grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Jaki układ autobusowy na północy?

Radny Paweł Sowa złożył interpelację w sprawie układu linii autobusowych na północy Poznania. Przedstawił własną propozycję.

elektryczny autobus komunikacji miejskiej w Poznaniu podczas ładowania - grafika artykułu
Fot. MPK

Radny podkreśla, że jego propozycja układu linii autobusowych w tej części miasta jest próbą pogodzenia głosów i potrzeb mieszkańców z planem reorganizacji komunikacji przygotowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego. W intencji Pawła Sowy zmiany pozwolą na uatrakcyjnienie oferty transportu publicznego oraz wykorzystanie efektu przesiadek na układ tramwajowy, który wzbogacił się w tej części miasta o trasę naramowicką.

Zmiany wpisują się w pewnym stopniu w założenia ZTM. Linie nr 146, 197 i 198 - w koncepcji radnego Sowy pozostają bez zmian jak w koncepcji przedstawionej przez ZTM. Zmiany w stosunku do koncepcji ZTM, radny proponuje wdrożyć na liniach nr 169, 170, 171 i 178, ponadto postuluje o utrzymanie linii nr 168.

Linia 169, zdaniem Pawła Sowy, powinna dalej obsługiwać Naramowice i os. Łokietka - łącząc je zarówno z Piątkowem, jak i w drugą stronę - z Grunwaldem. Jej utrzymanie na obecnej trasie będzie możliwe poprzez rezygnację z wydłużenia linii 170. Można dokonać drobnej korekty trasy na ostatnim odcinku przed os. Sobieskiego, tak jak proponuje ZTM (zastosować to, co było przewidziane dla 170 na trasie 169), czyli z Wojciechowskiego przez Stróżyńskiego (a nie Szymanowskiego) do pętli os. Sobieskiego.

Linia 170 może zostać wydłużona (w stosunku do obecnego przebiegu) nieznacznie, jednak w sposób umożliwiający mieszkańcom Wilczego Młyna oraz Wilczaka wygodny dostęp do trasy tramwajowej na Naramowice. Linia z Al. Solidarności może być skierowana przez Serbską, następnie Naramowicką, Lechicką na Wilczy Młyn, WORD, nowe osiedla mieszkaniowe przy przystanku Wilczak II do pętli Wilczak. W ten sposób mieszkańcy otrzymują szybki dostęp do dużego węzła przesiadkowego, zarówno do tramwajów jak i autobusów jadących dalej do centrum miasta. Autobus miałby pętlę na Wilczaku (na nowym przystanku na ul. Słowiańskiej w kierunku zachodnim). Na tej pętli funkcjonuje zaplecze socjalne dla kierowców. Powrót autobusu na Strzeszyn odbyłby się przez Słowiańską i Murawę do Ronda Solidarności, trasą jak dzisiaj.

Linia 178, w koncepcji radnego, może kursować bez zmian, dając mieszkańcom Wilczego Młyna dostęp do os. Kosmonautów i os. Wichrowe Wzgórze. Jedyna korekta to uproszczenie trasy na odcinku Wilczy Młyn - Most Lecha (ominięcie przystanku WORD i Wilczak II, ponieważ te zostaną obsłużone linią 170).

Mieszkańcy Podolan obawiają się, że nowa linia 171 będzie zbyt długa, by zapewnić punktualną i niezawodną obsługę tej dzielnicy, z kolei mieszkańcy Winograd nie są zadowoleni z de facto likwidacji linii nr 171 na obszarze ich dzielnicy. Radny proponuje utrzymanie tej linii na obecnej trasie oraz pozostawienie wspomnianej już linii 168.

