grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Zachować wiedzę o Powstaniu Wielkopolskim

Do Biura Rady Miasta trafił projekt stanowiska w sprawie "zachowania w podstawie programowej szkół nauczania adekwatnego do znaczenia Powstania Wielkopolskiego, dla odzyskania niepodległości Polski w 1918 roku".

Fragment Pomnika Powstańców Wielkopolskich - figury dwóch powstańców - na tle nocnego nieba, w tle biało czerwona flaga na maszcie - grafika artykułu
Pomnik Powstańców Wielkopolskich w Poznaniu

"Nawiązując do konsultacji zmian w podstawie programowej kształcenia, w których zapowiedziano redukcję wybranych zagadnień z zakresu historii, Rada Miasta Poznania zwraca uwagę na konieczność zachowania przekazu o Powstaniu Wielkopolskim 1918-1919 w zasadniczym obszarze podstawy programowej." - czytamy w projekcie stanowiska przedstawionego przez klub radnych Koalicji Obywatelskiej.

W stanowisku podkreśla się, że wiedza o Powstaniu Wielkopolski jest kluczowa w umożliwieniu młodym Polakom zrozumienie zagadnień z zakresu historii odradzającej się Rzeczypospolitej po okresie zaborów. Bez omówienia przebiegu i wpływu tej zwycięskiej insurekcji na kształt zachodniej granicy Polski po 1918 roku, gospodarczy rozwój kraju czy militarną odbudowę armii, obraz Rzeczypospolitej w dwudziestoleciu międzywojennym nie będzie rzetelny i kompletny. Stanowisko ma być głosem samorządu Poznania w toczących się konsultacjach zmian w podstawie programowej nauczania historii.

oprac. red.