grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Wydatki na wsparcie przedsiębiorców i kultury

Radny Krzysztof Rosenkiewicz złożył interpelację sprawie wydatków na wsparcie przedsiębiorców oraz instytucji kulturalnych z okolic Starego Rynku.

widok z lotu ptaka na fragment starego Rynku w Poznaniu, na pierwszym planie wieża Ratusza, dalej za płytą rynku widoczny zamek Przemysła i częściowo plac Wolności - grafika artykułu
Fot. Poznańskie Inwestycje Miejskie

Radny przypomina, że w budżecie Miasta na 2023 rok (w pierwotnej wersji) zapisano kwotę 150 tys. zł na promocję rewitalizowanych terenów miejskich ze szczególnym uwzględnieniem okolic Starego Rynku; wsparcie promocyjne lokalnych przedsiębiorstw oraz instytucji kulturalnych - w ramach wydatków Gabinetu Prezydenta. Kwota na tego rodzaju wydatki była następnie zwiększana. Podobne wydatki były też zapisane dla innych wydziałów i jednostek miejskich. Krzysztof Rosenkiewicz prosi o informacje: jaką kwotę zawarto ostatecznie w budżecie Miasta na wskazane cele, jaka kwota została ostatecznie wydatkowana, a także jaki był podział tej kwoty na poszczególne rodzaje wydatków (działania promocyjne Urzędu Miasta, wsparcie lokalnych przedsiębiorstw, wsparcie instytucji kulturalnych).

Urząd Miasta odpowiada, że w 2023 r. w budżecie Oddziału Promocji Gabinetu Prezydenta, pierwotnie zaplanowana kwota 150 tys. zł, ostatecznie wzrosła do ponad 281 tys. zł. Różnica wynika m.in. z oszczędności, które uzyskano w ramach realizacji innych projektów oraz z konieczności przesunięcia niektórych działań na kolejny rok. Te środki zostały przeznaczone na promocję Imienin ulicy Święty Marcin. Podział wydatków Gabinetu Prezydenta przedstawia się następująco: działania promocyjne Urzędu Miasta (organizacja pikniku rodzinnego "Otwarcie sezonu na Wolnym Dziedzińcu" - 13.161 zł; darmowe kino plenerowe na Wolnym Dziedzińcu - 91.266 zł); wsparcie lokalnych przedsiębiorców (współorganizacja wydarzenia Nowy Letni Święty Marcin - 50.000 zł); wsparcie instytucji kulturalnych (promocja Imienin ul. Święty Marcin - 126.909,81 zł). Ponadto pośrednim wydatkiem było zorganizowanie ogólnopolskiej kampanii promującej Betlejem Poznańskie (wydarzenie odbywało się na placu Wolności i na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich) oraz organizacja Poznań Ice Festival na ul. Święty Marcin. Działania te również miały na celu przyciągnięcie do centrum mieszkańców oraz turystów. Według Urzędu Miasta - choć nie były to działania bezpośrednio skierowane na wsparcie przedsiębiorców z okolic Starego Rynku, to pośrednio mogły ich dotyczyć.

W ramach budżetu Biura Koordynacji i Rewitalizacji Miasta na 2023 r. w projekcie "Rewaloryzacja przestrzeni płyty Starego Rynku w Poznaniu wraz z przekształceniem fragmentu bloku śródrynkowego (ulicy Jana Baptysty Quadro) w pasaż kultury" na działania promocyjne rewitalizowanego terenu Starego Rynku przeznaczono łącznie blisko 90 tys. zł. Podział wydatków był następujący: projekt "Nowy Stary Rynek - przyjazny i bezpieczny" (zorganizowano wydarzenie "Rób to co kochasz", tj. koncert oraz występy artystyczne z elementami interakcji - 47.845 zł); działania promocyjne związane z przebudową Starego Rynku (kalendarze, krówki, torby reklamowe z logo NOWY STARY RYNEK oraz ich dystrybucja - 26 261,36 zł); akcja choinkowa na płycie Starego Rynku i w uliczkach przyległych (we współpracy z restauratorami i przedstawicielami innych działalności na płycie i w okolicach rynku ustawiano i udekorowano choinki świąteczne - 15 844,52 zł). Ponadto, w ramach umowy na przebudowę Rynku, zobowiązano wykonawcę prac do wystawienia map informujących o prowadzonej działalności gospodarczej w obszarze Starego Rynku. Mapy wskazywały m.in. drogi dojścia do działalności prowadzonych na Rynku, ich profil oraz oferty restauracyjne. Wprowadzono też dodatkową ekspozycję Koziołków Poznańskich o godz. 15. Pomysł oraz godzina ustalone zostały z restauratorami i Poznańską Lokalną Organizacją Turystyczną.

Wydział Kultury w 2023 r. realizował konkurs "Centrum Od Nowa", którego celem była aktywizacja społeczności lokalnej Osiedla Stare Miasto, promocja walorów kulturowych rewitalizowanego centrum oraz podmiotów działających na obszarze objętym konkursem, czyli w rejonie ul. Św. Marcin, al. Niepodległości, ul. Solnej i ul. Garbary. Zrealizowano 10 projektów o łącznej wartości niemal 100 tys. zł. Zrealizowane projekty to: Szekspir Od Nowa na fyrtlu (artystyczne działania, aktywizujące społeczność lokalną - warsztaty, sztuki teatralne - 10.000 zł + nagroda w wysokości 1000 zł); Makeup not War (wystawa ze zdjęciami osób z doświadczeniem uchodźczym na dziedzińcu Urzędu Miasta - 6000 zł + nagroda w wysokości 1000 zł); Spotkajmy się na Mielżyńskiego (wydarzenie o różnorodnej tematyce, od arteterapii po koncert i pokaz mody - 7800 zł + nagroda w wysokości 1000 zł); Literatura - miasto - natura (pięć spotkań poświęconych relacjom mieszkańców Poznania z roślinami i zwierzętami - spotkania literackie oraz spacery tematyczne po Św. Marcinie - 9700 zł + nagroda w wysokości 1000 zł); Kino na Wolności 5/5 (na dziedzińcu kamienicy zorganizowano kino, które uzupełniły prelekcje i dyskusje o historii filmów i miejsca, w którym je oglądano - 9990 zł + nagroda w wysokości 1000 zł); Salonik kulturalny na Świętym Marcinie (spotkania, w ramach których dzielono się wiedzą i dyskutowano o literaturze, podróżach, winie, historii i architekturze - 10.000 zł + wyróżnienie 300 zł); Tak się Gra w Poznaniu (mobilna wystawa prezentująca kulturalną rzeczywistość Poznania - 10.000 zł + wyróżnienie 300 zł); Pierwsza Miłość Starego Miasta (wystawa oraz wywiady o tematyce miłości przeprowadzone ze starszymi mieszkankami i mieszkańcami dzielnicy, z których powstał dokument filmowy - 9950 zł + wyróżnienie 300 zł); Stary Rynek bez prądu (dwa koncerty zorganizowane w klubie SARP - 10.000 zł + wyróżnienie 300 zł); Sztuka puka (spotkania i warsztaty o tematyce: fotografii, aranżacji wnętrz, sztuki użytkowej i architektury - 10.000 zł + wyróżnienie 300 zł). Dodatkowo, wsparcie na przygotowanie wystawy otwarcia siedziby na Starym Rynku, w wysokości 120 tys. zł, uzyskała Galeria Miejska Arsenał.

oprac. red.