grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Kłódki są bezpieczne

Radny Andrzej Rataj złożył interpelację w sprawie tzw. "kłódek miłości" na moście Biskupa Jordana.

duża ilośc kłódek zapiętych na balustradzie mostu, gęsto jedna przy drugiej - grafika artykułu
Kłódki zakochanych na moście Biskupa Jordana, fot. biuletyn.poznan.pl

Od kilkunastu lat na balustradach mostu Biskupa Jordana, łączącego Ostrów Tumski i Śródkę, przyczepiane są kłódki, najczęściej z napisanymi albo wygrawerowanymi imionami lub inicjałami osób wyznających sobie miłość. Aktualnie na tym obiekcie umieszczonych jest już wiele tysięcy takich kłódek. Ten romantyczny zwyczaj zaistniał w Poznaniu w ślad za takimi działaniami w wielu innych miastach w kraju i za granicą.

Andrzej Rataj jest zdania, że kłódki powinny pozostać na moście ("im więcej przejawów pozytywnych uczuć i zachowań - dobrych i życzliwych dla drugiego człowieka - tym lepiej dla nas wszystkich"), zwraca jednak uwagę, że, gdy w przyszłości będzie ich coraz więcej, pojawić się może kwestia przeciążenia obiektu tysiącami kłódek, które jednostkowo ważą niewiele, lecz przyczepione w wielkiej liczbie mogą już mieć znaczną wagę.

Radny pyta jak oceniany jest przez miejskie służby zwyczaj przyczepiania kłódek zakochanych (kłódek miłości) na moście Biskupa Jordana, czy zgłaszane są zastrzeżenia lub propozycje usunięcia kłódek oraz kłódki nadal będą mogły być przyczepiane na moście.

W odpowiedzi Urząd Miasta podkreśla, że zwyczaj przyczepiania kłódek przez zakochane pary ze względu na swoją symbolikę i wydźwięk, o którym wspomina radny w interpelacji, wpływa pozytywnie na wizerunek Poznania, a ponadto nie powoduje żadnych uszkodzeń w mieniu i nie stwarza zagrożenia dla mieszkańców. Dlatego należy ocenić go pozytywnie i stwierdzić. że nie ma przeszkód, aby ten zwyczaj kontynuować. Do Urzędu Miasta Poznania nie wpływają zgłoszenia ani propozycje usunięcia kłódek, a Straż Miejska nie odnotowała żadnych interwencji związanych z przyczepianiem kłódek.

Obciążenie wynikające z zawieszania na moście kłódek jest znikome w porównaniu do projektowanego obciążenia wynikającego ze standardowej eksploatacji mostu. Projekty mostów są przygotowywane z uwzględnieniem obciążeń, jakie będą oddziaływać na ich konstrukcje. W praktyce rzeczywista nośność mostu może być nawet kilkukrotnie większa niż ta dopuszczalna w codziennym użytkowaniu. Ponadto mosty, którymi zarządza Zarząd Dróg Miejskich (do nich należy m.in. most Biskupa Jordana) przechodzą systematyczne kontrole stanu technicznego, a w przypadku stwierdzenia zmian w ich konstrukcji podejmowane są stosowne działania naprawcze. Na moście Biskupa Jordana nie stwierdzono dotąd uszkodzeń wynikających z wieszania kłódek na barierach mostu, które skutkowałyby koniecznością ich usunięcia lub wykonania innych napraw.

oprac. red.