Do tej pory w pełni zintegrowany z system komunikacji w Poznaniu jest cały Luboń, Puszczykowo, Mosina, Dopiewo i część gminy Komorniki i Kórnik. Teraz czas na północą część Poznania.
Suchy Las od stycznia
- Po roku trudnych negocjacji Zarząd Transportu Miejskiego i władze gminy Suchy Las doszły do porozumienia w sprawie integracji- poinformował o tym dyrektor ZTM Łukasz Domański, na posiedzeniu Komisji Budżetu, Nadzoru Właścicielskiego, Rozwoju Gospodarczego i Promocji Miasta w dniu 19 listopada.
Radni zaopiniowali pozytywnie projekt uchwały ws. porozumienia z gminą Suchy Las na mocy którego Zarząd Transportu Miejskiego stanie się organizatorem transportu na terenie całej tej gminy. Oznacza to, że miejscowości gminy wejdą do strefy B i C. Zmianie ulegnie też przebieg niektórych linii autobusowych. Linia 88 obsługiwana przez MPK przejmie linię 909 i zostanie ona przedłużona do osiedla Grzybowego. Natomiast linia 67 zostanie zlikwidowana a jej pasażerów przejmie linia 918 obsługiwana przez sucholeski Zakład Komunikacji Publicznej. Pozostałe sucholeskie linie będą nadal obsługiwane przez ZKP z tą różnicą, że linie 906 i 907 zakończą swoja trasę na dworcu Jana III Sobieskiego. Integracja ma nastąpić od 1 stycznia 2013 roku.
Czerwonak gotowy
Porozumienie jest też gotowe z gminą Czerwonak. Radni z komisji również zaopiniowali je pozytywnie. Na jego mocy ZTM przejął by zarządzanie transportem na terenie całej gminy. Natomiast problem jest z gminnym przewoźnikiem spółką Transkom. Należy ona bowiem w 70% do gminy, a w 30% do Skarbu Państwa. Gmina czeka teraz na decyzję Skarbu Państwa o przekazaniu jej brakujących udziałów, by mogła w całości zarządzać spółką. Od terminu tej decyzji zależeć będzie kiedy nastąpi integracja z gminą Czerwonak. Radni nie wydali natomiast opinii na temat linii obsługiwanej przez Transkom biegnącej przez teren gminy Czerwonak, Swarzędz i Pobiedziska.
Swarzędz negocjuje
Z gmin graniczących z Poznaniem pozostaje jeszcze miasto Swarzędz i część gminy Komorniki. ZTM prowadzi negocjacje z burmistrz Swarzędza, ale nie są one łatwe. Swarzędz ma nowa flotę autobusów i dobrze rozwinięty system linii, które chciało by przedłużyć w głąb Poznania, na co ZTM nie zgadza się, zarząd chce bowiem by część linii swarzędzkich kończyła się na Miłostowie. Ponad to swarzędzkie autobusy miały by dowozić pasażerów do przystanków kolejowych. Jest jednak obopólna chęć zintegrowania dwóch systemów transportowych, więc kwestią miesięcy jest dojście do porozumienia. (jg)