Elektryczne autobusy na ulicach Poznania
- Pierwsze autobusy elektryczne wyjeżdżają na ulice Poznania. Łącznie MPK Poznań zakupiło 21 takich pojazdów. To nasza kolejna, niezwykle ważna inwestycja w transport publiczny - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Cieszę się, że MPK Poznań od lat konsekwentnie wymienia tabor na taki, który spełnia najwyższe wymagania w zakresie emisji zanieczyszczeń, bo to przekłada się na lepszą jakość powietrza w mieście, a więc i komfort życia poznaniaków.
MPK Poznań zamówiło 15 autobusów przegubowych o długości 18 metrów oraz sześć standardowych, 12-metrowych. W pierwszej kolejności do przewoźnika dostarczane są autobusy o dużej pojemności. Termin dostaw pojazdów krótszych mija z końcem lutego przyszłego roku. Wszystkie Solarisy Urbino Electric mogą być ładowane zarówno przez pantograf, jak i wtyczkę plug-in.
- To zupełnie nowy rodzaj taboru w MPK Poznań i całkowicie nowe doświadczenia - mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. - Dostawy wiązały się nie tylko z odbiorami technicznymi pojazdów i urządzeń do ich ładowania, ale także ze szkoleniami kierowców oraz pracowników zaplecza technicznego. Zależało nam na tym, aby dobrze przygotować się do eksploatacji nowego rodzaju taboru, zadbać przede wszystkim o bezpieczeństwo podróżnych.
Obecnie na stanie MPK Poznań znajduje się już 8 przegubowych autobusów elektrycznych 18-metrowych, gotowych do realizacji obsługi pasażerskiej. Kolejny jest w trakcie odbiorów.
- Tak jak w 1996 roku dostarczaliśmy nasze pierwsze niskopodłogowe autobusy do Poznania, tak dzisiaj dostarczamy pierwsze całkowicie bezemisyjne, elektryczne autobusy dla stolicy Wielkopolski. Jestem dumny z faktu, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Poznania - mówi Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Superszybkie ładowanie
Nastąpił już odbiór techniczny ładowarek, które znajdują się w trzech lokalizacjach. Na dworcu na os. Sobieskiego są dwie dwustanowiskowe ładowarki pantografowe (zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie) oraz dwa stanowiska do ładowania w systemie plug-in. Dzięki mocy ładowania do 540 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli mogą wyruszyć w dalszą podróż. Kolejny punkt ładowania znajduje się na dworcu autobusowym Garbary, gdzie jest jedno stanowisko (przez pantograf i wtyczkę plug-in). Natomiast w zajezdni przy ul. Warszawskiej powstało dziesięć 2-stanowiskowych ładowarek stacjonarnych oraz trzy mobilne. Zapewniają one możliwość jednoczesnego ładowania - poprzez wtyczki plug-in - wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.
Poznańskie autobusy elektryczne - niezwykle ciche i nowoczesne - spełniają najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. To autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla osób o ograniczonej sprawności, ale też tych, które podróżują z dziećmi w wózkach. Są wyposażone w system wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy oraz drzwi odskokowo-przesuwne, co gwarantuje płynną wymianę pasażerów. Przyciski dodatkowo oznaczono w alfabecie Braille'a.
Standardowo, autobusy wyposażono w klimatyzację, energooszczędne oświetlenie LED, wewnętrzne i zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej. Zamontowane zostały ładowarki USB oraz bramki zliczające pasażerów.
Autobusy pierwsza klasa
Od dzisiaj autobusy elektryczne będą realizowały kursy na linii nr 174. Taki rodzaj taboru to przyszłość, dlatego też pierwszymi pasażerami zostały dzieci - przyszłość Poznania. Pierwszoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 34 na os. B. Śmiałego, po lekcjach na temat ekologii i rozmowach o korzyściach dla środowiska płynących z korzystania z transportu publicznego, mogli się przekonać, jak podróżuje się "elektrykami".
Na zakup 15 elektrycznych autobusów przegubowych MPK Poznań uzyskało dofinansowanie w ramach projektu "Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje", realizowanego przez Miasto Poznań i finansowanego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dotacja na 6 autobusów standardowej długości pochodzi z kolei z programu "System zielonych inwestycji - Część 2 - GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny", finansowanego w ramach środków krajowych, których dysponentem jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jeszcze więcej elektrycznych autobusów
W przeddzień uruchomienia "elektryków" do obsługi pasażerskiej, nadeszła bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. MPK Poznań uzyskało dofinansowanie na projekt "Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu" w wysokości ponad 90 mln zł.
- W ramach tego zadania MPK Poznań planuje zakup 37 autobusów elektrycznych: 6 przegubowych i 31 standardowych, 12-metrowych oraz przygotowanie infrastruktury towarzyszącej. Dodatkowe ładowarki pojawią się na dworcach Garbary i Os. Sobieskiego, powstaną również na Górczynie i w zajezdni przy ul. Kaczej - mówi Wojciech Tulibacki.
Prezes Zarządu MPK Poznań dodaje, że elektryki kupione dzięki temu dofinansowaniu zostaną skierowane na linie nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193 - ich wybór został poprzedzony wieloma analizami, przy czym najistotniejsza była gęstość zaludnienia w bezpośrednim otoczeniu przebiegu tras.
- Ta decyzja to potwierdzenie, że MPK Poznań skutecznie zabiega o dofinansowanie unijne. Z efektów wykorzystania tych funduszy będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy Poznania - dodaje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - To również kolejne potwierdzenie, że Poznań dba o transport publiczny i konsekwentnie będzie stawiał na jego rozwój, żeby mieszkańcy i turyści mogli korzystać z wygodnego, nowoczesnego taboru zarówno autobusowego, jak tramwajowego. Wpisuje się to również w działania, które mają ograniczać emisję CO2 do atmosfery.
Zgodnie z ustawą o elektromobilności do 2028 roku przewoźnik musi posiadać 30 procent autobusów elektrycznych.
MPK, RB