Tak będzie wyglądał nowy Teatr Muzyczny

Najnowocześniejszy teatr w Polsce zostanie wzniesiony w Poznaniu - na działce u zbiegu ul. Św. Marcin i Skośnej, w sąsiedztwie Akademii Muzycznej. Na konkurs zgłosiły się 44 firmy i pracownie architektoniczne, do finału przeszło 6 z nich. 6 maja w Sali Białej Urzędu Miasta Poznania poznaliśmy zwycięzcę - najlepszy budynek zaprojektowało Atelier Loegler Architekci.

Najlepszy budynek zaprojektowało Atelier Loegler Architekci - grafika artykułu
Najlepszy budynek zaprojektowało Atelier Loegler Architekci

- Dziękuję wszystkim architektom, którzy nadesłali swoje koncepcje na konkurs - mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. - Wierzę, że zwycięski projekt będzie nową ikoną Poznania, wizytówką miasta, z której będziemy dumni.

Sąd konkursowy przyznał trzy nagrody i trzy wyróżnienia.

- Zwycięska praca została najwyżej oceniona z uwagi na oryginalność i trafność projektu, szczególnie w kontekście powiązania z otoczeniem i wykorzystania naturalnego ukształtowania terenu - mówił Bolesław Stelmach, architekt, dyrektor Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki, Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej. - Sąd najwyżej ocenił sposób odniesienia się do otaczającej zabudowy oraz kształt bryły wpisującej się w panoramę dzielnicy śródmiejskiej. Sąd zwrócił uwagę na otwartość wyrazistej formy, zapraszający charakter foyer i estetykę strefy wejściowej. Wszystkie trzy nagrodzone prace były wszechstronnie przeanalizowane i w różnym stopniu realizowały postulaty, jakie stawialiśmy przed autorami - wszystkie jednak udowadniały, że konkurs był na światowym poziomie.

Drugą nagrodę otrzymała koncepcja pracowni Jems Architekci, a trzecią - propozycja zespołu, w skład którego wchodziły: zespół ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego i SKI Studio Błażej Szurkowski.

Pozostałe koncepcje, które trafiły do finałowej szóstki, otrzymały równorzędne wyróżnienia.

Nowy teatr ma mieć 1,2 tys. miejsc na głównej widowni (dla porównania:Roma ma 1000, Gdynia 1100, Wrocław 730). Do tego 300 miejsc na widowni kameralnej i dodatkową przestrzeń na ok. 150-200 osób.

- Wierzę w sukces teatru muzycznego, który ma do spełnienia ważną rolę "teatru pierwszego kontaktu" - mówi Przemysław Kieliszewski, dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu. -  Metropolitalny Poznań już ponad 60 lat czeka na nową siedzibę Teatru Muzycznego. Będzie to pierwszy w powojennej historii miasta budynek teatralny zbudowany od podstaw. Poznań zyska wspaniałe, prestiżowe miejsce spotkań przy ulicy Święty Marcin, które stanie się dumą poznaniaków i Wielkopolan. Spodziewamy się, że w 2023 roku w nowym teatrze odbędzie się pierwsza musicalowa premiera.

Na pulę nagród Miasto przeznaczyło 220 tys. zł. Zwycięzca I nagrody otrzyma 80 tys. zł oraz zaproszenie do opracowania projektu budowlanego i wykonawczego, za który przewidziane jest wynagrodzenie: 7 mln 300 tys. zł. Na budowę teatru Miasto Poznań planuje wydać w kolejnych latach 170 mln zł.

- Obecne miejsce, w jakim Teatr Muzyczny wystawia swoje spektakle, nie przystaje do roli, jaką ta instytucja odgrywa z życiu kulturalnym Poznania - podkreśla Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania. Nietypowa, ale nawiązująca, pokazuje nowoczesność powiązaną ze stylem, który dominuje w otoczeniu teatru - mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania.

Wyzwanie urbanistyczne i architektoniczne

Ogłoszony przez Miasto Poznań konkurs architektoniczny miał wyłonić najlepszy budynek nowej siedziby Teatru Muzycznego w Poznaniu. O tym, która koncepcja architektoniczno-urbanistyczna dla budynku, okazała się bezkonkurencyjna, zdecydował złożony z ekspertów sąd konkursowy.

Zaproszenie do udziału w nim przyjęli architekci znani w Polsce i poza granicami kraju: Bolesław Stelmach (architekt, dyrektor Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki, Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej), Wojciech Grabianowski (architekt, współwłaściciel pracowni RKW Architekture+ w Düsseldorfie znanej z zaprojektowania PGE-Arena w Gdańsku), Janusz Lichocki (współwłaściciel międzynarodowego biura projektowego Epstein- w Polsce pracownia znana jest m. in. z powstającego zespołu budynków biurowych Mennica Legacy Tower w Warszawie), Mariusz Napierała (scenograf ceniony przez teatry w całej Polsce), Krzysztof Frąckowiak (architekt, Wielkopolska Okręgowa Izba Architektów), Katarzyna Podlewska (architekt, Wydział Urbanistyki i Architektury UMP). Zasiedli w nim również Joanna Bielawska-Pałczyńska - Miejski Konserwator Zabytków oraz Przemysław Kieliszewski - dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu.

Do konkursu zgłosiły się 44 firmy i pracownie architektoniczne - aż 14 z nich było spoza Polski. Byli wśród nich przedstawiciele Chin, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Niemiec, Turcji, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. W pierwszym etapie - do 19 grudnia 2018 r. - wszyscy uczestnicy musieli przedstawić autorski opis wizji budynku i otaczającej go przestrzeni. Jury oceniało również portfolia zgłoszonych pracowni.

Pierwszy etap rozstrzygnięto 14 stycznia 2019 r. Do drugiego etapu zakwalifikowało się 6 najlepszych pracowni. To: Studio Architektoniczne "Kwadrat", Atelier Starzak Strębicki z londyńską pracownią DRDH Architects, zespół ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego i SKI Studio Błażej Szurkowski, KD Kozikowski Design, Jems Architekci oraz Atelier Loegler Architekci. Do 26 marca 2019 r. finałowa szóstka złożyła swoje prace.

Sędziowie oczekiwali współczesnej formy architektonicznej, która mogłaby stać się wizytówką Poznania i spełniałaby przy tym wysokie wymagania funkcjonalne. Oceniano więc atrakcyjność każdego projektu: jego oryginalność i trafność, walory architektoniczno-urbanistyczne, jakość form i kompozycji oraz ich kontekst przestrzenny.

- Umieszczenie obiektu tak trudnego funkcjonalnie jak teatr muzyczny w takiej lokalizacji, w dialogu z otaczającymi go zabytkami -  to wyzwanie urbanistyczne i architektoniczne - podkreślał Bolesław Stelmach. - Po ogłoszeniu wyników konkursu jestem przekonany, że Poznań zyskał wyjątkowe miejsce

Pod uwagę brano też jakość rozwiązań technicznych: sprawdzano funkcjonalność i estetykę projektów, rozwiązania komunikacyjne i logistyczne i to, czy projekt uwzględnia potrzeby teatru. Istotna była uniwersalność propozycji - budynek i jego otoczenie musiały uwzględniać potrzeby wszystkich użytkowników: osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz dzieci.

Ważna była też realność finansowa - jurorzy czekali na rozwiązania ekologiczne, innowacyjne i energooszczędne.

AW