Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
- Dlaczego rozpoczynamy proces aktualizacji strategii rozwoju miasta?
- Czym jest strategia rozwoju miasta i dlaczego jest taka ważna?
- Czy opracowywana strategia będzie nowym dokumentem czy aktualizacją Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+?
- Z jakich elementów będzie się składać zaktualizowana strategia?
- Czym jest model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy i co zawiera?
- Jaki jest harmonogram prac nad strategią?
- Jak mieszkańcy mogą włączyć się w proces aktualizacji strategii?
Dlaczego rozpoczynamy proces aktualizacji strategii rozwoju miasta?
Konieczność rozpoczęcia prac nad aktualizacją Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+ wynika ze zmian ustawowych. W wyniku nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz innych ustaw, wprowadzone zostały istotne zmiany w zakresie planowania strategicznego i planowania przestrzennego.
Kluczowe skutki wejścia w życie ustawy:
- od 1 stycznia 2026 r. gminy będą miały obowiązek opracować strategię rozwoju; natomiast ustawodawca nie wskazał jednoznacznie, kiedy dokument musi zostać przyjęty;
- dotychczasowe studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, które wyrażają politykę przestrzenną, będą obowiązywać do czasu uchwalenia nowego dokumentu - planu ogólnego, ale nie dłużej, niż do 31 grudnia 2025 r.; po tym dniu studium każdej gminy przestanie obowiązywać - niezależnie od tego, czy został przyjęty plan ogólny;
- elementy dotyczące polityki przestrzennej (zawarte w studium) zostaną podzielone; część z nich znajdzie się w strategii rozwoju (w szczególności model struktury funkcjonalno-przestrzennej oraz ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej), a część w planie ogólnym;
- plan ogólny będzie miał charakter aktu prawa miejscowego;
- zapisy strategii rozwoju zostaną powiązane z dokumentami planowania przestrzennego gminy (zarówno z planem ogólnym, jak i z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego); strategia rozwoju będzie pełniła rolę dokumentu nadrzędnego określającego politykę przestrzenną gminy.
Formalnym rozpoczęciem prac nad aktualizacją strategii rozwoju było przyjęcie 24 września 2024 r. przez Radę Miasta Poznania Uchwały Nr VIII/143/IX/2024 w sprawie określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu aktualizacji Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+.
Czym jest strategia rozwoju miasta i dlaczego jest taka ważna?
Strategia rozwoju wskazuje kierunki rozwoju społecznego, gospodarczego i przestrzennego w perspektywie wieloletniej. Wyznacza cele i określa priorytety rozwojowe miasta. Pełni także rolę włączającą społeczność lokalną w zarządzanie gminą, np. poprzez proces konsultacji czy oceny działań samorządu. Zawiera także system i metody jej wdrażania.
Strategia to dokument, który jest potrzebny do skutecznego zarządzania gminą i pozyskiwania środków na inwestycje. Wyznacza ramy do podejmowania decyzji i jest przedmiotem stałej oceny pod kątem stopnia realizacji (czy jej cele są wdrażane), jak i zasadności założeń (czy np. faktyczne zmiany w mieście i otoczeniu nadal odpowiadają opisanym w strategii). Jest niezbędna, aby polityka rozwoju miasta, czyli np. inwestycje, rozwój transportu, programy społeczne czy ochrona zasobów naturalnych, była skoordynowana i spójna.
Czy opracowywana strategia będzie nowym dokumentem czy aktualizacją Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+?
Formalnie będzie to nowy dokument, ponieważ Strategia Rozwoju Miasta Poznania 2020+ nie jest strategią rozwoju gminy w rozumieniu obowiązujących przepisów ustawy o samorządzie gminnym. W momencie jej uchwalenia przepisy określające zakres strategii oraz procedurę jej opracowania i przyjmowania nie istniały. Nie było też ustawowego obowiązku posiadania przez gminę strategii rozwoju.
Dla zachowania ciągłości zarządzania strategicznego miastem, zamierzamy bazować na dorobku Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+.
Z jakich elementów będzie się składać zaktualizowana strategia?
