Biała Księga - Tor Poznań

Zgodnie z zapowiedzią Urząd Miasta Poznania przedstawia opracowanie obrazujące cały stan prawny i faktyczny, pominięty lub potraktowany wybiórczo w przeprowadzanej przez CBA kontroli procesu zarządzania nieruchomością, na której położony jest Tor Poznań. Na podstawie tej kontroli CBA stwierdziło rzekome nieprawidłowości w działaniu pracowników Urzędu Miasta Poznania, opierając się jednak na wybiórczym doborze dokumentów.

Biała Księga rozwiewa wątpliwości dotyczące Toru Poznań/fot.Automobilklub - grafika artykułu
Biała Księga rozwiewa wątpliwości dotyczące Toru Poznań/fot.Automobilklub

AKTUALIZACJA:

14.02.2019 do załączników dodano "Dodatek do Białej Księgi"

________

Dokument ten ma zatem na celu zapoznanie mieszkańców i wszystkich zainteresowanych z realiami spraw związanymi z przedmiotowym terenem oraz  stopniem skomplikowania toczących się postępowań. A przede wszystkim z faktami - w szczególności decyzjami i orzeczeniami sądowymi - niestety, w trakcie prowadzonej kontroli całkowicie przez CBA zignorowanymi. Takie działanie jest w państwie prawa niedopuszczalne. Z przedstawionych dokumentów jednoznacznie wynika, że wnioski z kontroli CBA są błędne. Co więcej, gdyby je przyjąć i wcielić w życie, Miasto Poznań/Skarb Państwa zostałyby narażone na wielomilionowe straty finansowe. Wyniknęłyby one z roszczenia Stowarzyszenia Automobilklub Wielkopolski z tytułu poniesionych nakładów, na co - z uwagi na dbałość o interes publiczny - nie mogło i nie może być zgody Urzędu Miasta Poznania.

Efektem zakończonej 2 sierpnia 2018 roku kontroli było stwierdzenie przez CBA szeregu uchybień i naruszeń, które to - w ocenie tej instytucji - musiały skutkować zawiadomieniem Prokuratury Regionalnej w Poznaniu o możliwości popełnienia przestępstwa na szkodę Gminy Miasto Poznań. Chodzi tu między innymi o zarzut działania na szkodę Miasta Poznania poprzez niedochodzenie należności z tytułu rzekomego bezumownego korzystania z nieruchomości przez Stowarzyszenie Automobilklub Wielkopolski czy nieuprawniony tryb zawarcia przez Miasto Poznań umowy najmu z AW w roku 2016.

Miasto Poznań nie mogło i nie może żądać jakiejkolwiek kwoty od Stowarzyszenia AW, gdyż od 9 kwietnia 1998 roku między Miastem a AW istniała umowa użyczenia (o charakterze nieodpłatnym i zawarta na czas określony). Fakt ten znajduje odzwierciedlenie w dokumentach, w szczególności potwierdzającej to opinii prawnej, będących także w posiadaniu CBA. Niestety, dokumenty te zostały pominięte przez kontrolujących. Należy zaznaczyć, że umowa ta uległa przekształceniu w umowę odpłatną najmu w listopadzie 2016 roku, skutkiem czego od tej pory do budżetu Miasta Poznania wpływa około 500 tysięcy złotych rocznie z tytułu czynszu i podatku od nieruchomości. Umowa ta, zawarta w oparciu o przepisy prawa, nie tylko uregulowała zasady korzystania przez Stowarzyszenie z obiektu - w tym koszty jego utrzymywania (czyli bez obciążania budżetu miasta), ale także objęcia go monitoringiem wizyjnym, w celu zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników toru.  Miasto Poznań wielokrotnie podkreślało, że przejście z umowy nieodpłatnej użyczenia w umowę odpłatną najmu i doprecyzowanie praw oraz obowiązków stron to znaczący sukces.

Co do pozostałych zarzutów CBA, to podkreślić należy zgodność decyzji i działań podejmowanych przez pracowników Urzędu Miasta Poznania z obowiązującymi przepisami prawa. Na szczególną uwagę zasługuje fakt całkowitego zignorowania przez kontrolerów toczących się postępowań sądowych i administracyjnych co do własności terenu, gdzie znajduje się tor. Sytuacja  własnościowa obiektu, o który starają się spadkobiercy przedwojennych właścicieli, nadal nie jest rozstrzygnięta i istnieje poważne ryzyko utraty nieruchomości przez Miasto Poznań/Skarb Państwa na drodze sądowej. Dlatego Miasto Poznań musi podejmować wszelkie decyzje z należytą starannością, a wnioski i zalecenia CBA (pomijając, że są błędne) - gdyby je wdrożyć - naraziłyby tylko interes publiczny na ogromne straty.

Jednak z uwagi na zaangażowanie w ocenę dowodów opinii publicznej za pośrednictwem mediów,  najlepszym rozwiązaniem będzie upublicznienie materiału dotyczącego tej kwestii. Prezentacja w postaci Białej Księgi to najbardziej obiektywny sposób przekazania tego typu informacji.

Wnioski, jakie wyciągnęło CBA, tj. działanie na szkodę Miasta Poznania, można teraz łatwo skonfrontować z przedstawionym materiałem. Jest on bardzo obszerny, nie tylko pod kątem objętości, ale i treści. Dlatego cel Białej Księgi to przedstawienie  historii oraz stanu spraw dotyczących Toru Poznań w sposób przystępny i klarowny. Jednocześnie dzięki publikacji tego dokumentu zarówno opinia publiczna, jak i Prokuratura Regionalna w Poznaniu, mogą samodzielnie ocenić zasadność zarzutów stawianych pracownikom Urzędu przez CBA.

Prezentowany dokument pozbawiony jest komentarzy, które mogłyby sugerować czytelnikowi jakiekolwiek wnioski. Urząd Miasta Poznania działa zgodnie z obowiązującymi przepisami, zachowując przy tym maksymalną transparentność. Natomiast doniesienia medialne, oparte na informacji z CBA, przedstawiły bardzo zniekształcony obraz sytuacji. Biała Księga pokazuje fakty i tylko fakty.

Oceniając przedstawiony materiał należy uwzględnić, że historia tej nieruchomości jest bardzo długa i skomplikowana. Obfituje w nagłe zmiany w ocenie, czyją stanowi własność. Dlatego Biała Księga ma na celu pokazanie opinii publicznej działań podejmowanych w konkretnym stanie faktycznym i prawnym, obowiązującym w danym momencie. Tylko taki obraz jest rzeczywisty. Tylko w ten sposób możliwe jest dokonanie oceny prawidłowości podejmowania określonych kroków. I tylko w ten sposób można  pokazać stopień zaangażowania pracowników Urzędu w działania zmierzające do ochrony interesów zarówno Skarbu Państwa, jak i Miasta Poznania na przestrzeni kilkunastu lat.

Załączniki