Propozycja układu linii autobusowych na północy Poznania, autorstwa radnego Pawła Sowy:

  • Linie nr 168 i 171 - trasy jak obecnie, bez żadnych zmian
  • Linie nr 146, 197 i 198 zgodnie z koncepcją ZTM
  • 146 - STARY STRZESZYN (w okresie letnim Strzeszynek) - Biskupińska - Strzeszyńska - Szarych Szeregów - Obornicka - Mateckiego - Stróżyńskiego - Wojciechowskiego - Kurpińskiego - Wiechowicza - Stoińskiego - Łużycka - Naramowicka - BORANTA
  • 197 - OS. SOBIESKIEGO - Smoleńska - Opieńskiego - Umultowska - Krygowskiego - Dzięgielowa - Naramowicka - Lechicka - Murawa - Aleje Solidarności - Dojazd - Wrzoska - Dojazd - Wojska Polskiego - Golęcińska - Koszalińska - Literacka - PUSZKINA
  • 198 - OS. SOBIESKIEGO - Smoleńska - Opieńskiego - Umultowska - Uniwersytetu Poznańskiego - UAM WYDZIAŁ FIZYKI
  • Linie 169, 170 i 178 z niewielkimi zmianami
  • 169 - trasa jak obecnie z lekką modyfikacją przed pętlą OS. SOBIESKIEGO (Os. KOPERNIKA - [...] - Wojciechowskiego - Stróżyńskiego - OS. SOBIESKIEGO
  • 170 - PUSZKINA - Literacka - Koszalińska - Golęcińska - Wojska Polskiego - Dojazd - Wrzoska - Al. Solidarności - Serbska - Naramowicka - Lechicka - Wilczak - WILCZAK (PĘTLA) - [powrót] - Słowiańska - Murawa - Rondo Solidarności [i dalej do PUSZKINA]
  • 178 - RONDO ŚRÓDKA - Podwale - Prymasa Hlonda - Bałtycka - Lechicka - Murawa - Aleje Solidarności - Piątkowska - Obornicka - Szarych Szeregów - SZARYCH SZEREGÓW

W odpowiedzi na propozycje radnego Miasto odpowiada, że zmiany w sieci autobusowej na północy Poznania, które planowano wprowadzić od lutego br. zostaną poddane kolejnej analizie, aby w większym stopniu uwzględnić wzajemne powiązania pomiędzy różnymi liniami. W związku z tym układ komunikacji autobusowej będzie dalej funkcjonował w obecnej formie.

Propozycja zmiany układu części linii autobusowych na północy miasta jest przedmiotem dyskusji prowadzonej m.in. w mediach społecznościowych, w ramach wystąpień, petycji czy wniosków. Część argumentów podnoszonych przez mieszkańców odnosi się do kwestii, które nie mogą rozstrzygać przy podejmowaniu decyzji. Argumenty te często nie mają odzwierciedlenia w danych, a także nie uwzględniają szeregu uwarunkowań: organizacyjnych, technicznych i finansowych. Zarząd Transportu Miejskiego otrzymuje również głosy wskazujące, że konieczne jest ponowne przeanalizowanie przyjętych założeń i przeprowadzenie oceny możliwości zmiany układu linii autobusowych w szerszym ujęciu, z mocniejszym uwzględnieniem wzajemnych powiązań pomiędzy różnymi liniami. Istotne znaczenie mają także kwestie dotyczące optymalnego wykorzystania autobusów do obsługi poszczególnych linii komunikacyjnych. Z tego względu podjęta została decyzja o wstrzymaniu przygotowywanych zmian i przeprowadzeniu kolejnej analizy. Nowe propozycje układu linii autobusowych zostaną ponownie przekazane radom osiedli w celu uzyskania ich opinii.

Odnosząc się do zaproponowanego przez radnego zmodyfikowanego układu autobusowego, wskazuje się, że taki układ generowałby dodatkowe koszty na poziomie około 8 mln zł w skali roku w porównaniu do ostatnio przyjętego wariantu ZTM. Konieczne byłoby również zwiększenie taboru, a także - co jest szczególnym problemem - wiązałoby się ze wzrostem zapotrzebowania na kierowców o około 13 etatów.

oprac. red.