Centrum Doradztwa Zawodowego
- Działalność Centrum
- Aktualności
- Poradnik dla absolwenta
- Kursy i szkolenia
- Katalog linków
- Dokumenty aplikacyjne
Artukuły
Kontakt
Poradnik dla absolwenta
Biznesplan własnej kariery zawodowej
Jeśli jesteś absolwentem albo uczysz się jeszcze i po ukończeniu szkoły masz zamiar:
- kontynuować naukę,
- podjąć pracę,
- albo też pracując, jednocześnie uczyć się,
MINI-TEST 1
Co to jest biznesplan własnej kariery zawodowej?
to planowanie drogi dla każdego aktywnego zawodowo człowieka.
Warto pamiętać, że to planowanie wymaga czasu potrzebnego na zebranie wszelkich
potrzebnych informacji (tak więc, np. jedno popołudnie to zdecydowanie za mało!).
Konstruowanie własnej kariery zawodowej to nie jednorazowa decyzja, ale proces
dokonujący się wraz z Twoim rozwojem, dlatego też coraz częściej podkreśla się,
że chodzi tak naprawdę o tworzenie "planu własnego życia", gdzie rola zawodowa
jest tylko jedną z pełnionych ról życiowych. Stąd też szukanie zgodności miedzy
życiem zawodowym a prywatnym uważa się za jedno z najważniejszych wyzwań XXI wieku.
Jedno z pytań mini-testu dotyczyło kwestii "bycia spontanicznym", co miałoby
wykluczać planowanie kariery. Niewątpliwie nie da się przewidzieć w pełni tego,
jak potoczy się życie, także zawodowe, ale zdawanie się na decyzje impulsywne
niekiedy "pod wpływem chwili", kończąc naukę albo podejmując pierwszą pracę jest
bardzo ryzykowna strategią. Oczywiście podejmując swoją pierwszą pracę zawodową
zyskuje się często inną perspektywę patrzenia niż wtedy, kiedy jest to tylko
teoretyczne przygotowywanie się do wejścia na rynek, tak więc i myślenie o swojej
drodze zawodowej może podlegać modyfikacjom. Kariera zawodowa powinna "się toczyć",
a nie stać w miejscu ( rozwijać się a nie ulegać stagnacji).
Po co warto opracowywać indywidualny biznesplan?
- żeby podejmować trafne i satysfakcjonujące decyzje zawodowe
- żeby maksymalnie wykorzystać własne atuty i umiejętności oraz rozwijać nowe kompetencje
- żeby nie podejmować się wielu przypadkowych prac, które nie spełniają Twoich oczekiwań
- żeby umieć znaleźć się na rynku pracy, dopasować do zmieniających warunków w dobie gospodarki rynkowej, ale także wnosić swój
- niepowtarzalny wkład
Kiedy warto zabrać się za opracowywanie biznesplanu?
- Teoretycznie w każdym wieku, ale też w każdym wieku plan też może opierać się na różnej wiedzy (inną wiedzę i kompetencje ma osoba, która zaistniała już na rynku pracy, a inną ta, która ukończyła szkołę i przygotowuje się do podjęcia pierwszej, stałej pracy).
- Z pewnością będąc w ostatniej lub przedostatniej klasie szkoły średniej czas najwyższy na określanie kierunku dalszych działań zawodowych (kontynuacja nauki w szkole średniej, policealnej czy wyższej uczelni jest też rodzajem działań zawodowych).
- Warto pamiętać, że w obecnej zmiennej sytuacji gospodarczo-społecznej i tak szybkim postępie cywilizacyjnym dokonującym się w świecie oraz tym, że każdy z nas też się zmienia (mogą zmienić się nasze zainteresowania, hierarchia ważności, charakter) coraz rzadziej zdarza się, że można całkowicie zaplanować swoją drogę zawodową w wieku 17, 18 czy 19 lat. Ale z całą pewnością można wytyczyć główne kierunki rozwoju zawodowego, posiadane oraz - konieczne do zdobycia -umiejętności i kompetencje itd.
