Rondo Kaponiera: Przewodnik dla rowerzystów

Dobiegły końca prace na Kaponierze, największym poznańskim węźle komunikacyjnym. Przywrócone zostały wszystkie ciągi komunikacyjne: dla pieszych, rowerzystów i kierowców, a na przystankach zatrzymymują się tramwaje i autobusy. Przypominamy zasady ruchu, obowiązujące rowerzystów.

Rondo Kaponiera - grafika artykułu
Rondo Kaponiera

- Jestem przekonany, że nowe rozwiązania przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa, a tym samym do wzrostu ruchu rowerowego w Poznaniu. Skrzyżowanie jest nadal w trakcie przebudowy, jednak codziennie widać tu wielu użytkowników dwóch kółek. Po wdrożeniu nowej organizacji ruchu, rowerzystów na pewno przybędzie, tym bardziej, że projekt Kaponiery będzie spójny z tym, co zostanie zrealizowane w ramach wprowadzanej obecnie strefy tempo 30 na Św. Marcinie i w centrum miasta. Pamiętajmy, że zwiększanie ruchu rowerowego jest jednym ze sposobów na odkorkowanie miasta i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Nowa Kaponiera to zupełnie nowa jakość dla rowerzystów. Co się dla nich zmieniło?

Przed przebudową ronda ruch rowerowy odbywał się na tzw. zasadach ogólnych - rowerzyści po tym ruchliwym skrzyżowaniu poruszali się wraz z samochodami. Najważniejsze zmiany   polegają na wprowadzeniu:

-jednokierunkowych pasów rowerowych na tarczy ronda wraz z relacjami na Św. Marcinie i Zwierzynieckiej,

- dwukierunkowego przejazdu przez ul. Zwierzyniecką,

- śluz rowerowych, za którymi rowerzyści będą kontynuować jazdę wydzieloną infrastrukturą.

Nowy kształt organizacji ruchu to szereg intuicyjnych rozwiązań, które nie będą stanowiły problemu nawet dla niezaawansowanych cyklistów. Dotyczy to tras:

- Św. Marcin - Zwierzyniecka i w kierunku przeciwnym,

- Roosevelta w kierunku Bukowskiej i Mostu Dworcowego (po zachodniej stronie ulicy).

Bez problemu rowerzyści skorzystają ze wszystkich prawoskrętów z wykorzystaniem wydzielonych dróg rowerowych poza tarczą ronda - tym bardziej, że poruszać się będą omijając sygnalizację świetlną.

Uwagi, ze względu na zastosowanie nowych rozwiązań rowerowych, wymagają kierunki:

- dla skręcajacych w lewo - ze Św. Marcina do Bukowskiej/Mostu Dworcowego (z wykorzystaniem śluzy rowerowej),

- od ul. Zwierzynieckiej w kierunku Mostu Teatralnego (wykorzystanie wydzielonej drogi rowerowej od strony Bałtyku)

- do jazdy na wprost od Mostu Dworcowego (również ze śluzą rowerową innego typu). Prezentujemy je na załączonych schematach.

Jest też kilka istotnych elementów, o których rowerzyści jadący w kierunku Kaponiery powinni wiedzieć. Mając tę wiedzę, na pewno pokonany rondo szybko i bez problemu.

- Z pasów rowerowych znajdujących się na samym rondzie nie wolno skręcać w lewo. To informacja istotna ze względów bezpieczeństwa, rowerzysta musiałby w takiej sytuacji przecinać trasę samochodów jadących na wprost. - dlaczego?, opiszemy zagrożenie.

- Po wschodniej stronie ulicy Roosevelta na odcinku od Mostu Teatralnego dopuszczona jest jazda po wydzielonej drodze rowerowej tylko do parkingu buforowego, gdzie znajdą się również stojaki rowerowe.

- Aby pojechać w kierunku Św. Marcina trzeba korzystać z drogi rowerowej znajdującej się po stronie zachodniej (przy hotelu Mercure).

- Cyklista poruszający się od Mostu Dworcowego w kierunku Zwierzynieckiej powinien zjechać w lewo w kierunku Targów na skrzyżowaniu z Bukowską.

Na testujących trasy rowerowe przez Kaponierę czeka też stacja Poznańskiego Roweru Miejskiego. Umieszczono ją po północnej stronie ul. Zwierzynieckiej, od strony hotelu Mercure.

H. Bugajny/biuro prasowe

Załączniki