Rozwój kolei w aglomeracji poznańskiej
- W najbliższych latach transport kolejowy będzie się rozwijał, zarówno na długich jak i krótszych dystansach. Nie mam co do tego wątpliwości. Cieszę się więc z podejścia zarówno ministerstwa, jak i PKP PLK, które chcą rozwijać poznański dworzec i że prace w tym kierunku trwają. Obecnie jest to jeden z najważniejszych i drugi pod względem liczby pasażerów węzeł kolejowy w Polsce. W 2022 roku obsłużył 22 miliony podróżnych, rok później prawie 3 miliony więcej. Ta tendencja wskazuje, że już wkrótce przez poznański dworzec będzie się przewijać ponad 30 milionów pasażerów. Kompleksowa przebudowa całego węzła jest więc konieczna - zaznacza Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Poznań Główny należy do największych stacji kolejowych w Polsce. Obecnie przyjmuje i odprawia ok. 450 pociągów dalekobieżnych i regionalnych na dobę. Codziennie korzysta z niego ok. 68 tys. pasażerów. To druga stacja, po Wrocławiu Głównym, z największą liczbą obsłużonych podróżnych.
PKP PLK chce przygotować rozwiązania, które zapewnią jeszcze lepsze podróże koleją w aglomeracji, dlatego zawarto umowę na opracowanie "Dokumentacji projektowej dla Poznańskiego Węzła Kolejowego". Za blisko 39 mln zł (netto) BBF Sp. z o.o. przygotuje dokumentację projektową, która szczegółowo określi zakres planowanych inwestycji.
- Opracowanie dokumentacji to kamień milowy w rozwoju poznańskiego węzła kolejowego. Patrząc z perspektywy Miasta cieszy nas, że rozwiązany zostanie szereg problemów transportowych oraz że powstanie projekt, który pozwoli nam udrożnić Poznańską Kolej Metropolitalną. Co najważniejsze - dzięki tym dokumentom będziemy mogli zrobić kolejny krok, który przybliży nas do powstania nowego dworca - mówi Natalia Weremczuk, zastępczyni prezydenta Poznania.
Zarówno władze rządowe, jak i PKP podkreślają wagę poznańskiego węzła i potrzebę jego rozwoju.
- Chcemy tworzyć efektywną kolej, szczególnie w tak ważnym węźle, jakim jest Poznań. Priorytetem jest pasażer, nie tylko w kontekście zapewnienia mu dobrych warunków obsługi, ale i oczekiwanej przez niego oferty przewozowej. Dlatego stawiamy na szeroką przebudowę układów torowych. Realizacja planowanych inwestycji stworzy układ, który nie wyczerpie swojej przepustowości przez kolejne 100 lat i pozwoli na obsługę 1000 pociągów na dobę, a więc dwa razy więcej niż obecnie - powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Zakończenie prac nad "Dokumentacją projektową dla Poznańskiego Węzła Kolejowego" przewidywane jest najpóźniej w 2029 r. Uzyskanie dokumentu jest niezbędne dla planowanych w przyszłości inwestycyji, których rozpoczęcie będzie uzależnione od dostępności środków finansowych.
Poznań z koleją dużych prędkości
Dokumentacja określi dokładny przebieg "wpięcia" w stację Poznań Główny szprychy kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK wybuduje linię do Krzesin, a na dalszym odcinku do stacji Poznań Główny - PKP PLK. Projekt wskaże również optymalny układ linii kolejowych w aglomeracji poznańskiej, co pozwoli zwiększyć w przyszłości liczbę torów m.in. w stronę stacji Poznań Wschód, Poznań Górczyn czy Poznań Starołęka. Planowana przebudowa układów torowych, wraz z montażem nowoczesnych urządzeń sterowania, po realizacji przyczyni się do poprawy przepustowości całego węzła, co przy rosnącej z roku na rok liczbie pasażerów pozwoli na uruchomienie dodatkowych pociągów. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu kołowego, przeanalizowana zostanie możliwość zastąpienia przejazdów kolejowo-drogowych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, m.in. na ul. Starołęckiej, Opolskiej, 28 Czerwca 1956 r., Bałtyckiej i Kopaninie. Dzięki temu system kolejowy w lepszy sposób wpisze się w potrzeby komunikacyjne mieszkańców.
Komfort na dworcu Poznań Główny
Projekt ma wskazać konkretne możliwości kompleksowej modernizacji stacji Poznań Główny, jednej z największych i najważniejszych w Polsce. Dokumentacja obejmie przebudowę obecnego placu wraz z mostem Dworcowym oraz niewykorzystywany od lat stary budynek. W jego miejscu planowana jest budowa dodatkowych torów i peronów, nad którymi znajdzie się miejsce dla nowego, bardziej funkcjonalnego dworca. Zapewni to oczekiwany standard obsługi podróżnych, ułatwiając komunikację w obrębie całej stacji. Przy pracach nad dokumentacją wskazana zostanie także możliwa do zastosowania siatka podparcia dla nowego budynku. Na budowę obiektu, w porozumieniu z Miastem Poznań, zostanie rozpisany konkurs architektoniczny.
Kolej bliżej mieszkańców
W ramach prac projektowych przeanalizowana zostanie możliwość budowy dodatkowych przystanków w Poznaniu i aglomeracji. Rozważana będzie zasadność nowych miejsc zatrzymań pociągów w szybko rozwijających się dzielnicach, m.in. na Łazarzu (ul. Hetmańska), Jeżycach (ul. Kościelna/Niestachowska), Pokrzywnie, Świerczewie czy w podpoznańskich Plewiskach (ul. Kolejowa). W przypadku pozytywnych wyników analiz, nowe przystanki zwiększą dostęp do kolei, zachęcając do korzystania z pociągów - najbardziej ekologicznego i efektywnego środka transportu - nie tylko w okazjonalnych, ale także w codziennych podróżach.
By nowe rozwiązania dobrze wpisały się w miejską tkankę - na etapie koncepcji - będą one uzgadniane pomiędzy Miastem Poznań, PKP S.A., przewoźnikami i konserwatorem zabytków. Kolejowa spółka zdaje sobie sprawę z konieczności powiązania planów z inwestycjami realizowanymi przez samorząd, np. planowaną budową kolejnego etapu trasy tramwajowej na Naramowice, tak aby wszystkie opracowane rozwiązania wzajemnie się uzupełniały i były ułatwieniem w codziennym życiu mieszkańców.
PKP PLK, RB