Eksperyment z rowerami cargo
Poznań bierze udział w projekcje Specific. Ma on na celu zbadanie, w jaki sposób jazda na rowerze może przyczynić się do realizacji koncepcji 15-minutowego miasta w dzielnicach podmiejskich i o niskiej gęstości zaludnienia.
Idea 15-minutowych miast to koncepcja urbanistyczna zaproponowana przez francuskiego urbanistę Carlosa Moreno. Zgodnie z nią najważniejsze potrzeby życiowe mieszkańców (praca, edukacja, zakupy, zdrowie czy rekreacja) powinny być dostępne w zasięgu 15-minutowego spaceru lub przejazdu rowerem od miejsca zamieszkania.
W Poznaniu, zgodnie z ideą 15-minutowych miast, rozwijają się sieci dróg rowerowych i infrastruktury pieszej, dzięki czemu mieszkańcy mogą swobodnie poruszać się bez używania samochodu. Realizowany w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM, pod kierownictwem dr hab. Aleksandry Lis-Plesińskiej, projekt Specific ma na celu zbadanie, w jaki sposób jazda na rowerze może przyczynić się do realizacji tej idei w dzielnicach podmiejskich i o niskiej gęstości zaludnienia. Znacznie łatwiej jest zaspokoić wszystkie codzienne potrzeby podczas spaceru lub przejażdżce rowerem w centrach miast niż na przedmieściach i obszarach zewnętrznych. A jednak to właśnie na tych ostatnich mieszka najwięcej ludzi.
Eksperyment przejściowy
15 partnerów projektu SPECIFIC przeprowadzi tzw. eksperymenty przejściowe w pięciu miastach: Bellinzona (Szwajcaria), Bristol (Wielka Brytania), Graz (Austria), Maastricht (Holandia) i Poznań (Polska).
Celem eksperymentów będzie projektowanie i testowanie rozwiązań, które uczynią krótkie podróże rowerowe bardziej atrakcyjnymi, uwzględniając potrzeby osób dojeżdżających do pracy, odwiedzających znajomych oraz kurierów dowożących paczki lub posiłki.
- W Poznaniu w ramach projektu skoncentrujemy się na rowerach cargo, które dają możliwość przewożenia osób lub większych ładunków. Projekt zbada potencjał używania tego typu jednośladów w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach zlokalizowanych w Poznaniu i powiecie poznańskim. Badacze i badaczki we współpracy z urzędem miasta i poznańskim producentem rowerów cargo, firmą Hazay sprawdzą, na ile ten środek transportu może być przydatny w różnych branżach i jakie wsparcie instytucjonalne i infrastrukturalne jest potrzebne do jego skutecznego wdrożenia. W ramach planowanego eksperymentu przejściowego poznańscy przedsiębiorcy będą mogli wypróbować rowery cargo u siebie w firmach - informują organizatorzy.
Więcej o przedsięwzięciu można przeczytać na stronie projektu Specific.
Badanie Klimatu Rowerowego
O ile w programie Specific Poznań skoncentruje się na rowerach cargo, to "Badanie Klimatu Rowerowego" ma zebrać opinie o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Trwa ono do końca 2024 roku.
Wyniki badania pokażą wielowymiarowy obraz sytuacji osób korzystających z tego środka transportu w poszczególnych miastach i gminach, dając możliwość wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych.
Badanie prowadzone będzie do 31 grudnia 2024 roku. Ankieta zamieszczona jest na stronie internetowej rowerowyklimat.pl. Pytania dotyczyć będą 5 obszarów tematycznych, takich jak: klimat ruchu drogowego, wartościowanie korzystania z rowerów, bezpieczeństwo, komfort jazdy i infrastruktura.
HO