grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Ostatni budżet w tej kadencji

Rada Miasta uchwaliła budżet na 2024 rok i wieloletnią prognozę finansową. Prezydent przyjął część postulatów radnych w formie autopoprawki. To ostatni budżet w tej kadencji samorządu.

Sala sesyjna Rady Miasta Poznania, trwa sesja, radne i radni siedzą przy stanowiskach z monitorami i mikrofonami, przed nimi stanowisko prezydium Rady Miasta - grafika artykułu
Sesja budżetowa RMP w dniu 21.12.2023 r., fot. Miasto Poznań

Dochody budżetu Poznania mają wynieść 5,4 mld zł. To o 6,6% więcej niż w budżecie na 2023 r. W tym dochody bieżące mają wynieść 5,2 mld zł, a dochody majątkowe - 226 mln zł. Na wydatki zaplanowano 6,3 mld zł, czyli o 6% mniej w stosunku do budżetu na 2023 rok. W tej kwocie mieszczą się wydatki bieżące (5 mld zł) oraz majątkowe, czyli te przeznaczone na inwestycje (1,3 mld zł). Projekt budżetu na 2024 rok zakłada deficyt w wysokości 842 mln zł. Wynika on bezpośrednio z wielkości kwot zaplanowanych na inwestycje. - Musimy zapewnić pieniądze na wkład własny do nowych inwestycji, zwłaszcza, że nowy rząd błyskawicznie działa, by odblokować środki z KPO. Jestem przekonany, że dokument, który dziś udało się wypracować, jest rozsądnym kompromisem - mówił podczas sesji budżetowej prezydent Jacek Jaśkowiak.

Najwięcej - ponad 2 mld zł - Miasto wyda na oświatę. Wynika to m.in. ze wzrostu wynagrodzeń nauczycieli, ale zwiększają się również kwoty na inwestycje w tej dziedzinie - takie jak budowa szkoły na Strzeszynie. Kolejne 1,4 mld zł Poznań przeznaczy na drogi i komunikację zbiorową. Wydatki na politykę zdrowotną, społeczną i rodzinną wyniosą prawie 621,8 mln zł, na ochronę środowiska i gospodarkę komunalną - ponad 446 mln zł. Wzrosną też wydatki na kulturę i sport - odpowiednio będzie to 249 mln zł oraz 127,8 mln zł. To efekt zaplanowanych na przyszły rok inwestycji takich jak m.in. budowa siedziby Teatru Muzycznego czy pływalni przy ul. Taborowej.

Występując w mieniu klubu PiS radny Michał Grześ zauważył, że budżet w trakcie roku jest wielokrotnie zmieniany, co jego zdaniem świadczy o braku kultury planowania, wiele inwestycji jest przesuwanych na kolejne lata. Skrytykował m.in. budowę kładki Berdychowskiej za ponad 150 mln zł, kiedy niedaleko, na moście Rocha, jest ścieżka pieszo rowerowa. Jego zdaniem budżet nie był szeroko konsultowany z mieszkańcami.

Radny Paweł Matuszak w imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej podkreślał, że radne i radni KO spotykają się i konsultują z mieszkańcami cały rok, wsłuchują się w ich głos i oczekiwania oraz wyciągają z tego wnioski. Klub KO w sprawie budżetu spotykał się również z prezydentem i w wielu sprawach udało się wypracować kompromis. Prezydent przyjął wnioski radnych m.in. w takich tematach jak: bezpieczne przejścia dla pieszych, budowa i remonty chodników, poprawa dostępu do terenów nad Wartą, modernizacje w szkołach i przedszkolach, wsparcie dla seniorów, wsparcie psychiatryczne dla dzieci i młodzieży, rekultywacja brzegów jeziora Rusałka, wsparcie dla sportu dzieci i młodzieży, projekt domu kultury na Fabianowie, zakupy dla Biblioteki Raczyńskich, program ogródków fasadowych.

Przewodniczący klubu radnych Wspólny Poznań, Przemysław Polcyn wyraził satysfakcję z tego, że część zgłaszanych przez WP spraw znalazło się już w pierwotnym projekcie budżetu, a część została uwzględniona w ramach poprawek.

Na sesji głos zabrała również przedstawicielka związku zawodowego Inicjatywa Pracownicza, przemawiając w imieniu komisji zakładowych: Poznańskiego Zespołu Żłobków, Centrum Kultury Zamek, Teatru Ósmego Dnia, Galerii Miejskiej Arsenał, Estrady Poznańskiej, a także w imieniu innych pracownic i pracowników miejskich instytucji kultury. Mówiła o propozycjach podwyżek pensji deklarowanych przez Urząd Miasta najpierw na poziomie 200 zł a potem 350 zł. Podkreślała, że jest to jedna z najniższych propozycji płacowych w ostatnich latach, a wobec inflacji realne obniżenie płac. Związkowcy domagają się dla pracowników Urzędu Miasta i jednostek miejskich podwyżki w kwocie nie mniej 900 zł brutto na każdy etat od 1 stycznia 2024 r.

