Jak poruszać się po Kaponierze? Przewodnik dla zmotoryzowanych

Z ronda Kaponiera, na którym zakończyły się roboty budowlane, mogą już korzystać wszyscy uczestnicy ruchu. Zarówno wprowadzone nowe rozwiązania komunikacyjne, jak i natężenie ruchu będą wymagały od jego uczestników koncentracji i przestrzegania przepisów. Po modernizacji wszyscy musimy nauczyć się korzystać z Kaponiery na nowo.

Rondo Kaponiera - grafika artykułu
Rondo Kaponiera

Przed rozpoczęciem modernizacji codziennie przez Kaponierę przejeżdżało ok. 77 tysięcy pojazdów. To miejsce jest najważniejszym węzłem przesiadkowym dla pasażerów komunikacji publicznej. W ciągu doby przejeżdża tędy ponad 2,5 tys. miejskich autobusów i tramwajów. Po wprowadzeniu udogodnień dla rowerzystów oraz wydzieleniu dróg i pasów dla jednośladów, Kaponiera jest również jednym z ważniejszych punktów na rowerowej mapie Poznania.

Szczegółowy przewodnik po Kaponierze dla rowerzystów opublikowaliśmy na stronie www.poznan.pl 10 sierpnia br.

Tuż przed udostępnieniem ronda wszystkim uczestnikom ruchu przypominamy najważniejsze zasady, jakimi powinni się kierować.

Jedną z wprowadzonych na Kaponierze nowości są czerwone pasy dróg rowerowych, na których obowiązuje ruch jednokierunkowy, zgodny z oznakowaniem poziomym. Wyjątkiem jest dwukierunkowa droga rowerowa po zachodniej stronie ul. Roosevelta, wraz z przejazdem rowerowym przez ul. Zwierzyniecką. Na wlotach na rondo wyznaczono śluzy rowerowe, mające umożliwiać rowerzystom bezpieczne oczekiwanie na przejazd i zmianę kierunku dalszej jazdy.

- Zabroniona jest jazda rowerem po jezdni obok pasa dla rowerów, jazda pasami rowerowymi w kierunku niezgodnym z oznakowaniem poziomym, skręcanie pod prąd, jazda chodnikiem (poza sytuacjami określonymi w przepisach) oraz nieoczekiwane zatrzymywanie się na pasie lub drodze rowerowej - mówi Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu i jednocześnie przypomina kierowcom, że rowerzyści, jadący pasem rowerowym po ul. Święty Marcin w stronę ronda, mają pierwszeństwo przed pojazdami zjeżdżającymi na pas do skrętu w prawo, w kierunku mostu Teatralnego.

Kierowcy muszą pamiętać, że zabronione jest poruszanie się samochodów po pasach rowerowych, zatrzymywanie się na nich lub wymuszanie pierwszeństwa w stosunku do rowerzystów znajdujących się na pasach dla nich przeznaczonych.

Ruch na rondzie, na wszystkich wjazdach i zjazdach, reguluje sygnalizacja świetlna.   Zarówno kierowcy, jak i rowerzyści nie powinni więc mieć kłopotu z poruszaniem się w tym miejscu.

Miejski Inżynier Ruchu przypomina, że na rondzie zabronione będzie przekraczanie przez pieszych wszystkich jezdni na poziomie 0 oraz wkraczanie na drogi i pasy rowerowe, w tym w szczególności na przejazd rowerowy przez ul. Zwierzyniecką.

Jacek Łakomy/biuro prasowe