Agata Dawidowska

Nazywam się Agata Dawidowska. Od 1 czerwca 2023 roku pełnię funkcję Rzeczniczki Praw Uczniowskich w Poznaniu.  

Do konkursu ogłoszonego przez Prezydenta Miasta Poznania przystąpiłam nieprzypadkowo. Od czasów moich studiów na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, moją pasją są prawa człowieka, a w szczególności prawa dziecka. Z zamiłowania jestem aktywistką działającą na rzecz lokalnej społeczności, wspomagająca w ramach wolontariatu rodziców, a w szczególności matki. Od 2016 roku wraz z Fundacją Matecznik współtworzę projekt MamyPRAWA! I Mamy GŁOS! w ramach którego udzielam bezpłatnych porad prawnych dla rodziców w okresie okołoporodowym, prowadzę warsztaty z zakresu prawa pracy dla rodziców, pomagam sporządzać skargi związane z brakiem poszanowania praw pacjentów oraz z przemocą położniczą. W 2018 roku oddałam 10 litrów mleka do świeżo otwartego w tamtym czasie Banku Mleka Kobiecego w Poznaniu. Od 2018 jestem administratorką, a od 2020 współtwórczynią dużej rodzicielskiej grupy wsparcia. Przez dwa lata [od 2021 roku do 2023 roku] prowadziłam bloga w tematyce praw dziecka. Leży mi na sercu dobro rodziców i dzieci, dlatego też moją działalność związaną z prawami człowieka chciałam skupić właśnie na dzieciach. Niemal każdy uczeń jest dzieckiem i znakomita większość dzieci jest uczniami, dlatego też gdy tylko Prezydent Miasta Poznania ogłosił konkurs na stanowisko Rzecznika Praw Uczniowskich - wiedziałam, że chcę współtworzyć tę nową w Poznaniu instytucję.

Z zawodu jestem radczynią prawną, zdałam egzamin zawodowy w 2011 roku i zostałam wpisana na listę radców prawnych w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Poznaniu. 

Jako Rzeczniczka Praw Uczniowskich chcę wspierać poznańskich uczniów:

  • moim doświadczeniem zawodowym oraz wiedzą na temat praw człowieka i praw uczniowskich, 
  • umiejętnościami reprezentowania praw osób oraz doświadczeniem w mediacji,
  • postawą ukierunkowaną na możliwie jak najlepsze, z punktu widzenia interesów ucznia, rozwiązanie zaistniałego problemu.

Uważam że ważne jest wysłuchanie każdego problemu i skargi oraz próba znalezienia jego rozwiązania z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ucznia i jego otoczenia. Oprócz tego dąże do zwiększania, zarówno wśród uczniów, ich rodziców, jak i wśród grona pedagogicznego, świadomości prawnej w zakresie praw i obowiązków uczniowskich.