grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Nowy projekt uchwały i petycja

Do Biura Rady Miasta trafił projekt uchwały w sprawie uzgodnienia realizacji inwestycji celu publicznego - wykonania prac budowlanych na terenie użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie". Poprzednią uchwałę przyjętą przez Radę Miasta w dniu 15 października 2024 r., w całości unieważniła wojewoda wielkopolska. Do Rady Miasta wpłynęła też petycja w sprawie organizacji ruchu pieszo-rowerowego na terenie użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie".

fragment użytku ekologicznego Traszki Ratajskie, drzewa, krzewy, trafa, asfaltowa ścieżka, duża tablica z informacją, że jest to użytek ekologiczny - grafika artykułu
Użytej ekologiczny "Traszki Ratajskie"

Poprzednia uchwała zakładała wybudowanie na terenie użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie" brakującego odcinka drogi rowerowej (wraz z chodnikiem) od ul. Inflanckiej do przy przystanku os. Lecha. Inwestycja miała być realizowana wzdłuż południowej granicy użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie", przy torach tramwajowych.

W rozstrzygnięciu nadzorczym z dnia 13 listopada 2024 r. wojewoda wielkopolska orzekła nieważność uchwały ze względu na istotne naruszenie prawa. W analizie ocenianej uchwały wskazuje się, że Rada nie zbadała możliwości zastosowania innego rozwiązania alternatywnego aniżeli zniesienie nałożonych uprzednio zakazów. W ocenie organu nadzoru, w tej sprawie nie tylko nie wiadomym jest jakich działek ma dotyczyć planowana inwestycja (budowa chodnika i wydzielona droga dla rowerów), ale także nie sposób ustalić, czy ma być ona prowadzona na obszarze użytku ekologicznego czy w jego sąsiedztwie. Dołączona do badanej uchwały mapa z zaznaczonym przebiegiem proponowanej inwestycji w żaden sposób nie pozwala na ustalenie jaki będzie rzeczywisty przebieg tej inwestycji. Ponadto zdaniem organu nadzoru zakres planowanych prac nie jest jednoznaczny. Uzgodnienie, o którym mowa w ocenianej uchwale, nie obejmuje planowanej budowy drogi dla pieszych. Z kolei brak drogi dla pieszych uniemożliwia budowę chodnika, który nie może istnieć samodzielnie, nie może też stanowić elementu drogi dla rowerów.

W dniu 3 grudnia 2024 r. do Rady Miasta Poznania wpłynęły dwie petycje o tej samej treści w sprawie organizacji ruchu pieszo-rowerowego na terenie użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie". Petycje złożone zostały przez organizacje: Koalicja ZaZieleń Poznań oraz Prawo do Przyrody. W treści petycji autorzy domagają się wprowadzenie zakazu ruchu rowerowego oraz hulajnóg w obszarze parku objętego ochroną prawną jako użytek ekologiczny "Traszki Ratajskie". Proponują jednocześnie organizację ruchu rowerowego (i hulajnóg) w istniejącej alei ks. Radziejewskiego, z dopuszczeniem jazdy rowerem krótkim odcinkiem na obszarze użytku ekologicznego przy jego zachodniej granicy, od przejazdu tramwajowego za przystankiem tramwajowym i dalej drogą parkową biegnącą w kierunku os. Tysiąclecia, do al. ks. Radziejewskiego. Składający petycję chcą także, aby Rada Miasta zrezygnowała z kolejnych prób przyjęcia uchwały uzgadniającej cel publiczny w postaci budowy nowej (kolejnej) drogi pieszorowerowej, lub podobnej, w użytku ekologicznym "Traszki Ratajskie". Wzywają również Prezydenta Poznania do właściwego nadzoru nad realizacją Uchwały RMP z dnia 12 lipca 2011 r. w sprawie ustanowienia użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie".

W dniu 27 grudnia w Biuletynie Informacji Publicznej pojawił się projekt uchwały (PU 377/24) w sprawie uzgodnienia realizacji inwestycji celu publicznego - wykonania prac budowlanych na terenie użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie". W załączniku do uchwały znajdują się m.in. nowe mapy obejmujące teren planowanej inwestycji, a w uzasadnieniu wskazuje się, że na potrzeby realizacji zadania została wykonana wielokryterialna analiza pięciu wariantów przebiegu drogi dla rowerów wraz z drogą dla pieszych. Wszystkie możliwe do realizacji rozwiązania ingerują w teren użytku. Analiza wykazała, że wariant wskazany w uchwale minimalizuje straty dla środowiska w stosunku do pozostałych wariantów. W uzasadnieniu podkreśla się również, że inwestycja w możliwie najmniejszym stopniu ingeruje w użytek ekologiczny i nie dzieli go na części, co pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa gatunków zwierząt chronionych na tym terenie.

Na razie nie są jeszcze znane terminy, w których Rada Miasta zajmie się projektem uchwały oraz petycją.

oprac. red.