Przywrócenie ruchu na Wartostradzie przy powstających mostach
- Zależało nam na jak najszybszym przywróceniu ruchu na wyłączonych odcinkach Wartostrady, gdyż zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne są dla mieszkańców i turystów. Już na początku sierpnia udostępniony został odcinek pod mostem po stronie Chwaliszewa. Dzięki priorytetowym potraktowaniu prac związanych z tą popularną trasą, możliwe jest także otwarcie górnej Wartostrady wzdłuż zachodniego brzegu rzeki, między mostem św. Rocha a parkiem Stare Koryto Warty. Równocześnie po stronie Berdychowa znów będzie można korzystać z dolnego odcinka, czyli pod krótszym mostem - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Otwierane 5 września fragmenty zyskały nową nawierzchnię, zostały też dostosowane do powstającej wokół infrastruktury. Zmiany planowane na ten dzień dotyczą też skrzyżowania ulic Berdychowo i Rychlewskiego, które będzie dostępne już w docelowym kształcie. W ostatnich dniach trwały tam roboty wykończeniowe, m.in. ułożone zostały płyty na ostatnim fragmencie chodnika oraz nawierzchnia drogi rowerowej.
W efekcie zmian będzie można poruszać się już wszystkimi odcinkami trasy wzdłuż rzeki. Nieczynne pozostaną pochylnie - przy moście św. Rocha, w sąsiedztwie Chwaliszewa, łącząca dolny i górny odcinek, a także nowo budowana na Berdychowie. Po stronie Chwaliszewa prowadzony nadal jest dojazd do budowy, dlatego w dalszym ciągu pochylnię zastępują tam tymczasowe schody, ale osoby poruszające się w tym rejonie, dzięki ponownemu udostępnieniu górnego odcinka Wartostrady, mogą także skorzystać z pochylni przy parku Stare Koryto Warty. Warto wybierać bardziej komfortowe połączenia w rejonie mostu Królowej Jadwigi lub właśnie przy parku, gdzie w ramach prac dopuszczony został ruch rowerowy po pochylni.
Ze względu na zakończenie prac konstrukcyjnych na budowie obu mostów łączących Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo, wykonawca mógł zdemontować wszystkie podpory tymczasowe. Oznacza to, że mosty opierają się już wyłącznie na własnych konstrukcjach. Z placu budowy po stronie Ostrowa Tumskiego wyjechał też dźwig realizujący na wcześniejszym etapie, co pozwoliło na rozpoczęcie budowy schodów terenowych w zajmowanym przez ten sprzęt miejscu.
Konstrukcja dłuższego mostu - pomiędzy Chwaliszewem a Ostrowem Tumskim -, pokrywana jest powłoką antykorozyjną. Trwają ostatnie prace w zakresie spawania oraz montaż rur, w których zostaną umieszczone elementy teletechniki i elektryki. Z kolei na krótszym moście, prowadzącym na Berdychowo, przeprowadzane są roboty związane z odwodnieniem. Wykonano tam także warstwę gruntującą na powierzchni pomostu w ramach przygotowań do prac nawierzchniowych.
Mosty Berdychowskie ułatwią komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Nad Wartą i Kanałem Ulgi powstały dwie konstrukcje tworzące jednolitą całość pod względem architektonicznym. Na obu mostach wprowadzona zostanie separacja ruchu pieszego i rowerowego, przestrzeń na mostach zostanie więc podzielona.
PIM