Jakie informacje są potrzebne, żeby opracować skuteczny biznesplan własnej kariery zawodowej?
Wiedza o sobie dotycząca następujących zagadnień:
- Jakie są Twoje zainteresowania?
Ważne jest, abyś określił(a) swoją pasje, hobby, to, co robisz najchętniej i co sprawia Ci największą satysfakcję. Badania potwierdzają, że opierając się na swojej pasji, możemy być pewni, że obrana kariera przyniesie nam satysfakcję, ale istotne jest to, żeby odróżnić swoją prawdziwą pasję od marzeń. - Jakie są Twoje predyspozycje?
Zainteresowania nie muszą iść w parze ze zdolnościami, stąd też istotne jest zweryfikowanie wiedzy o własnych predyspozycjach - a więc o tym, w czym jesteś dobry(a) (np. przedmioty, dziedziny także pozaszkolne), co umiesz robić dobrze (czynności). Można tu też skorzystać z pomocy innych: kolegów, przyjaciół, rodziców, nauczycieli czy osób zajmujących się profesjonalnie pomaganiem w wyborze zawodu, a więc: pedagoga szkolnego, psychologa- doradcy zawodu. Warto pamiętać, że czasem inni ludzi dostrzegają w nas różne umiejętności, których sami u siebie - z różnych powodów - nie widzimy. - Jakie są Twoje cechy charakteru: mocne i słabe strony?
Zwróć uwagę, że w ogłoszeniach pracodawców, często obok innych wymagań pojawiają się oczekiwania, co do cech charakteru pracowników, np. poszukiwani są pracownicy komunikatywni, odpowiedzialni, umiejący pracować w zespole itd. Poza tym wiele zawodów wymaga pewnych predyspozycji osobowościowych. Pamiętaj więc o tym, że cechy charakteru mogą być Twoim potężnym atutem. - Jakie umiejętności mogą stanowić Twoje atuty w pracy zawodowej, zawodzie?
Określ wszystkie swoje umiejętności i kompetencje, a więc umiejętności fachowe (jeśli kończysz szkołę z konkretnym zawodem), umiejętności cenione na rynku pracy, takie jak umiejętność obsługi komputera, znajomość języków obcych czy inne umiejętności. - Jakie są Twoje preferencje i oczekiwania, co do przyszłej pracy albo zawodu
(który masz zamiar zdobyć)?
Każdy człowiek ma swoją hierarchię tego, co jest dla niego najważniejsze w życiu, co jest mniej ważne, a co w ogóle nie ma znaczenia. Ty też masz taka hierarchię i jest istotnym, abyś zdał(a) sobie sprawę z tego, jakie są Twoje oczekiwania względem pracy, którą chciałbyś(ałabyś) wykonywać - niezależnie od tego, czy w najbliższym czasie masz zamiar podjąć pracę czy też będziesz kontynuować swoją edukację w kierunku zdobycia zawodu, w którym podejmiesz później pracę. W dalszej części znajdziesz test, który pomoże Ci w uporządkowaniu wiedzy na ten temat.
Wiedza o rynku pracy dotycząca następujących zagadnień:
- Tendencje na rynku pracy (także sytuacja związana z rynkami Unii Europejskiej), branże i zawody przyszłościowe, branże w których spada zatrudnienie.
- Wymagania rynku pracy stawiane kandydatom, wymagane kompetencje i kwalifikacje, konkurencja.
- Nowe zawody i stanowiska, możliwości pracy na określonych stanowiskach a konieczne wykształcenie i kwalifikacje.
Jeśli kończąc szkołę, masz już zawód, warto, abyś zastanowił się:
- Jakie masz szanse na znalezienie pracy w swoim zawodzie?
- Jakie są możliwości znalezienia pracy, która spełni Twoje oczekiwania (które określiłeś w poprzedniej tabeli)? Spróbuj spojrzeć na swoje szanse w miarę obiektywnie.
