W związku ze zmianą odbioru śmieci realizowaną przez firmę KOMA, mieszkańcy zgłaszają liczne sytuacje zalegających odpadów w kontenerach jak i poza nimi. Sytuacja dotyczy m.in. ulic: Chociszewskiego, Dmowskiego, Drużbackiej, Niepoleskich, Jarochowskiego, Potockiej, Potworowskiego, Krauthofera, Stablewskiego, Małeckiego, Rynku Łazarskiego oraz Ronda Skubiszewskiego. Radna Monika Danelska prosi o informację na temat powodów takiej sytuacji oraz kiedy odpady zaczną być regularnie odbierane.
Urząd Miasta w odpowiedzi przypomina, że na terenie Sektora I Grunwald od 1 października 2024 r. - w wyniku rozstrzygniętego przetargu - usługę odbioru odpadów komunalnych świadczy firma KOMA Usługi Komunalne sp. z o.o. Jest to największy sektor w Poznaniu pod względem liczby mieszkańców. W dużej mierze znajduje się tam zabudowa wielorodzinna, ze znaczącym udziałem kamienic, co powoduje, że dla firm odbierających odpady jest to obszar wymagający w obsłudze. Może to wpływać na wydłużenie czasu potrzebnego nowej firmie do przystosowania się i prawidłowego wykonywania obowiązków. Zdarzały się przypadki ograniczenia dostępu do miejsc gromadzenia odpadów, które są zamykane na klucz i kody lub wygradzane szlabanami, co uniemożliwia pobranie pojemników. Przekazanie klucza i umożliwienie dostępu do odpadów jest konieczne do sprawnego funkcjonowania systemu.
Zgłaszane i obserwowane problemy z odbiorem odpadów Wydział Gospodarki Komunalnej traktuje jako przejściowe. Takie zjawiska są niestety wynikiem zmiany wykonawcy odbierającego odpady, co miało również miejsce przy innych wykonawcach, zarówno w Poznaniu, jak i innych miastach. Stanowi to pewien efekt uboczny przeprowadzanych co kilka lat postępowań przetargowych, do przeprowadzenia których gmina jest zobowiązana.
Aby zapewnić prawidłową realizację umowy, pracownicy Wydziału na bieżąco weryfikują zgłoszenia od mieszkańców odnośnie nieprawidłowości w odbiorze odpadów. Monitorowane są też miejsca ich gromadzenia i stopień zapełnienia pojemników. Wszystkie potwierdzone nieprawidłowości są przekazywane wykonawcy, który dokonuje odbiorów interwencyjnych. Dodatkowo wszelkie nieprawidłowości, które powstały z winy wykonawcy, będą też przeanalizowane pod kątem naliczenia kar wynikających z podpisanej umowy.
Z obserwacji Wydziału wynika, że odbiór odpadów realizowany przez nowego wykonawcę w zabudowie jednorodzinnej przebiega obecnie poprawnie. Aktualnie optymalizowane są także trasy przejazdów do wybranych nieruchomości, na których pojawiają się jeszcze problemy. Liczba przekazywanych zgłoszeń o braku odbioru odpadów w Sektorze I systematycznie spada.
Ewentualne nieprawidłowości z odbiorem odpadów mieszkańcy powinni zgłaszać bezpośrednio na miejską linię telefoniczną pod numerem telefonu: 61 646 33 44 lub na przeznaczony do tego adres e-mail: odpady@um.poznan.pl. Podanie dokładnych danych adresowych i terminów pojawienia się problemów z odbiorem odpadów pozwoli pracownikom Wydziału Gospodarki Komunalnej na szybkie zdiagnozowanie problemu oraz interwencję u wykonawcy.
oprac. red.