Ekologiczne współdzielenie
- Realizujemy jako Miasto założenia wynikające z listu intencyjnego. Istotny jest dla nas w tej chwili jak najszybszy transfer samochodów do Poznania - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.
W lipcu Miasto Poznań podpisało z firmą Cherry Car list intencyjny w sprawie stworzenia dla mieszkańców Poznania możliwości korzystania z usługi carsharingu, czyli współdzielenia aut. System będzie działał w oparciu o auta ekologiczne - elektryczne i hybrydowe o niskiej emisji. Jego start pierwotnie przewidywano na przełom września i października jednak ostatecznie rusza on teraz. W międzyczasie firma zmieniła nazwę i teraz to Easyshare Sp. z o.o. Sp.K. Powodem opóźnienia startu były niewystarczające zasoby Toyoty.
- 200 hybrydowych samochodów Toyota Yaris jest już na wyciągnięcie ręki, a właściwie telefonu. Pierwsze 50 samochodów pojawi się na ulicach Poznania w przeciągu dwóch najbliższych tygodni. Później sukcesywnie będzie ich co miesiąc przybywać, żeby docelowo jeździło ich po poznańskich ulicach dwieście - wyjaśnia Aneta Ogrodniczek, prezes zarządu Easyshare Sp. z o.o. Sp. K. - Wraz z pojawieniem się infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych również podtrzymujemy, że tego typu pojazdy będą się pojawiały.
Jazda za grosze
Płacić się będzie tylko za korzystanie z auta. Każdy rozpoczęty kilometr kosztować będzie 80gr, a minuta jazdy - 50gr. Po zakończonym przejeździe zamykamy samochód i pozostawiamy go w miejscu dozwolonym do parkowania Możemy też zamknąć samochód nie kończąc wynajmu, wówczas samochód "zaczeka" na wynajmującego, który zapłaci jedynie za koszt postoju 10gr. Samochód zawsze będzie zatankowany, czysty i ubezpieczony. W odróżnieniu od innych firm carsharingowych wykorzystujących samochody spalinowe, te hybrydowe, czyli ekologiczne, będą miały do dyspozycji kilkadziesiąt specjalnych miejsc do parkowania. Dzięki temu osoby wypożyczające samochody nie będą płaciły za postój w strefie.
- Poznań zobowiązał się do dwóch rzeczy. Po pierwsze - udzielenia bonifikat w zakresie abonamentu na Strefę Płatnego Parkowania w wysokości 60zł dla samochodów hybrydowych oraz 30zł dla aut elektrycznych. Rada Miasta pozytywnie ten projekt zaakceptowała - informuje Maciej Wudarski. - Drugą kwestią jest wyznaczenie dedykowanych miejsc parkingowych. W ciągu najbliższych tygodni powstanie ok. 60 miejsc w Strefie Płatnego Parkowania i ok. 40 poza nią. 20 miejsc powstanie też na różnego rodzaju parkingach, które miasto ma do dyspozycji.
Docelowo tych miejsc miałoby być 200. Po 2-3 miesiącach funkcjonowania tej usługi Miasto przeprowadzi badania i przedstawi ankietę mieszkańcom Poznania, którzy też będą mogli decydować, gdzie mają powstać kolejne miejsca. Wszystkie dedykowane miejsca przygotowywane są dla flot samochodów ekologicznych - elektrycznych i hybrydowych.
Współdzielenie się opłaca
Carsharing powinien zmienić podejście ludzi do posiadania samochodu. Jeżeli ktoś korzysta z niego sporadycznie, to nie musi go kupować. Używanie aut współdzielonych jest konkurencyjne w stosunku do posiadania własnego auta, gdzie oprócz benzyny trzeba doliczyć koszty ubezpieczenia, parkingu oraz koszty serwisowe, m.in. przeglądy, opony i ich wymianę oraz amortyzację, czyli utratę wartości samochodu. W przypadku własnego pojazdu trzeba się również liczyć z kosztami ewentualnych awarii lub napraw. W przypadku aut współdzielonych takie wydatki odpadają. Praktycznie każdy przejazd "współdzielony" jest tańszy od taksówek oraz innych przewoźników działających online.
- Zmieniamy mobilność miejską, dbając o potrzeby mieszkańców i ekologię. Jeden samochód typu carsharing może zastąpić od 4 do 10 samochodów prywatnych - mówi Aneta Ogrodniczek.
Żeby wypożyczyć samochód, trzeba będzie pobrać aplikację mobilną i dokonać rejestracji wpisując swoje podstawowe dane. W celu potwierdzenia uprawnień do kierowania samochodem należy wykonać zdjęcie prawa jazdy, ostatni krok to uruchomienie płatności bezgotówkowe przy użyciu karty płatniczej lub kredytowej. Po udanej rejestracji można korzystać z usług, a aplikacja pokaże najbliższe miejsce, gdzie stoi wolny samochód i umożliwi jazdę.
- Obecnie można zapisywać się do naszego newslettera na stronie www.easyshare.pl Wszystkie osoby, które pozostawią swojego maila i będą chciały skorzystać z darmowych testów naszej aplikacji, będą mogły testować nasze usługi za darmo - zachęca prezes Easyshare.
Czym jest carsharing?
Carsharing to system oparty na idei krótkoterminowego wynajmu aut. Od tradycyjnych wypożyczalni różni się w trzech głównych punktach: system, po zarejestrowaniu się, jest praktycznie bezobsługowy, auto wypożycza się raczej na minuty niż dni, a pojazd wypożyczony po jednej stronie miasta można zwrócić na drugim końcu aglomeracji.
W Poznaniu systematycznie przybywa aut - obecnie na 1000 mieszkańców przypada ponad 600 zarejestrowanych samochodów osobowych. Powoduje to nadmierne zatłoczenie ulic, zwiększoną emisję spalin i hałasu, zanieczyszczenie powietrza oraz zdominowanie przestrzeni miejskiej przez zaparkowane pojazdy. Konsekwencją jest spadek jakości życia w mieście. Odczuwają to wszyscy, także kierowcy, którym podróże samochodami zajmują coraz więcej czasu, przez co tracą pieniądze i narażają się na stres związany z szukaniem miejsc parkingowych oraz staniem w korkach. Jednym z ważniejszych wyzwań dla Poznania jest w tym kontekście pogodzenie chęci posiadania przez mieszkańców własnego samochodu z koniecznością zapewnienia im alternatyw dla tego środka transportu. Jednym z rozwiązań jest właśnie carsharing.
Ryszard Bączkowski/biuro prasowe