Ulicą Ratajczaka pojadą tramwaje - ruszył przetarg

Z południa Poznania do centrum będzie można szybciej dojechać nową trasą tramwajową. Ul. Ratajczaka zyska nie tylko nowe torowisko i przystanki, ale zostanie również gruntownie przebudowana. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, którego celem jest wyłonienie wykonawcy drugiego etapu inwestycji.

Wizualizacja ul. Ratajczaka po przebudowie - grafika artykułu
Poglądowa wizualizacja przebudowanej ul. Ratajczaka z nową trasą tramwajową, zielenią oraz uspokojeniem ruchu

- Nowa trasa tramwajowa ułatwi m.in. mieszkańcom Wildy i Dębca dojazd do odnowionego centrum. To ważna inwestycja, która pokazuje, jak zależy nam na rozwoju komunikacji publicznej w mieście oraz komforcie i szybkości przemieszczania się pasażerów - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Część tej trasy jest już gotowa. Przy okazji wcześniejszej przebudowy powstało nowe torowisko między ul. 27 Grudnia i Św. Marcin oraz przystanek przy Bibliotece Uniwersyteckiej. Teraz, zgodnie z zapowiedziami, przygotowujemy się do prac na odcinku ul. Ratajczaka od ul. Św. Marcin do węzła przy Nowym Rynku. 

FILM

Na przebudowanym już odcinku ul. Ratajczaka gotowe jest torowisko, sieć trakcyjna i przystanek, piesi poruszają się komfortowymi chodnikami, jezdnia ma nową nawierzchnię, uwzględniony został także ruch rowerowy. Ulicę zdobią rośliny - drzewa i zieleń niska.

- Dzięki wcześniejszemu dostosowaniu skrzyżowania ulic Św. Marcin i Ratajczaka do planowanej trasy, nie będzie konieczności wyłączenia go z ruchu tramwajowego. Pozostały odcinek ul. Ratajczaka również zostanie kompleksowo przebudowany. Wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca nie tylko wybuduje nowe torowisko i przystanki, ale i jezdnię, drogi rowerowe oraz chodniki. Bardzo ważnym zadaniem będzie także przebudowa infrastruktury podziemnej i wprowadzenie nowej zieleni - mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Tramwaj w ul. Ratajczaka połączy okolicę przebudowanej ul. Św. Marcin z węzłem komunikacyjnym u zbiegu ul. Królowej Jadwigi, Niezłomnych, Matyi i Wierzbięcice. Tym samym skróci dojazd z Wildy i Dębca do centrum. Dziś tramwaje muszą jeździć przez ul. Królowej Jadwigi, Strzelecką i przez pl. Wiosny Ludów oraz ul. Podgórną dojechać w okolice placu Wolności. Nowa trasa będzie również dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania po wybudowaniu prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w dalszej perspektywie połączenia tramwajowego z Garbar w stronę Naramowic.

Włączenie planowanego torowiska w dotychczasową sieć linii wymaga również przebudowy skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi, Niezłomnych, Matyi i Wierzbięcice. Nowością będzie tam para przystanków tramwajowych po stronie Wierzbięcic na wysokości stacji benzynowej. Ponadto w trzech miejscach na skrzyżowaniu znikną schody prowadzące do przejścia podziemnego. Dojście na przystanek Wierzbięcice będzie możliwe nowym, naziemnym przejściem dla pieszych z przejazdem rowerowym. Kolejna para nowych przystanków przewidziana jest na wysokości Starego Browaru. Istniejący przystanek Wierzbięcice zostanie przebudowany i pozostanie w swojej obecnej lokalizacji.

Ruch na ul. Ratajczaka zostanie uspokojony, co poprawi bezpieczeństwo. Odcinek od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich będzie strefą zamieszkania. Po obu stronach ulicy na tym fragmencie przewidziano symetryczne przestrzenie obsadzone drzewami i zielenią niską. Będzie to ciąg z ogródkami i miejscami postojowymi utrzymany w klimacie zielonej alei. Przewidziano też miejsca odpoczynku z ławkami.

Miejscem spotkań i odpoczynku może być także plac stanowiący kontynuację przestrzeni powstałej w ramach przebudowy ulicy Taczaka. Projektanci przewidzieli jego optyczne poszerzenie aż do wschodniej pierzei ul. Ratajczaka. Zostanie wydzielony wizualnie nawierzchnią z kostki granitowej w kolorze grafitowym. Na tej wysokości ma być jednolita nawierzchnia jezdni, torowiska, chodnika i trasy rowerowej. W strefie zamieszkania, pomiędzy ul. Św. Marcin a ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich, planowany jest bezprogowy układ nawierzchni, przyjazny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na tym odcinku będzie ona kamienna i nawiąże wzorem do przebudowanego już odcinka ul. Św. Marcin. Nawierzchnia torowiska będzie w nieco ciemniejszym odcieniu. Rozróżnienie kolorystyczne przewidziano także dla kontrapasa rowerowego w stronę ul. Św. Marcin (w przeciwnym kierunku rowerzyści pojadą jezdnią na  ogólnych zasadach). Uwzględnienie ruchu rowerowego planowane jest także na ul. Niezłomnych oraz w obrębie wszystkich skrzyżowań wchodzących w zakres inwestycji.

Wprowadzone zostaną również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami pomagające dotrzeć np. na przystanek. Ulicę rozświetlą nowe lampy. Całość uzupełni mała architektura: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, podobnie jak na zrealizowanych do tej pory zakresach Programu Centrum.

10 grudnia o godz. 17.00 w budynku urzędu przy placu Kolegiackim 17, odbędzie się spotkanie przedstawicieli Miasta i jednostek miejskich, projektanta i Poznańskich Inwestycji Miejskich z mieszkańcami. Będzie można porozmawiać o budowie trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka. Więcej w komunikacie na stronie poznan.pl

PIM, RB