Strategia rozwoju gminy będzie dokumentem określającym politykę rozwoju, w tym politykę przestrzenną gminy. Zarówno plan ogólny, jak i miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego będą musiały uwzględniać zapisy strategii rozwoju gminy. Opracowując plan ogólny, trzeba uwzględnić uwarunkowania rozwoju przestrzennego gminy, w szczególności politykę przestrzenną określoną w strategii rozwoju gminy. Natomiast przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego należy uwzględnić m.in. politykę przestrzenną gminy określoną w strategii rozwoju. Miejscowe plany będą musiały być także zgodne z wytycznymi zawartymi w planie ogólnym. Zgodnie ze znowelizowaną w 2023 r. ustawą o samorządzie gminnym w strategii rozwoju gminy muszą się znaleźć:
- wnioski z diagnozy sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej;
- cele strategiczne rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym;
- kierunki działań podejmowanych dla osiągnięcia celów strategicznych;
- oczekiwane rezultaty planowanych działań, w tym w wymiarze przestrzennym oraz wskaźniki ich osiągnięcia;
- model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy;
- ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej;
- obszary strategicznej interwencji określone w strategii rozwoju województwa wraz z zakresem planowanych działań;
- obszary strategicznej interwencji kluczowe dla gminy (jeżeli takie zidentyfikowano) wraz z zakresem planowanych działań;
- system realizacji strategii, w tym wytyczne do sporządzania dokumentów strategicznych;
- ramy finansowe i źródła finansowania strategii.
Ponadto w strategii można zawrzeć dodatkowe elementy, jeżeli władze samorządowe zdecydują, że ich umieszczenie w tym dokumencie będzie korzystne z punktu widzenia efektywnego zarządzania miastem.
Czym jest model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy i co zawiera?
Model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy prezentuje cele strategii w ujęciu przestrzennym (graficznie i tekstowo). Prezentuje docelowy obraz, który będzie skutkiem zmian, jakie nastąpią w mieście w wyniku realizacji strategii rozwoju. W modelu znajdą się w szczególności:
- struktura sieci osadniczej wraz z rolą i hierarchią jednostek osadniczych, czyli np. centra lokalne i osiedlowe;
- system powiązań przyrodniczych, czyli np. główne korytarze przyrodnicze;
- główne korytarze i elementy sieci transportowych, w tym pieszych i rowerowych, np. sieć tramwajowa, sieć kluczowego układu drogowego;
- główne elementy infrastruktury technicznej i społecznej, czyli np. program usługowy centrów lokalnych i osiedlowych.
Przed zmianami przepisów prawnych wszystkie elementy, które mają być zawarte w modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy, były obowiązkową częścią studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Opracowanie docelowego modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej wymaga określenia najważniejszych parametrów dla przyszłych działań i sformułowania rekomendacji, które zapewnią planowanie i realizację polityki przestrzennej w sposób zrównoważony, czyli zapewniający równowagę między potrzebami mieszkańców, wymogami rozwoju infrastruktury miejskiej i zachowaniem dbałości o środowisko naturalne.
Jaki jest harmonogram prac nad strategią?
Harmonogram prac nad strategią, określający ramy czasowe i daty graniczne dla poszczególnych etapów prac nad aktualizacją strategii rozwoju, znajduje się w zakładce "Harmonogram" i jest załącznikiem nr 2 do Uchwały Nr VIII/143/IX/2024 Rady Miasta Poznania z dnia 24.09.2024 roku w sprawie określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu aktualizacji Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+.
Jak mieszkańcy mogą włączyć się w proces aktualizacji strategii?
Zapraszamy wszystkich mieszkańców i wszystkie mieszkanki Poznania do udziału w otwartych konsultacjach. Każda opinia jest ważna, aby wspólnie zastanowić się, jaki chcielibyśmy, aby był Poznań w przyszłości.
I etap konsultacji społecznych
Pierwszy etap konsultacji potrwa od 4 listopada 2024 do 15 stycznia 2025 roku. Od 4 listopada czekamy na Państwa propozycje, sugestie, oczekiwania i opinie dotyczące rozwoju Poznania, które można wysyłać na adres e-mail: strategia@um.poznan.pl. Zostaną one wykorzystane przy aktualizacji strategii.
Dodatkowo w listopadzie 2024 roku uruchamiamy czwartkowe telefoniczne Dyżury strategiczne, podczas których można porozmawiać z urzędnikami o aktualizacji strategii rozwoju miasta. Aby umówić się na rozmowę, wystarczy zadzwonić od poniedziałku do piątku, w godzinach 7:30-20:00, na miejską infolinię pod numer 61 646 3344. Dyżury odbędą się w każdy czwartek listopada (7, 14, 21 i 28) od 9:00 do 17:00.
Na telefoniczne Dyżury strategiczne zapraszamy również we wtorki 3, 10 i 17 grudnia od 9:00 do 17:00.
II etap konsultacji społecznych
Drugi etap konsultacji, dotyczący już projektu dokumentu zaktualizowanej strategii, odbędzie się od 23 kwietnia do 28 maja 2025 roku. Szczegółowe informacje na ten temat będą dostępne wiosną 2025 roku.
Szczegółowe informacje na temat poszczególnych etapów prezentowane będą na bieżąco na stronie w zakładce "Konsultacje".
Zobacz również: Uchwała Rady Miasta Poznania w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych na terenie Miasta Poznania