Ul. Królowej Jadwigi - informacje komunikacyjne

Remont przeprowadzany jest z uwagi na zły stan techniczny torowisk, który wynika z zaniedbań w obszarze transportu zbiorowego poprzednich władz miasta. Sprawna sieć komunikacyjna musi być utrzymana, a brak remontów mógłby grozić częstymi, doraźnymi naprawami.
- Torowiska, którymi zajmiemy się w tym roku od dłuższego czasu nie przechodziły żadnych większych remontów. To na moście Królowej Jadwigi ostatni raz było naprawiane w połowie 90., natomiast pomiędzy AWF a Górną Wilda - w latach 80. - informuje Tomasz Łapszewicz, kierownik Działu Organizacji Przewozów i Inżynierii Transportu ZTM. - Prace na ul. Królowej Jadwigi można podzielić na dwa etapy. Pierwszy to naprawa torowiska na moście Królowej Jadwigi. Drugi - przebudowa torowiska od węzła AWF do węzła Górna Wilda. Oba remonty zaczną się w tym samym czasie, ale plan jest taki, żeby prace na moście zakończyć do końca lipca i żeby przywrócić pełny ruch kołowy przez most na Warcie. - dodaje Łapszewicz.
Do końca wakacji zmienionymi trasami będą kursować linie tramwajowe: 2, 7, 9, 15 i 20. Zawieszone zostanie kursowanie linii numer 6, 12 oraz 18, a uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa T6.
- Aby remonty były jak najmniej dokuczliwe dla pasażerów w miarę możliwości w jednym terminie wykonywane są wszystkie prace mające wpływ na funkcjonowanie komunikacji na jednej trasie. - mówi Henryk Spychalski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Podobnie będzie w przypadku prac zaplanowanych w rejonie ul. Królowej Jadwigi. Ten długi odcinek jest istotny dla układu linii komunikacji zbiorowej miasta Poznania, dlatego przeprowadzimy go w wakacje, kiedy zmniejszony jest ruch. - stwierdza Spychalski.
Ponieważ przy okazji remontu na Królowej Jadwigi odłączona zostanie sieć i nie będzie zasilania na Górnej Wildzie, to jednocześnie zbudowane zostaną przystanki wiedeńskie na tej ulicy - przystanek Różana. Powinny one znacząco podnieść wygodę wsiadania i wysiadania z tramwajów osobom starszym, mniej sprawnym oraz opiekunom z dziećmi w wózkach. Po zakończeniu prac podniesie się komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Przystanki "Półwiejska" oraz "AWF" wyposażone zostaną w Tablice Informacji Pasażerskiej.
- Pasażerów, którzy zwykle przemieszczają się między wschodnią a zachodnią częścią miasta tramwajami linii 6, 12 i 18, dla których przystanki przy ul. Królowej Jadwigi nie są przystankami docelowymi, zachęcamy do korzystania z tramwajów kursujących przez most św. Rocha, czyli liniami 5, 13 i 16. - tłumaczy Łukasz Łochowicz, kierownik wydziału utrzymania torów i dróg MPK Poznań. - Linie numer 13 i 16 będą wzmocnione, dzięki czemu tramwaje na przystankach położonych przy trasie przez most św. Rocha pojawiać się będą średnio w dni robocze do godz. 19.00 co 3 minuty, wieczorami i w weekendy średnio co 4 minuty, a w niedziele do godz. 9.30 - średnio co 6 minut. Wzmocnienie trasy przez Most Rocha ma też wspomóc rejon ul. Strzeleckiej. Pasażerów z rejonu Górnej Wildy zachęcamy do korzystania z linii nr 2, 9 i 10 kursujących przez Wierzbięcice. - proponuje Łochowicz.
Ograniczenia w ruchu pojazdów
W związku z remontem torowisk na odcinku od ul. Półwiejska/Dolna Wilda do skrzyżowania z ul. Strzelecka/Droga Dębińska nastąpi zwężenie do dwóch pasów w każdą stronę. Obowiązywać też będzie ograniczenie prędkości do 40km/h. Na moście - od ul. Strzelecka/Dolna Wilda do ul. Juracka/Serafitek ruch pojazdów odbywać się będzie jednym pasem w każdą stronę, a prędkość maksymalna będzie ograniczona do 30km/h.
- Prace remontowe podzielono na trzy główne etapy, podczas których wyłączane będą poszczególne odcinki na objętym remontem skrzyżowaniach, czasowo zamykane będą niektóre pasy ruchu i przejścia dla pieszych. - informuje Marek Nowocień z oddziału Miejskiego Inżyniera Ruchu. - Sygnalizacje świetlne w rejonie prac będą wyłączane lub dostosowywane do czasowej organizacji ruchu. - dodaje.
W pierwszym etapie czasowo zamknięty zostanie lewoskręt z ul. Królowej Jadwigi w ul. Strzelecką oraz lewoskręt z ul. Jurackiej w stronę centrum. W drugim etapie dodatkowe ograniczenia obejmą rejony skrzyżowań z ul. Strzelecką (zakaz lewoskrętu z Drogi Dębińskiej) i Półwiejską (zwężenie do jednego pasa, przesuniecie przejścia dla pieszych). W ostatnim etapie przywrócona zostanie stała organizacja ruchu na odcinku mostowym ul. Królowej Jadwigi, a prace prowadzone będą między ul. Strzelecką i Półwiejską oraz na ul. Strzeleckiej przed skrzyżowaniem z ul. Królowej Jadwigi.
- W czasie remontu torowiska na moście Królowej Jadwigi zalecamy objazd przez ul. Hetmańską i most Przemysła. Wytyczane będą też objazdy zamykanych dróg na objętych remontem skrzyżowaniach w ciągu ul. Królowej Jadwigi. Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu na poszczególnych etapach publikowane będą z wyprzedzeniem, z uwzględnieniem postępu prac remontowych. - wyjaśnia Marek Nowocień.
Warto jednak w tym czasie rozważyć wykorzystanie innych środków zrównoważonego transportu niż samochód. Na trasie równoległej do Królowe Jadwigi, Kórnicka i most św. Rocha, zwiększona będzie częstotliwość kursowania tramwajów linii 13 i 16. Można również skorzystać z sieci Poznańskich Rowerów Miejskich, których stacje znajdują się w okolicy remontowanej trasy.
W 2017 roku na odnowę torowisk i infrastruktury energetycznej zarezerwowano ok. 24 mln zł, a remont na ul. Królowej Jadwigi pochłonie 9 mln zł z tej kwoty. Duża skala i zakres zaplanowanych remontów wynika z priorytetowego traktowania transportu publicznego przez władze Miasta Poznania.
Szczegółowe informacje o zmianach w komunikacji miejskiej można znaleźć na stronie
Ryszard Bączkowski/biuro prasowe
Zobacz również

Rusza Next Fest - 3 dni, 120 koncertów, 13 scen, tysiące ludzi [AKTUALIZACJA]

Urząd miasta otwarty 2 maja

Poznańska Nagroda Literacka - znamy laureata
