grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

IX sesja RMP

Sesja Rady Miasta w dniu 15 października, to m.in. dwa stanowiska, miejscowy plan zagospodarowania, a także uchwała dotycząca budowy odcinka drogi rowerowej przez użytek ekologiczny.

Sala sesyjna Rady Miasta Poznania, pusta, widoczne stanowiska radnych i zdobiące sufit zabytkowe freski - grafika artykułu
Fot. Grzegorz Dembiński

Rada jednogłośnie przyjęła stanowisko w sprawie umożliwienia szybkiego rozpoczęcia prac remontowo-modernizacyjnych w budynkach Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Józefa Sikorskiego w Poznaniu. Stanowisko przedstawił radny Zbigniew Czerwiński. W 2021 roku Rada Miasta Poznania podjęła uchwały na mocy których Województwo Wielkopolskie przejęło zdanie publicznie w zakresie oświaty, polegające na prowadzeniu Ośrodka. W stanowisku pozytywnie oceniane są efekty przejęcia i prowadzenia placówki przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego, jednocześnie dostrzega się pilną potrzebę podjęcia koniecznych remontów i modernizacji w zabytkowych budynkach użytkowanych przez Ośrodek. Rada z zadowoleniem przyjmuje deklarację Marszałka Województwa Wielkopolskiego o gotowości przeprowadzenia gruntownej modernizacji obiektów i wyraża zrozumienie dla wyjaśnień składanych przez Marszałka, że realizacja inwestycji - której koszt w perspektywie wieloletniej może przekroczyć kwotę 100 mln zł - w obiektach nie będących własnością Województwa Wielkopolskiego, rodzi szereg wątpliwości wynikających z ustawy o finansach publicznych. To z kolei utrudni lub uniemożliwi pozyskiwanie środków finansowych ze źródeł zewnętrznych. W związku z tym Rada Miasta Poznania wyraża aprobatę dla szybkiego przekazania obiektów Ośrodka na własność samorządu Województwa Wielkopolskiego w drodze darowizny. Rada apeluje o sprawne działanie Prezydenta Poznania i Zarządu Województwa Wielkopolskiego, tak aby samorząd wojewódzki mógł niezwłocznie rozpocząć przygotowanie inwestycji - zabezpieczając na nie środki finansowe w budżecie na rok 2025.

Projekt poparły wszystkie kluby radnych. Wcześniej temat był przedmiotem obrad Komisji Oświaty i Wychowania. O jak najszybsze rozpoczęcie procedury przekazywania obiektów apelował na sesji przewodniczący Komisji Marek Sternalski. Radny Marcin Ruta w imieniu klubu KO zadeklarował nie tylko poparcie stanowiska, ale również monitorowanie procesu przekazywania nieruchomości. Szybkie podjęcie działań zadeklarowała również zastępczyni prezydenta Natalia Weremczuk.

Rada podjęła uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "W rejonie ulicy Folwarcznej". Zawarte w planie zapisy pozwalają na odseparowanie zabudowy mieszkaniowej od terenów inwestycyjnych usługowo-przemysłowych poprzez zachowanie szerokiego pasa terenów zieleni publicznej. Ustalenia planu zabezpieczają również tereny pod realizację przyszłych zadań z zakresu transportu publicznego.

Długą dyskusję na sesji (podobnie jak kilka dni wcześniej na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej) wywołał projekt uchwały w sprawie uzgodnienia realizacji inwestycji celu publicznego - wykonania prac budowlanych na terenie użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie".

Miasto chce wybudować brakujący odcinek drogi rowerowej łączącej centrum z Franowem. Obecnie droga kończy się z jednej strony na wysokości przystanku tramwajowego os. Lecha, a z drugiej na wysokości ul. Inflanckiej. Brakujący odcinek miałby przebiegać przez teren użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie". Trasa miała by zostać poprowadzona wzdłuż torów tramwajowych od przystanku os. Tysiąclecia do przystanku os. Lecha. Taki przebieg trasy pochodzi m.in. z projektu PBO 2020. W ramach wcześniejszego remontu trasy tramwajowej kopce traszek zostały przeniesione w głąb użytku ekologicznego. Również w tym przypadku zaplanowano zabezpieczenie trasy za pomocą wygrodzeń i stoprynien dla płazów. Ponadto na terenie samego użytku niektóre z asfaltowych alejek zostaną odbrukowane. Na sesji dyrektor ZDM podkreślał, że proponowana trasa nie dzieli użytku na dwie części, a w obecnej sytuacji rowerzyści poruszają się ścieżkami przez cały teren użytku. Proponowana koncepcja rozdzieli ruch pieszy i rowerowy, ten drugi wyprowadzając maksymalnie z obszaru użytku (zlikwidowana zostanie m.in. kolizja pieszych i rowerzystów na platformie przystankowej os. Tysiąclecia). Droga rowerowa zostanie "przyklejona" do torowiska.

W dyskusji radny Marek Sternalski podkreślał, że jest to ważna propozycja dla rozwiązania problemu bezpieczeństwa w tym miejscu. Ruch rowerowy wzrasta i nie ma lepszej możliwości, aby zabezpieczyć pieszych przed kolizją z rowerzystami, a jednocześnie zabezpieczyć też użytek ekologiczny. Radna Dorota Bonk-Hammermiester oceniła, że jest to rozsądny kompromis, a Miasto robi dużo dla tego użytku ekologicznego.