- Jak będziesz szukał pracy i z jakich oczekiwań jesteś w stanie zrezygnować podejmując swoją pierwszą pracę? (np. może warto na początek podjąć pracę mniej atrakcyjną finansowo, ale dającą Ci większe doświadczenie zawodowe, co zwiększy Twoje "notowania na rynku")
- Jakie alternatywne zajęcia mógłbyś wykonywać w życiu, które zwiększałyby Twoje szanse na osiągnięcie tego, co jest dla Ciebie ważne?
- Jakie kwalifikacje są Ci do tego potrzebne i jak je zdobędziesz?
- Rozważ możliwości kontynuowania nauki, zorientuj się w istniejących szkołach, kryteriach przyjęć i programach nauczania.
TEST 2 - Twoje aspiracje zawodowe
Część 1. MINI-TEST
Aby pomóc Ci w uporządkowaniu wiedzy o tym, jakie warunki musi spełnić praca, aby
była dla Ciebie atrakcyjna, proponujemy wypełnienie poniższej ankiety. Składa się ona z
szeregu wartości; postaw znaczek przy każdej z nich w 1 spośród 3 kolumn, pod hasłem:
bardzo ważne albo dosyć ważne albo nieważne. Pamiętaj, że przy każdej wartości możesz
postawić tylko 1 znaczek.
Sprawdź, jak jest Twoja wiedza na temat zasad planowania kariery zawodowej?
Część 2. Wartości, przy których postawiłeś(aś) znaczek w kolumnie "bardzo ważne"
Proponujemy, abyś przyjrzał(a) się im raz jeszcze i zdecydował(a):
- która z nich jest zdecydowanie najważniejsza dla Ciebie - postaw przy niej cyfrę "1",
- która jest ważna w drugiej kolejności - tu umieść cyfrę 2,
- a następnie analogicznie - przypisz kolejnym rzeczom dla Ciebie "bardzo ważnym" w pracy - kolejne cyfry.
Część 3. Twoja hierarchia spraw ważnych w pracy zawodowej
Tak więc, im więcej z powyższych kryteriów będzie spełniała Twoja praca, tym bardziej
będzie dla Ciebie satysfakcjonująca.
Spróbuj teraz, korzystając z powyższej tabeli, sformułować w 1 lub 2 zdaniach swoje
aspiracje zawodowe i zapisz je poniżej.
Aspiracje te powinny być uwzględniać charakter pracy, który by ci odpowiadał, wiedzę o
realiach rynku pracy, ale także wiedzę o Twoich atutach, które ważne jest abyś umiał(a)
w miarę obiektywnie ocenić.
- predyspozycje osobowościowe (np. jesteś wytrwały(a), dociekliwy(a), dokładny(a) itp.),
- tzw. umiejętności miękkie (np. komunikatywność, kreatywność, szybkość uczenia się, umiejętność pracy w zespole, umiejętności asertywne),
- wiedza fachowa, określone doświadczenia zawodowe itd.
Bardzo ważne jest, aby uświadomić sobie swoje aspiracje zawodowe, ale istotną sprawą
jak umiejętność opracowania dobrej strategii startu zawodowego!
Szukając swojej pierwszej pracy, ludzie często rezygnują (albo łagodniej mówiąc "odraczają
w czasie") ze spełnienia niektórych swoich oczekiwań względem pracy. Przykładem może być
tu wartość, jaką dla wielu osób stanowi w pracy "wysoka płaca". Nie namawiamy rzecz jasna
do rezygnacji z oczekiwań dotyczących dobrej płacy, ale trzeba umieć właściwie ocenić
wartość rynkową własnej pracy jeśli się jest, na przykład, absolwentem szkoły średniej
bez doświadczeń zawodowych. Stąd tez niekiedy absolwenci decydują się na pracę za
niewielkie pieniądze po to, żeby zdobyć pewne doświadczenie zawodowe (jeśli jest to
możliwe w dobrej firmie). A z pewnością za jakiś czas ich pozycja na rynku pracy będzie
silniejsza. Warto zdać sobie sprawę, że w obecnej sytuacji dyplom ukończenia nawet dość
renomowanej uczelni nie stanowi przepustki gwarantującej dobrą pracę.