Razem o Parku Kulturowym
Spotkania z przedsiębiorcami na Starym Mieście są częścią kampanii informacyjnej, którą przygotowała Miejska Konserwator Zabytków we współpracy z partnerami zewnętrznymi (Studio YOS i Studio Bękarty). Jej głównym celem było podwyższenie świadomości oraz współodpowiedzialności za publiczną przestrzeń Parku Kulturowego.
- Zależało nam na dotarciu do grupy odbiorców zainteresowanych uniwersalnym dobrem, jakim jest historyczny obszar Poznania - mówi Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejska Konserwator Zabytków. Tylko wspólna troska o tą wyjątkową przestrzeń jest w stanie skutecznie ją chronić.
W kampanii, oprócz działań promocyjnych, położono nacisk na edukację dotyczącą zarówno treści uchwały o Parku Kulturowym, jak i wartości historycznych, architektonicznych, urbanistycznych i kulturowych Starego Miasta. W uporządkowaniu przestrzeni miejskiej ma pomóc jej ochrona - czyli między innymi ograniczenie niekorzystnego wpływu urządzeń reklamowych, szyldów, tablic i banerów.
Podczas indywidualnych spotkań z przedsiębiorcami zostały wręczone specjalnie zaprojektowane pakiety informacyjne. W ich skład wchodziły m.in. broszury w przystępny sposób objaśniające zapisy uchwały, materiały ułatwiające postępowania administracyjne oraz druki wniosków, jakie należy złożyć, by legalnie zamontować szyld na budynku. Zespół konsultacyjny oferował pomoc w zakresie zmian w wizerunku zewnętrznym firm poprzez przygotowanie wizualizacji witryn zgodnych z zapisami uchwały.
Odbył się też spacer po obszarze Parku Kulturowego, w trakcie którego uczestnicy zapoznali się z dobrymi przykładami szyldów i witryn. Podczas spotkania ze znanym reporterem Filipem Springerem rozmawiano o problemach związanych z estetyką przestrzeni publicznej w polskich miastach.Studenci Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zaprojektowali wzorcową witrynę, a iluminacja świetlna pozwoliła zobaczyć elewację Ratusza w niecodziennej odsłonie.
Park Kulturowy Stare Miasto istnieje od marca 2018 roku. Powołująca go uchwała Rady Miasta Poznania to dokument, który ogranicza samowolę reklamową i określa, jak powinien wyglądać Stary Rynek i jego najbliższe okolice. Dzięki niej Stare Miasto w Poznaniu będzie najbardziej reprezentacyjną i elegancką przestrzenią publiczną w całym mieście. Zanim jednak to nastąpi, właściciele sklepów i lokali działających na Rynku i w jego pobliżu mają czas na dostosowanie się do wytycznych - do 22 marca 2019 roku. Po tym terminie rozpoczną się kontrole.
Więcej informacji o Parku Kulturowym Stare Miasto w Poznaniu można znaleźć na http://www.poznan.pl/mim/main/-,p,39836.html oraz na: www.facebook.com/parkkulturowypoznan
BMKZ/AW