grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Propozycje zmian opłat za transport publiczny i parkowanie w strefie

Komisja Transportu oraz Komisja Budżetu, Finansów, Przedsiębiorczości i Nadzoru Właścicielskiego, na wspólnym posiedzeniu zapoznały się z propozycjami nowych cen biletów w transporcie publicznym i nowych stawek w strefie parkowania.

na zdjęciu widać autobus i tramwaj - grafika artykułu
Fot. ZTM Poznań

Na wstępie zastępca prezydenta Mariusz Wiśniewski podkreślił, że łączne prace nad cenami komunikacji publicznej i opłat za parkowanie w strefie, wynikają z całościowego spojrzenia na transport publiczny w mieście. Zgodził się, że transport publiczny nigdy nie będzie dochodowy, ale obecnie przychody ze sprzedaży biletów pokrywają 30% kosztów (przed pandemią było to ponad 40%). Propozycje zmian w taryfach biletowych mają promować stałych klientów oraz rozliczających podatki w Poznaniu. Zapowiadane zmiany mają wejść w życie od 1 września 2025 roku, właśnie dlatego, aby dać czas pasażerom na zmianę miejsca rozliczania podatku.

Szczegóły proponowanych taryf przedstawił dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Jan Gosiewski. Projekt wprowadza trzy istotne zmiany w stosunku do stanu aktualnego. Pierwsza wynika z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym i prowadzi do zmiany sposobu ustalania wysokości opłat oraz uprawnień do ulg i zwolnień. Druga obejmuje zmianę cen części biletów. Trzecia dotyczy zakresu dostępnych biletów długookresowych.

Dotychczasową, stosowaną od kilkunastu lat, podstawą prawną uchwał w sprawie cen biletów oraz uprawnień do ulg i zwolnień była ustawa o gospodarce komunalnej. Przepisy dawały prawo ustalania opłat Radzie Miasta pod warunkiem, że przepisy szczególne nie stanowią inaczej. W związku z tym, że od dłuższego czasu funkcjonuje ustawa o publicznym transporcie zbiorowym określająca inny sposób ustalania cen i jest ona coraz powszechniej stosowana w innych miastach, przygotowany projekt uchwały opiera się na wytycznych wskazanych w tej ustawie. Teraz Rada Miasta może ustalać ceny mają charakter cen maksymalnych. Wysokość konkretnych opłat ustala natomiast organizator publicznego transportu zbiorowego, którym w myśl ustawy o publicznym transporcie zbiorowym jest Prezydent Miasta. Uprawnienia Prezydenta dotyczą ustalania zarówno konkretnych cen (nie wyższych niż wynikające z uchwały ceny maksymalne), jak i zakresu lokalnych ulg i zwolnień oraz wynikających z nich cen biletów ulgowych i specjalnych. Z tego względu projekt uchwały wprowadza ceny maksymalne w lokalnym transporcie zbiorowym oraz uchyla dotychczasowe uchwały w sprawie wysokości opłat za przejazdy lokalnym transportem zbiorowym oraz w sprawie ustanowienia zwolnień i ulg w opłatach za przejazdy lokalnym transportem zbiorowym. Ostateczne ceny biletów, wykaz uprawnień do ulg i zwolnień oraz zasady taryfowe zostaną wprowadzone stosownym zarządzeniem Prezydenta Miasta Poznania.

Dyrektor Gosiewski podkreślał, że w ostatnich latach nastąpił ubytek pasażerów korzystających z biletów długookresowych, a na nich ZTM-owi najbardziej zależy.

