Kalendarz Trzech Religii
Kalendarz Trzech Religii już po raz siódmy stworzony został przez przedstawicieli różnych wyznań. Jego pierwsza edycja była efektem licznych spotkań Youssefa Chadida, imama lokalnej wspólnoty muzułmańskiej, Marcina Wrzosa, misjonarza oblata, a także przedstawiciela gminy żydowskiej w Poznaniu.
- Cieszę się, że po raz kolejny będziemy mogli korzystać z Kalendarza Trzech Religii - mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania. - To naprawdę wyjątkowa inicjatywa, która przypomina nam o tym, że są wartości, które naprawdę potrafią łączyć nawet w trudnych czasach. Poznań to miasto otwarte, w którym jest miejsce dla każdego, niezależnie od poglądów politycznych, narodowości czy wyznania.
Karty kalendarza są podzielone na trzy części, każda z nich oparta jest na innej rachubie czasowej. Poza najpowszechniejszym w Polsce kalendarium gregoriańskim znajduje się w nim także kalendarz żydowski - datowany od powstania świata, a także muzułmański, liczony od podróży proroka Mahometa z Mekki do Medyny. W publikacji zaznaczono również najważniejsze święta wszystkich trzech religii, a także oraz dni modlitwy - niedziele, szabaty i dni zgromadzenia. Wyróżnione są też daty polskich świąt narodowych oraz innych istotnych wydarzeń - np. dnia dziecka, matki czy ojca.
Kalendarz zawiera zdjęcia związane z Poznaniem, a także wyjaśnienia tradycji, obrządków czy modlitw każdej z religii. Chrześcijańska część publikacji rozszerzana jest o informacje dotyczące wydarzeń Kościołów protestanckiego, prawosławnego i starokatolickiego. Kalendarz ma też wstęp w języku angielskim, dzięki czemu jest dostępny dla szerszej grupy odbiorców.
Ludzie dialogu
Tegoroczne hasło przewodnie kalendarza to "Ludzie dialogu". Twórcy chcieli w ten sposób podkreślić, że w Poznaniu starają się budować wspólnotę ludzi, którym nawzajem na sobie zależy. Podstawą budowania takiej wspólnoty jest właśnie dialog.
- Katolicy, chrześcijanie zaproszeni są do dialogu w ogóle, a także do dialogu międzyreligijnego w duchu wzajemnej miłości i szacunku, do poszukiwania przede wszystkim elementów, które nas łączą i wzajemnego poznawania się - wyjaśnia o. dr hab. Marcin Wrzos OMI. - Wierzymy, że wespół z innymi ludźmi, miłując się i szanując pomimo różnic, jesteśmy w stanie budować lepszy świat, oparty na Bogu.
W stolicy Wielkopolski dialog międzyreligijny rozwija się od lat - Kalendarz Trzech Religii jest jednym z dowodów. Wydawana od siedmiu lat publikacja za każdym razem rozwija ważne tematy: od historii wspólnot religijnych w Poznaniu, przez modlitwę, miłosierdzie, jedność i wprowadzanie pokoju, aż po godność człowieka.
- Dialog nie oznacza pozostawania pod wpływem innych ludzi lub przyłączania się do nich - pisze we wstępie do kalendarza dr Youssef Chadid, mufti Ligi Muzułmańskiej w RP i imam poznańskiej wspólnoty muzułmanów. - Prowadząc dialog, akceptujemy innych takimi, jakimi są. Akceptujemy, że inaczej myślą, że mają inne poglądy - szanujemy się, pomimo różnic, a poszukujemy sposobów, aby się zrozumieć, znaleźć to, co nas łączy. Wierzymy, jako muzułmanie, że prowadząc pełen szacunku dialog, jesteśmy w stanie zbudować lepszy świat.
- Według judaizmu Bóg nie jest stworzycielem świata, który nie dba o jego losy i jest obojętny wobec ludzi. Przeciwnie, Stwórca jest obecny w historii i wchodzi w relacje z człowiekiem, wyrażające się między innymi w dialogu - wyjaśnia Alicja Kobus, przewodnicząca Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Poznaniu. - W judaizmie istotna jest także gotowość do spotkania i słuchania drugiego człowieka.
Jak zdobyć kalendarz?
Kalendarz jest bezpłatny, będzie wydany w nakładzie 5 tysięcy egzemplarzy. Od 18 grudnia można będzie go odebrać w poznańskiej synagodze, meczecie, w centrach informacji kulturalnej i turystycznej, w Domu Misyjnym misjonarzy oblatów. Można go zamawiać także przez stronę misyjne.pl. Kalendarz rozesłany został do szczególnych miejsc w Polsce: do centrów dialogu w Oświęcimiu, Gdańsku, Warszawie i Krakowie. Będzie wysłany również do osób prowadzących dialog, a także do Sejmu RP. Publikacja jest zatwierdzona przez władze duchowne muzułmanów, żydów i katolików.
Projekt został sfinansowany z budżetu Miasta Poznania.
AW