grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Prace nad Strategią Oświatową

Komisja Oświaty i Wychowania kontynuowała prace nad projektem uchwały w sprawie Strategii Oświatowej Miasta Poznania 2030.

sala lekcyjna w szkole, pusta, stoły u krzesła ułożone w rzędach - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Strategia Oświatowa Miasta Poznania 2030 ma służyć realizacji celów określonych w "Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+", w obszarze kompetencji samorządu dotyczących systemu edukacji. Opracowanie Strategii Oświatowej ma umożliwić decydentom podejmowanie spójnych ze sobą decyzji prowadzących do realizacji opisanych celów. Ponadto jej zadaniem jest komunikowanie wszystkim interesariuszom poznańskiej oświaty kontekstu tych decyzji i tam, gdzie to możliwe, uzyskiwanie ich poparcia dla tych decyzji. Strategia oświatowa nie ingeruje w procesy podstawowe, czyli realizację planów nauczania i podstaw programowych wyznaczonych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki (dawniej Ministerstwo Edukacji Narodowej). Dokument ma na celu zwiększenie możliwości interakcji wszystkich interesariuszy poznańskiej oświaty i budowania współpracy. Zawarte w dokumencie obserwacje i rekomendacje mogą być wykorzystywane przez pozostałych interesariuszy odpowiedzialnych za jakość poznańskiej oświaty. Długookresowa perspektywa SOMP, sięgająca do końca trzeciej dekady XXI wieku, stanowi więc wartość dodaną dla samorządu w stosunku do dokumentu, który miałby krótszy zasięg czasowy.

SOMP adresowana jest bezpośrednio do dyrektorów szkół i przedszkoli, nauczycieli oraz uczniów , ich rodziców, a także do administracji oświatowej. To przedstawicieli tych grup społecznych zamieszkałych w Poznaniu i jego okolicach bezpośrednio będą dotyczyć zapisy i ustalenia zawarte w tym dokumencie. Jednak pośrednio będą wpływały na wszystkich mieszkańców naszego miasta, ponieważ o jego przyszłości decydować będzie jakość wykształcenia i wychowania młodych pokoleń. Strategia ma być zaproszeniem do działania; podpowiedzią, w jakich obszarach warto działać; ma podsuwać sugestie dla tych, którzy chcą działać; identyfikować podmioty, które mogą szczególnie skorzystać, jeśli zaproponowane działania zostaną zrealizowane. Dokument nakreśla przestrzeń do przyszłych działań, przedstawiając priorytety strategiczne na najbliższe lata. Przestrzeń ta może i powinna być zagospodarowana przez różnego rodzaju instytucje, organizacje i osoby fizyczne na zasadach partnerstwa. Wartością dodaną wynikającą z powstania tego dokumentu jest również możliwość koordynacji działań oraz optymalizacji wykorzystania ograniczonych zasobów.

Interesariuszami strategii są m.in.: nauczyciele zatrudnieni w poznańskich szkołach; dyrektorzy szkół, przedszkoli i placówek oświatowych; uczniowie; rodzice uczniów; mieszkańcy Poznania; pracodawcy prowadzący działalność gospodarczą w Poznaniu; Miasto Poznań; instytucje publiczne i niepubliczne wspierające oświatę, m.in. Kuratorium Oświaty, Wydział Edukacji Urzędu Marszałkowskiego, Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego, poznańskie uczelnie, organizacje pozarządowe, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu, publiczne oraz niepubliczne ośrodki doskonalenia nauczycieli.

Gościnią Komisji podczas posiedzenia w dniu 23 listopada była dr Agnieszka Kozłowska, członkini zespołu z Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM, który przygotował strategię, poprzedzając ją badaniami przeprowadzonymi w środowisku szkolnym Poznania. Prace nad przygotowawcze nad strategią trwały kilka lat, były to zarówno spotkania w zespołach roboczych, jak i badania jakościowe. Starano się m.in. poznać doświadczenia uczennic i uczniów w systemie edukacji szkolnej oraz zorientować się na ile te doświadczenia sprzyjają ich rozwojowi. Prowadzone były m.in. badania ankietowe wśród uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz klas szkół ponadpodstawowych. Młodzież wskazywała na przykład na niski poziom demokracji szkolnej, brak niezależności samorządów uczniowskich, brak akceptacji dla indywidualizmu i różnorodności, przeciążenie psychiczne spowodowane ocenianiem, niewielkie pole do popełniania błędów, nieefektywne prowadzenie lekcji, brak: edukacji seksualnej, edukacji ekologicznej, zbyt mała wolność światopoglądowa. Wyniki badań mają być wskazówką na co położyć nacisk w szkoleniach nauczycieli.

W imieniu Komisji Dialogu Obywatelskiego przy Wydziale Oświaty głos zabrała jej przewodnicząca Edyta Czernecka. Jej zdaniem to bardzo dobrze, że w dokumencie jest mowa także o organizacjach pozarządowych jako interesariuszach, ponieważ one też tworzą krajobraz poznańskiej oświaty. Podkreśliła konieczność większej ilości zajęć antydyskryminacyjnych, gdyż przypadki dyskryminacji o różnym podłożu są w szkołach dużym problemem, a NGO-sy mogą w tym zakresie wspomagać szkoły.

Przewodniczący Komisji Marek Sternalski podkreślał, że dokument został przygotowany przez ekspertów, a nie przez polityków. Ważne jest dążenie do szkoły otwartej, wolnej od dyskryminacji. W tym zakresie radny widzi też rolę we współpracy ze strony NGO-sów i rodziców. Zespołowi WSE UAM za przygotowanie strategii podziękował również wiceprezydent Mariusz Wiśniewski.

Krytycznie do pewnych aspektów strategii odnieśli się m.in. radni Przemysław Alexandrowicz i Krzysztof Rosenkiewicz. Ich wątpliwości dotyczyły np. samych badań, tego że zostały przeprowadzone w czasie pandemii, w czasie matur, co zdaniem radnych nie było najlepszym czasem. Inne wątpliwości dotyczyły także procedur badań.

Dyskusję nad Strategią Oświatową Komisja będzie kontynuować na kolejnych posiedzeniach.

oprac. red.