Park Kulturowy Stare Miasto ma już dwa lata
Ponad pół tysiąca odmienionych lokali - w tym 14 wyróżnionych Certyfikatem Dobrych Praktyk oraz 157 mandatów karnych i 8 wniosków o ukaranie do sądu. Podsumowano dwa lata funkcjonowania uchwały "Park Kulturowy Stare Miasto".
Stare Miasto dynamicznie się zmienia. Demontowane są nielegalne nośniki reklamowe z elewacji kamienic, coraz więcej szyldów współgra z zabytkowym otoczeniem, cały czas trwają rozmowy z przedsiębiorcami.
- Z perspektywy dwóch lat można powiedzieć, że uchwała o Parku Kulturowym Stare Miasto w Poznaniu jest wyjątkowo skutecznym narzędziem służącym poprawie estetyki najbardziej cennego i reprezentacyjnego obszaru naszego Miasta - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Praca się opłaciła
Wszystko zaczęło się wiosną 2018 roku. To właśnie wtedy Poznań dołączył do miast, w których najcenniejsze kulturowo obszary staromiejskie objęte zostały dodatkową ochroną konserwatorską w postaci parku kulturowego.
- Przygotowanie uchwały poprzedziły dwa lata intensywnych prac Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. Składało się na nie powołanie międzywydziałowego zespołu, analizy urbanistyczno-przestrzenne, warsztaty projektowe czy konsultacje społeczne. W toku prac nad uchwałą oraz na etapie rozpatrywania wniosków i opinii uwzględniono interesy mieszkańców, restauratorów, turystów oraz wszelkich użytkowników przestrzeni Starego Miasta - wspomina Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejski Konserwator Zabytków.
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków przeprowadziło szeroko zakrojoną kampanię informacyjno-konsultacyjną. Jednym z jej elementów było przygotowanie wizualizacji koniecznych zmian. Takie narzędzie pomagało skutecznie przekonać zainteresowanych, że są to zmiany na lepsze.
- Równe dla wszystkich zasady, ograniczenie chaosu reklamowego, poprawa jakości i ilości przekazu, zrezygnowanie z tanich materiałów, przyczyniły się do podniesienia estetyki danego miejsca, a tym samym całego zabytkowego obszaru - mówi Joanna Bielawska-Pałczyńska.
Na dostosowanie się do nowych zasad przedsiębiorcy otrzymali rok (do marca 2019). Aby to ułatwić organizowano liczne spotkania konsultacyjne, udzielano indywidualnych porad. W listopadzie 2019 roku na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta można było obejrzeć wystawę poświęconą Parkowi Kulturowemu. Wykonano ponad 50 wizualizacji "przed i po", których celem było zobrazowanie przedsiębiorcom korzystnego wpływu uchwały na estetykę elewacji staromiejskich kamienic.
Nagrody i kary
Przedsiębiorcom wyróżniającym się w swoich działaniach reklamowych zgodnością z zasadami uchwały, wysoką dbałością o estetykę elewacji, aranżacji witryny oraz otoczenia lokalu wręczono Certyfikaty Dobrych Praktyk. Na ten moment jest 14 wyróżnionych lokali - to restauracje, sklepy i zakłady rzemieślnicze (Szymańska K. Modniarstwo - ul. Wrocławska 20, Rosa - ul. Paderewskiego 8, Pamiątki - Stary Rynek 71, Blisko Natury - ul. Wodna 6, Salon Fryzjerski Nowacki - ul. Wroniecka 24, Muzeum Czekolady - ul. Wrocławska 12, Czekolada - ul. Wrocławska 18, Unicorn Baby - ul. Wrocławska 6, Kultowa - ul. Wrocławska 16, Antyki - ul. Klasztorna 1, Gofrownia - ul. Kramarska 21, Pracownia Lunula - ul. Szewska 15, Frontiera - ul. Szewska 21, Agata Bieleń - ul. Szewska 14).
Po roku obowiązywania vacatio legis, wiosną 2019 roku rozpoczęły się systematyczne i regularne kontrole Straży Miejskiej, z udziałem pracownika BMKZ. Na 739 lokalizacji, 503 lokale albo już spełniały warunki uchwały albo dostosowały się do nowych zasad.
- Systematyczne działania urzędników i strażników miejskich sprawiły, że w przeciągu ostatniego roku poprawił się wygląd ponad 200 lokali. Najczęściej wystarczyło zdjęcie nadmiaru nośników reklamowych. Obecnie pozostało jeszcze około 30 lokalizacji, które nadal nie uporządkowały swoich szyldów. Dla większości wszczęto postępowanie administracyjne bądź skierowano sprawę do sądu. Najczęściej występującym problem jest skomplikowana sytuacja prawna nieruchomości, jak zmiana właściciela, konflikty między współwłaścicielami, a także usuwanie reklam po nieczynnych lokalach. Po naszej interwencji uporządkowane zostały lokale prowadzone przez biura podróży. Pracujemy nad lombardami, usługami pogrzebowymi i "kebabami". Na zmiany oporne są przede wszystkim sieci sklepów spożywczych, banki, lombardy i kluby nocne - tłumaczy Joanna Bielawska-Pałczyńska.
Po kontrolach uporządkowano większość szyldów i reklam w rejonie Starego Rynku i ul. Wrocławskiej.
- 90 proc. kontrolowanych przedsiębiorców dostosowuje się w ciągu kilku dni do zasad, dlatego samo upomnienie w większości wypadków wystarcza - przyznaje Joanna Bielawska-Pałczyńska. - Zarówno podczas bezpośrednich kontroli, jak i podczas prowadzenia procedur administracyjnych (pisma wzywające do usunięcia reklam) skupiamy się na osiągnięciu celu, czyli usunięciu nielegalnych nośników, mandatowanie jest ostatecznością - zaznacza.
Planowane działania
Działania wokół Parku Kulturowego Stare Miasto będą kontynuowane. Przedsiębiorcy przestrzegający uchwały nadal będą nagradzani Certyfikatami Dobrych Praktyk. W planach jest wydanie broszury informacyjnej, zlecenie badań socjologicznych dotyczących parku kulturowego oraz dystrybucja kolorowanek dla dzieci o parku kulturowym (przygotowanych na użytek restauratorów i instytucji kultury). Jeśli warunki na to pozwolą, we wrześniu zorganizowana zostanie impreza plenerowa, we współpracy z Radą Osiedla Stare Miasto i Zaułkiem Rzemiosł. Będzie to dzień otwarty ulicy Garbary, z możliwością wystawienia się rzemieślników, drobnych przedsiębiorców, kawiarni.