- Szyny nie mogą leżeć odłogiem, chcemy je lepiej wykorzystać - mówi Maciej Musiał, szefujący Stowarzyszeniu Metropolia Poznań. Pierwszych krok do realizacji tej zapowiedzi został już uczyniony. 26 listopada, w Sali Białej Urzędu Miasta Poznania podpisano Partnerstwo dla Kolei Metropolitarnej. Obecni byli wójtowie i burmistrzowie gmin przystępujących do partnerstwa, przedstawiciele organizacji pozarządowych, prezydent Poznania Ryszard Grobelny i wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak, który stanął na czele Komitetu Sterującego tego przedsięwzięcia.
Plan zakłada stworzenie zintegrowanego transportu kolejowego w oparciu o poznański węzeł kolejowy. Powstać mają funkcjonalne węzły przesiadkowe, skoordynowane z innymi formami transportu, a na samych węzłach punkty usługowe. Samorząd województwa już rozpoczął proces wymianu taboru kolejowego na nowoczesny. Wszystko, to ma zachęcić mieszkańców regionu do korzystania z kolei jako sprawnej formy transportu, przystosowanej do oczekiwań pasażera. Przeprowadzona zostanie również inwentaryzacja dworców i innych obiektów związanych z infrastrukturą kolejową. Obiekty zabytkowe zostaną objęte ochroną konserwatorską, zrewitalizowane z myślą o nowym sposobie użytkowania.
Do partnerstwa przystąpiły 32 podmioty, a ich liczba może się jeszcze powiększyć.
- Uczestnicy Partnerstwa dla Kolei Metropolitarnej: Stowarzyszenie Metropolia Poznań, Województwo Wielkopolskie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Poznań, Powiat Poznański, Buk, Dopiewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Oborniki, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Skoki, Stęszew, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Śrem, Czempiń, Czerwonak, Środa Wlkp., Centrum Badań Metropolitalnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o., Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Poznaniu, Towarzystwem Urbanistów Polskich Oddział w Poznaniu, Stowarzyszeniem Sołtysów Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszeniem My - Poznaniacy.