grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Zrównoważona mobilność dla metropolii

Komisja Transportu i Polityki Mieszkaniowej rozpatrywała m.in. projekt uchwały w sprawie przyjęcia i realizacji "Planu Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do 2040 roku".

Grafika - strona tytułowa dokumentu "Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do 2040 roku" - grafika artykułu
Grafika - strona tytułowa dokumentu "Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do 2040 roku"

"Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do roku 2040" ma służyć poprawie mobilności mieszkańców, jakości życia oraz dążenia do zrównoważonego transportu na obszarze metropolii. Jednym z głównych celów dokumentu jest zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko, takiego jak: zanieczyszczenie powietrza, hałas czy emisja gazów cieplarnianych. Warunkiem tych zmian jest zwiększenie roli środków transportu przyjaznych środowisku. Obejmuje on pełną diagnozą głównych problemów i wyzwań w zakresie zrównoważonej mobilności, uwzględniając powiązania funkcjonalne, współpracę jednostek samorządu terytorialnego w obszarze organizacyjnym i inwestycyjnym, ukierunkowanym na działania proklimatyczne. Dokument został opracowany przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań we współpracy z członkami tego stowarzyszenia. W latach 2021-2027 Program, po uzyskaniu pozytywnej oceny Centrum Unijnych Projektów Transportowych, będzie stanowił podstawę do występowania o środki unijne.

W dyskusji radny Łukasz Mikuła wskazał m.in. na fragment dotyczący potencjalnego powiększenia strefy parkowania. Jej dopuszczalny zakres w dokumencie jest znacznie większy niż obecna strefa. Radny Mikuła zwrócił uwagę, że nie było to wcześniej sygnalizowane ani Komisji, ani Radzie Miasta. Radny Michał Grześ wyraził żal, że na etapie projektowania dokumentu nie konsultowano na bieżąco z Komisją jego ustaleń. Przewodniczący Komisji Wojciech Kręglewski podkreślił, że w takich sprawach jak granice strefy parkowania ostateczna decyzja należy do Rady Miasta. Omawiany dokument to swego rodzaju integrator dla gmin członków metropolii, aby ich działania na tym obszarze były spójne. To również wsparcie dla Miasta przy aplikowaniu o środki unijne, a konkretne decyzje podejmuje Rada Miasta. Projekt uzyskał pozytywną opinię.

Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg miasta Poznania i ich przechowywanie na parkingach strzeżonych oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu z drogi, po wydaniu dyspozycji o jego usunięciu. W myśl ustawy Prawo o ruchu drogowym zadanie polegające na usuwaniu pojazdów oraz zapewnienie miejsc parkingowych na parkingach strzeżonych dla usuniętych pojazdów należy do zadań własnych powiatu. Zadanie realizowane jest przez podmiot zewnętrzny z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych, tzn. wybrany w drodze przetargu. Rada Miasta Poznania corocznie w drodze uchwały ustala wysokość tego rodzaju opłat. Podstawą do określenia stawek jest wypadkowa dwóch przesłanek - konieczność sprawnej realizacji zadania oraz wysokość kosztów usługi. Ograniczeniem co do wysokości stawek opłat są maksymalne stawki ogłaszane corocznie w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Ministra Finansów. W projekcie uchwały stawki są zróżnicowane ze względu na rodzaj pojazdu obejmują następujące kategorie: hulajnoga elektryczna (urządzenie transportu osobistego); rower lub motorower; motocykl; pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t; pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 t do 7,5 t; pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 7,5 t do 16 t; pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 16 t; Pojazd przewożący materiały niebezpieczne.

Projekt uchwały w sprawie ustanowienia zwolnień i ulg w opłatach za przejazdy lokalnym transportem zbiorowym ma na celu wprowadzenie zmian w zapisach dla trzech grup uprawnionych do przejazdów bezpłatnych: wolontariuszy organizacji charytatywnych prowadzących zbiórki pieniężne, kierowców korzystających z parkingów Park&Ride oraz wyborców korzystających z darmowych przejazdów w dniu wyborów i referendów. Korekta zapisów dotyczących wolontariuszy rozszerza uprawnienie do przejazdów bezpłatnych w dniu zbiórki na pełnoletniego opiekuna podróżującego z wolontariuszem, w przypadku gdy wolontariusz ten nie ukończył 16. Lat (o taką zmianę wnioskował klub Wspólny Poznań). Ponadto dodane zostaje uprawnienie dla wolontariuszy, którzy nie zajmują się bezpośrednio kwestowaniem, natomiast są zaangażowani w organizację zbiórki. W tym przypadku uprawnienie przysługuje na okres wskazany na identyfikatorze takiego wolontariusza, nie dłużej jednak niż na 4 dni w roku kalendarzowym. Zmiana dotycząca uprawnień kierowców korzystających z parkingów Park&Ride wynika z włączenia z dniem 31 stycznia 2024 r. do systemu parkingów Park&Ride parkingu Junikowo, będącego częścią zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka. Parking znajduje się na terenie Gminy Komorniki, a dotychczasowe brzmienie uchwały odnosiło się do parkingów organizowanych przez Miasto Poznań. Skorygowany zapis dokładnie precyzuje, których parkingów dotyczą przejazdy bezpłatne na podstawie biletu parkingowego. Zmiana dotycząca darmowych przejazdów dla wyborców w dniu wyborów i referendów związana jest z tym, że wprowadzone 5 września br. przepisy objęły wybory i referenda lokalne tylko w odniesieniu do Poznania, natomiast zmiana zapisu w uchwale rozszerza uprawnienia na osoby głosujące również w wyborach i referendach na obszarze pozostałych jednostek samorządu terytorialnego objętych porozumieniami międzygminnymi, co jest szczególnie istotne w kontekście zbliżających się wyborów samorządowych. Projekt uzyskał pozytywną opinię.

Komisja pozytywnie zaopiniowała zmiany w jeszcze tegorocznym budżecie oraz projekt budżetu na rok 2024.

oprac. red.