gratuluję Towarzystwu im. Henryka Wieniawskiego nie tylko nagrody, ale i uzasadnienia, podkreślającego szczególne umiejętności organizacyjne jego całego zespołu. Konkursy Wieniawskiego to jedna z najcenniejszych marek kulturalnych naszego miasta, znana i ceniona praktycznie na całym świecie. Symbolizuje zarówno naszą dbałość o sztukę wysoką, jak i o naszą politykę stwarzania w Poznaniu okazji do rozwoju młodych talentów w każdej dziedzinie życia - mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania. 

W 2022 do udziału w konkursie zgłosiło się ponad 240 muzyków z 30 krajów. Przesłuchania i koncerty odbywały się w jednej z najpiękniejszych sal koncertowych Europy o uznanej akustyce - w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Do II etapu zakwalifikowało się 15 uczestników, a do finału - tylko 6. Zwyciężyła Hina Maeda, skrzypaczka z Japonii, drugie miejsce zajęła Meruert Karmenova (Kazachstan), a trzecie - Qingzhu Weng (Chiny).

Dzięki współczesnej technologii zmagania najlepszych na świecie skrzypków mogli śledzić melomani w każdym zakątku globu. Można było oglądać transmisje na YouTube, a media społecznościowe (zwłaszcza azjatyckie) na bieżąco relacjonowały przebieg rywalizacji. Specjalne studio nadawało w języku polskim i angielskim, a każdego dnia ukazywała się gazeta konkursowa (w druku i online).

AW