Założenia planowanej taryfy biletowej są następujące:

  • Nie zostaną podniesione ceny biletów długookresowych przeznaczonych dla pasażerów rozliczających podatki w Poznaniu oraz gmin pozostających w systemie ZTM, jak również dla dzieci znajdujących się na ich utrzymaniu. Nie wzrosną również ceny biletów specjalnych (m.in. biletów rocznych dla uczniów szkół podstawowych, biletów dla seniorów, biletów dla honorowych dawców krwi, biletów dla pracowników MPK i ich rodzin).
  • Zlikwidowane zostaną bilety trasowane do 6 przystanków. W przypadku tego rodzaju biletów utrzymuje się tendencja spadkowa i stanowią one obecnie margines sprzedaży.
  • Ograniczona zostanie elastyczność wyboru okresu biletów długookresowych. Zamiast dowolnego okresu od 14 do 366 dni wprowadzone zostaną bilety od 15 do 45 dni oraz na sztywne okresy: 90, 180, 270 i 365 dni.
  • Ceny biletów długookresowych dla osób nierozliczających podatków na rzecz Poznania oraz gmin pozostających w systemie ZTM wzrosną o około 33%.
  • Opłaty z tPortmonetki wzrosną o około 20%.
  • Ceny biletów jednorazowych i krótkookresowych wzrosną o około 20-25%.

Ostatnia zmiana cen biletów komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM miała miejsce w 2020 roku (tuż przed pandemią). W uzasadnieniu do obecnego projektu uchwały Miasto Poznań argumentuje, że rosnące w ostatnich latach ceny m.in. energii i paliw, a jednocześnie na wzrost wynagrodzeń, w tym płacy minimalnej, co z kolei ma wpływ na wyraźny wzrost kosztów pracy przewozowej w sieci ZTM. W latach 2020-2024 zmieniła się też wysokość opłat za inne usługi komunikacyjne - kolejowe, przejazdy taksówką.

*

Propozycję nowych stawek za parkowanie w strefie przedstawił zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich Piotr Libicki. Istotą proponowanych zmian jest również promowanie osób rozliczających podatki w Poznaniu. Niższe stawki mają zapłacić posiadacze karty OK Poznań na jeden wskazany numer rejestracyjny pojazdu. Obecnie cena za pierwszą godzinę parkowania w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (Centrum) wynosi 7 zł. Po zmianach posiadacze karty OK płacili by 8 zł, a ci którzy jej nie maja 10 zł za pierwszą godzinę. W ŚSPP Jeżyce stawka wynosiła by odpowiednio 6 zł (OK Poznań) i 7 zł (dla nieposiadających tej karty), obecnie stawka wynosi 5 zł. Wreszcie w pozostałej Strefie Płatnego Parkowania cena za pierwszą godzinę miała by wzrosnąć z 3,50 zł na 4 zł (OK Poznań) i 5 zł. Wzrosnąć mają też koszty kopert komercyjnych: w ŚSPP Centrum z 900 zł na 1200 zł, w ŚŚPP Jeżyce z 750 zł na 1000 zł, w pozostałej SPP z 600 zł na 800 zł. Wzrosną również kary za brak opłat. Bez zmian pozostają regulacje dotyczące osób niepełnosprawnych, kopert dla dostaw, abonamentu dla przedsiębiorców, kombatantów Poznańskiego Czerwca 1956 r. Nie będzie odpłatności za strefę w niedziele, natomiast w soboty obowiązywanie strefy ma zostać przedłużone do g. 20. Nowe propozycja, podobnie jak ceny biletów, miały by wejść w życie od 1 września 2025 r. Warunkiem jest jednak wymiana wszystkich biletomatów na nowe, umożliwiające wprowadzenie nowych funkcji. W przypadku opóźnienia data wejścia w życie zostanie przesunięta na 5 stycznia 2026 r. Natomiast wzost opłat z tytułu kar i wydłużenie funkcjonowania strefy w soboty, ma wejść w życie od 1 lutego 2025 r.

W dyskusji radny Wojciech Kręglewski zwrócił uwagę, że kopert komercyjnych jest w strefie zaledwie 58 i nie jest to oferta zbyt popularna. Ponieważ korzystają z niej głównie przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w Poznaniu i tutaj płacących podatki, radny zaproponował, aby również te koperty powiązać z OK kartą. Przedstawiciele Miasta zadeklarowali otwartość na tę propozycję, zastrzegając że nie można jednocześnie doprowadzić do "prywatyzacji" strefy.

*

Projekty uchwał w sprawie przedstawionych propozycji będą procedowane przez Radę Miasta prawdopodobnie w grudniu.

oprac. red.