Kontynuując prace nad budżetem Rada Miasta zaopiniowała poprawki. Na ponad 130 zgłoszonych poprawek, prezydent przyjął ponad 40 w całości lub częściowo. W związku z tym część poprawek została wycofana przez wnioskodawców. Resztę poprawek Rada odrzuciła. Budżet na 2024 został przyjęty 25 głosami za, przy 8 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.

*

Oprócz budżetu Rada przyjęła jeszcze kilka innych uchwał, w tym w sprawie Planu Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do roku 2040. Ten projekt był procedowany na poprzedniej sesji, ale został jeszcze skierowany do przedyskutowania na wspólne posiedzenie komisji: Transportu i Polityki Mieszkaniowej oraz Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji. Plan ma służyć poprawie mobilności mieszkańców, jakości życia oraz dążenia do zrównoważonego transportu na obszarze metropolii. Jednym z głównych celów dokumentu jest zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko, takiego jak: zanieczyszczenie powietrza, hałas czy emisja gazów cieplarnianych. Warunkiem tych zmian jest zwiększenie roli środków transportu przyjaznych środowisku. Obejmuje on pełną diagnozą głównych problemów i wyzwań w zakresie zrównoważonej mobilności, uwzględniając powiązania funkcjonalne, współpracę jednostek samorządu terytorialnego w obszarze organizacyjnym i inwestycyjnym, ukierunkowanym na działania proklimatyczne. Dokument został opracowany przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań we współpracy z członkami tego stowarzyszenia.

Teraz uchwała została przyjęta, a jednocześnie Rada przyjęła własną uchwałę w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Poznania polegających na usprawnieniu mechanizmów współpracy organów i jednostek Miasta Poznania ze Stowarzyszeniem Metropolia Poznań przy opracowywaniu dokumentów programowych. W opinii Rady, dokument taki jak Plan Mobilności i inne dokumenty programowe, powinny zakładać zdecydowanie głębszą współpracę merytoryczną organów i jednostek Miasta Poznania oraz Stowarzyszenia Metropolia Poznań. Niezbędna jest lepsza koordynacja projektowa zarówno po stronie samego Miasta Poznania pomiędzy jego jednostkami, umożliwiająca wypracowanie i przedstawienie wspólnego stanowiska Miasta, jak i sprawniejsza wymiana informacji pomiędzy Miastem a Metropolią. Opiniowanie, uzgadnianie i konsultowanie projektów dokumentów strategicznych i programowych Metropolii powinno być prowadzone w formach i terminach umożliwiających jednostkom Miasta Poznania realną możliwość wpływu na treść tych projektów. Jeżeli natomiast dany dokument ma być na końcu zatwierdzany uchwałą Rady Miasta Poznania, to o jego opracowywaniu powinna być informowana także odpowiednia komisja Rady. Wskazane zasady powinny być też zastosowane możliwie bezzwłocznie do procedury aktualizacji Planu Mobilności Miejskiej dla Metropolii Poznań. W obecnej wersji zawiera on zapisy sprzeczne z dokumentami programowymi Miasta Poznania lub nieuzgodnione z jednostkami miejskimi odpowiedzialnymi za politykę Miasta w poszczególnych dziedzinach. W szczególności rewizji powinny podlegać rekomendacje Planu Mobilności Miejskiej dla Metropolii Poznań w zakresie: zasięgu i terminów poszerzenia Strefy Płatnego Parkowania; zasadności realizacji i proponowanego przebiegu tunelu kolejowego ze stacji Poznań Główny w kierunku Portu Lotniczego Ławica; realizacji Mostu Berdychowskiego jako przeprawy samochodowej oraz budowy tzw. ringu wschodniego jako śródmiejskiej obwodnicy samochodowe; lokalizacji i kolejności realizacji nowych przystanków kolejowych.

Zapisy Planu Mobilności w powyższych zakresach nie mają charakteru wiążącego dla organów i jednostek Miasta Poznania, ale zdaniem Rady wymagają one weryfikacji w celu uspójnienia z polityką Miasta. Prezydent Miasta Poznania jest zarówno zwierzchnikiem jednostek organizacyjnych Miasta Poznania, jak i z mocy statutu Prezesem Stowarzyszenia Metropolia Poznań. Posiada w swoim ręku wszystkie niezbędne kompetencje, aby prowadzić wyznaczone w uchwale kierunki działań.

oprac. red.