grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Parkowanie na ulicy Palacza

Radni Magdalena Antolczyk i Tomasz Stachowiak interpelują w sprawie braku uwzględnienia postulatów mieszkańców ul. Palacza oraz Spółdzielni Mieszkaniowej "Grunwald" dotyczących miejsc parkingowych na ul. Palacza.

Fragment chodnika, na nim stojaki rowerowe, za nimi ulica, domy, dwa samochody zaparkowane wzdłuż ulicy - grafika artykułu
Fot. Załącznik do interpelacji radnych Magdaleny Antolczyk i Tomasza Stachowiaka

Zdaniem interpelujących w 2017 roku, w trakcie konsultacji społecznych dotyczących przebudowy ul. Palacza, postulaty zgłaszane przez lokalną społeczność nie zostały w pełni uwzględnione. Decyzją Zarządu Dróg Miejskich przy jednym z budynków pozostawiono tylko jedno miejsce parkingowe, co znacząco ograniczyło możliwości parkowania dla mieszkanek i mieszkańców. Zaprojektowanie niewielkiego trawnika przy tym miejscu dodatkowo utrudniło wygospodarowanie większej liczby miejsc parkingowych, a przy innym budynku w ogóle nie przewidziano dodatkowych miejsc postojowych. Mieszkańcy zostali poinformowani, że "ze względu na istniejące oraz projektowane zagospodarowanie terenu brak jest możliwości wyznaczenia większej liczby miejsc postojowych".

W dniu 28 lutego 2024 r. miejsce postojowe przy jednym z budynków zostało zlikwidowane, a w jego miejsce zamontowano stojaki na rowery. Magdalena Antolczyk i Tomasz Stachowiak zwracają uwagę, że w odległości około 300 m, za skrzyżowaniem ulic Słonecznej i Palacza, już znajdują się stojaki rowerowe.

Dalej radni wskazują, że montaż słupków i stojaków w ciągu budynków znacząco utrudnia mieszkańcom i mieszkankom realizację podstawowych czynności życia codziennego oraz potrzeb życiowych. Problemy związane z dostawą mebli, sprzętów, organizowaniem remontów czy stawianiem kontenerów są realne i mają wpływ na jakość życia w tej części Poznania.

Mieszkanki i mieszkańcy wystosowali prośbę o wyznaczenie miejsca parkingowego w pasie drogowym, które nie będzie przeznaczone do regularnego postoju, a umożliwi szansę na bardziej komfortowe funkcjonowanie na ulicy Palacza.

Radni pytają dlaczego postulaty mieszkańców i mieszkanek nie zostały uwzględnione, czy istnieje możliwość przeanalizowania i zmiany decyzji dotyczącej montażu dodatkowych stojaków rowerowych, biorąc pod uwagę istnienie podobnej infrastruktury w pobliżu. Pytają też czy Zarząd Dróg Miejskich rozważy możliwość wyznaczenia miejsca parkingowego w pasie drogowym, które nie będzie przeznaczone do stałego parkowania, ale będzie umożliwiało krótkotrwały postój dla celów związanych z realizacją podstawowych potrzeb mieszkańców (np. dostawa mebli, kontenerów)?

Miasto odpowiada radnym, że przyjęcie postulatów mieszkańców dotyczących przebudowy ulic możliwe jest jeśli pozwalają na to przepisy (dotyczące m.in. odległości od skrzyżowań czy szerokości poszczególnych elementów drogi) oraz względy praktyczne (m.in. docelowe zagospodarowanie terenu czy konieczność uniknięcia kolizji z infrastrukturą techniczną).

Przyczyną postawienia barierek, mogących służyć jako stojaki rowerowe, nie była potrzeba zwiększenia miejsca parkingowego dla rowerzystów, a konieczność uniemożliwienia niezgodnego z przepisami parkowania. Kierowcy parkowali na skrzyżowaniu w bezpośredniej odległości od przejścia dla pieszych oraz ukośnie bez pozostawienia pieszym minimalnej szerokości chodnika. Doraźne działania Policji i Straży Miejskiej nie były w stanie wyeliminować nieprawidłowych zachowań kierujących. Dlatego w samej zatoce oraz na skrzyżowaniu obok ZDM zamontował barierki, które stanowią element blokujący i jednocześnie pozwalają racjonalnie wykorzystać przestrzeń.

W ocenie Miejskiego Inżyniera Ruchu obecne rozwiązania są uzasadnione względami bezpieczeństwa oraz potrzebą ograniczenia skali naruszeń przepisów i usprawnienia działania służb.

Zmiana decyzji mogłaby nastąpić w przypadku uniemożliwienia w inny skuteczny sposób nieprawidłowego parkowania w obrębie skrzyżowania oraz utrudniania ruchu pieszego. Zmiany w tym zakresie powinny jednak uwzględniać przepisy ruchu drogowego, opinie służb miejskich oraz wskazywać źródła finansowania.

Odnośnie postulatu wyznaczenia miejsca parkingowego w pasie drogowym Miasto wyjaśnia, że posesje w przedmiotowym rejonie ul. Palacza położone są wzdłuż drogi publicznej oraz odseparowane od jezdni chodnikiem i terenami zieleni. Mają one typowy dla zabudowy miejskiej dostęp do ulicy i zlokalizowanych przy niej ogólnodostępnych miejsc postojowych, z których może odbywać się okazjonalna obsługa pobliskich posesji w zakresie wymagającym postoju pojazdów prywatnych, świadczących usługi, pojazdów służb technicznych lub ratunkowych. Obsługa taka może odbywać się także z pojazdów parkujących - przy zachowaniu przepisów - na jezdni. Część posesji w okolicy dysponuje też garażami lub terenami prywatnymi, na których powinno odbywać się parkowanie pojazdów lub składowanie przedmiotów stanowiących własność prywatną.

W razie potrzeby składowania kontenerów czy dostawy mebli właściciele posesji przy ul. Palacza mogą wystąpić do ZDM o zgodę na zajęcie pasa drogowego. Musi to być jednak zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym dotyczącymi odległości od skrzyżowania i przejścia dla pieszych.

oprac. red.