Głos podczas sesji zabrała mieszkanka Chartowa i jednocześnie radna Osiedla Chartowo. Przypomniała o uchwale Rady Osiedla, postulującej odseparowanie ruchu pieszego do rowerowego, ale nie wskazującej konkretnego wariantu. Jej zdaniem proponowany przebieg drogi rowerowej przy torach nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ traszki tam bytują. Zaapelowała o aktualizację miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i poprowadzenie drogi rowerowej al. ks. Radziejewskiego, która ominęłaby park i kolizję z przystankiem tramwajowym.

Przedstawiciel stowarzyszenia Rowerowy Poznań wskazywał z kolei, że jest to jedna z najważniejszych tras tramwajowych w Poznaniu. Obecnie przez obszar użytku ekologicznego ruch rowerowy odbywa się na całym jego terenie. Proponowane rozwiązanie uporządkuje ten problem. Trasa rowerowa zostanie przeniesiona ze środku parku do torów tramwajowych i oddzielona od siedlisk traszek. Jego zdaniem nie ma alternatywnego przebiegu trasy rowerowej, a kierunek przez al. ks. Radziejowskiego nie będzie dla rowerzystów intuicyjny.

- Przedstawiciel Rowerowego Poznania mówił, że rowerzystom nie da się wyjaśnić i przekierować ich na inną trasę. A traszki da się przekierować? - pytała radna Sara Szynkowska vel Sęk. Jej zdaniem transport rowerowy jest najbardziej ekologiczną formą transportu, ale trasa w tym miejscu jest przeciwko środowisku, zaś droga rowerowa to także oświetlenie, co zaburzy życie tych małych zwierząt. Uznała trasę przez al. Radziejewskiego jako alternatywą po zmianie miejscowego planu. Radna złożyła wniosek formalny o odesłanie projektu do Komisji, aby uzyskać opinię Rady Konsultacyjnej ds. Ochrony Środowiska i Klimatu działającej przy Prezydencie Miasta Poznania. Wniosek nie uzyskał poparcia.

W dalszej dyskusji radny Wojciech Chudy zwracał uwagę, że na terenie al. Radziejewskiego także migrują płazy, a od strony torów tramwajowych wprowadzone zostały zabezpieczenia. Radna Monika Danelska zaapelowała, aby na terenie użytku piesi nie zostali pozbawieni ciągów komunikacyjnych. Radny Przemysław Plewiński stwierdził, że proponowany wariant jest najlepszy i najrozsądniejszy, a ta trasa rowerowa jest o tyle ważne, że w dalszej perspektywie może zostać przedłużona z Franowa na Szczepankowo. Radny Tomasz Wierzbicki ocenił, że proponowany przebieg odcinka drogi rowerowej będzie lepszy dla płazów niż rowerzyści jeżdżący po całym parku, zaś droga przez al. ks. Radziejewskiego nie jest alternatywą, bo też przechodzi przez teren użytku. Odmiennego zdania był radny Zbigniew Czerwiński, który zauważył, że użytkownicy ruchu drogowego nie mają jeździć intuicyjnie, ale kierować się znakami ruchu drogowymi i nie można wszystkiego podporządkowywać jednej grupie uczestników ruchu.

Pod dyskusji rada podjęła projekt uchwały w zaproponowanym kształcie.

W czasie trwania sesji do porządku obrad na prośbę urzędników wprowadzono projekt uchwały w sprawie upoważnienia Prezydenta Poznania do zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację przedsięwzięcia pn. "Modernizacja energetyczna budynków placówek oświatowych na terenie Miasta Poznania" planowanego do dofinansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Przedsięwzięcie realizowane będzie w maksymalnie 8 placówkach oświatowych w Poznaniu: Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 11; Zespole Szkół Ekonomicznych im. Stanisława Staszica; Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego im. J.J. Śniadeckich; IX Liceum Ogólnokształcące im. K. Libelta; Szkole Podstawowej nr 27 im. Stefana Czarnieckiego; XXXVIII Dwujęzycznym Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; Szkole Podstawowej nr 62 im. gen. Stanisława Taczaka w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 15 oraz XX Liceum Ogólnokształcącym im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Dla tych placówek zaplanowano termomodernizację mającą na celu poprawę efektywności energetycznej budynków. Wymogiem formalnym złożenia wniosku o dofinansowanie jest m.in. przedstawienie uchwały rady gminy w sprawie przyjęcia przedsięwzięcia do realizacji oraz złożenia wniosku o dofinansowanie. Rada przyjęła uchwałę, ale przewodniczący Grzegorz Ganowicz zwrócił uwagę, że można było projekt przygotować wcześniej, a nie wprowadzać w ekstraordynaryjnym trybie. Radny Przemysław Alexandrowicz dodał, że można było temat przynajmniej zasygnalizować radnym i wcześniej omówić na komisji.

W oświadczeniach radny Adam Szabelski zaapelował o wsparcie dla "Parku Dzieje" w Murowanej Goślinie, gdzie realizowane jest m.in. widowisko Orzeł i krzyż, w związku z odmową finansowania przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jeszcze w czasie trwania sesji Rada przyjęła stanowisko w treści zgłoszonej przez radną Klaudię Strzelecką. W stanowisku Rada zwraca się z apelem o ponowne rozważenie decyzji dotyczącej wypowiedzenia przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego współprowadzenia Centrum Kultury "Park Dzieje". RMP proponuje odłożenie działań w tej sprawie o 12 miesięcy, aby umożliwić wypracowanie nowego rozwiązania ze Stowarzyszeniem Dzieje, które pozwoli na kontynuację tego projektu przy wsparciu nowego partnera.

oprac. red.