grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Integracja poprzez rzemiosło

Miasto Poznań wspiera dzieci z rodzin romskich, oferując im możliwość nauki konkretnego fachu. O tym pilotażowym projekcie opowiadali podczas konferencji prasowej: przewodniczący Komisji Oświaty i Wychowania - Marek Sternalski, zastępca prezydenta Poznania - Mariusz Wiśniewski oraz dyrektorka Wydziału Działalności Gospodarczej i Rolnictwa - Joanna Jajus.

osoba wiodczne dłonie i fragmenr ramienia wykonuje zdobienia kubka, na stole inne kubki i materiały plastyczne do zdobienia - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z rzemieślnikami podczas praktycznych warsztatów, romscy uczniowie, uczęszczający do poznańskich szkół podstawowych, mają okazję zobaczyć na własne oczy, jak wyglądają poszczególne profesje i dowiedzieć się, jakie umiejętności są potrzebne do ich wykonywania.

- Trudna sytuacja społeczno-ekonomiczna rodzin romskich pochodzących z Rumunii wynika przede wszystkim z niełatwej ścieżki adaptacji do nowych warunków oraz braku wystarczającej znajomości języka polskiego - wskazuje Mariusz Wiśniewski. - Konsekwencją tego stanu rzeczy jest niski udział dzieci romskich w polskim systemie edukacji, co istotnie ogranicza szanse zdobycia przez nie zawodu, a w przyszłości samodzielności finansowej.

Na koczowisku przy ul. Lechickiej zamieszkuje obecnie ok. 70 osób dorosłych oraz 37 dzieci, z których 19 chodzi do szkoły - są to Romowie pochodzenia rumuńskiego. Celem zainicjowanego właśnie projektu jest pomoc w ich adaptacji i integracji.

- Uczestnikami projektu są dzieci z rodzin romskich, szkoły, do których uczęszczają oraz osoby skupione w miejskim programie "Zaułek rzemiosła" - mówi radny Marek Sternalski. - Za pomocą warsztatów i pokazów podejmujemy próbę zainteresowania tych dzieci zawodami rzemieślniczymi. To pilotaż, chcemy w Poznaniu, na bazie doświadczeń krajów, które od lat pracują z migrantmi, osobami wykluczonymi, pokazywać młodym ludziom, że trudmości adaptacyjne w "klasycznym" systemie edukacyjnym nie są barierą do rozwijania talentów w zawodach rzemieślniczych.

W pilotażu udział biorą dzieci z dwóch poznańskich szkół podstawowych: SP nr 26 oraz SP nr 48. Łącznie w zajęciach uczestniczy 15 uczniów. Ze strony rzemieślników warsztaty prowadzi 7 poznańskich pracowni: Cuda dzbanki z ul. Dąbrowskiego, Studio Ali Berg z ul. Szewskiej, Dr Shoes z al. Marcinkowskiego, Pracownia Fotograficzna DARK z ul. Garbary, Cukiernia Weber z ul. Górna Wilda, Greenowacja oraz Pracownia Projektowania Graficznego i Przestrzennego.

Podczas zajęć uczniowie mają okazję skorzystać z warsztatów cukierniczych, fotograficznych, ceramicznych, stolarskich, szewskich oraz z zakresu personalizacji odzieży, sitodruku oraz rękodzieła artystycznego.

- Łącznie w trakcie pilotażu każda z grup będzie uczestniczyć w 11 warsztatach i pokazach. Większość z nich odbywa się w pracowniach, dzięki czemu dzieci i młodzież mają okazję poznać miejsce i organizację pracy rzemieślnika - informuje dyrektor Joanna Jajus.

Projekt ma potencjał, by być rozszerzony na inne grupy migranckie.

oprac. red.