Warsztaty dla dzieci i młodzieży - podsumowanie 2024
Dla dzieci z przedszkoli i klas I-III szkół podstawowych zorganizowano i przeprowadzono 90 warsztatów pn. "Pszczoła miodna- mała bohaterka" w miesiącach od marca do października 2024 r. w których udział wzięło 1 738 dzieci.
Podczas każdego z warsztatu dzieci zobaczyły jak wygląda ul wraz z wyposażeniem, jak zbudowany jest plaster miodu, zobaczyły czym różni się królowa od trutnia i pszczoły robotnicy oraz poznały cechy morfologiczne pszczoły oraz porównały je z bajkowymi modelami Mai i Gucia. W ramach każdego warsztatu uczniowie wykonali zdrowe i nietuzinkowe świece z plastra woskowego "węzy", a w formie zabawy ruchowej zebrały "pyłek" oraz wykonały taniec pszczół.
Dla dzieci i młodzieży z klas IV-VIII SP i szkół ponadpodstawowych zorganizowano i przeprowadzono 20 warsztatów (każdy warsztat 3 godziny) w miesiącach od września do października 2024 r. w których udział wzięło 513 osób.
Uczestnicy w ramach dyskusji opowiedzieli na pytania m.in. z czym kojarzą się zapylacze, dlaczego są ważne, czy ich potrzebujemy, czy ich liczba rośnie itd. Poprzez pracę w grupach z materiałami w formie streszczeń artykułów naukowych, wykresów, nagłówków artykułów w mediach, zdjęć wybranych gatunków owadów uczniowie przygotowali krótkie wypowiedzi i zaprezentowali je na forum, tak by pozostali uczestnicy mogli wypełnić karty pracy dotyczące charakterystyki danego owada.
W ramach burzy mózgów zastanowili się, co wpływa na i w jaki sposób na organizmy żywe, w tym też na zapylacze. Aby zilustrować tę sieć zależności posłużyliśmy się filmem dydaktyczno-edukacyjnym na temat różnic między zagospodarowanym trawnikiem a łąką lub rabatą. W narracji skupiliśmy się też na pokazaniu i wyjaśnieniu niedostrzegalnych gołym okiem różnic odpowiadając na pytania: jakie świadczenia ekosystemowe otrzymujemy dzięki różnorodności nasadzeń oraz w jaki sposób łąki, rabaty mogą pomóc mieszkańcom miast w adaptacji do skutków zmiany klimatu? W tej części warsztatów poruszone zostały bardziej złożone zjawiska, jak wpływ roślin inwazyjnych oraz zmiana klimatu. Zastanowiliśmy się też gdzie wśród tych zależności jest człowiek.
W trzeciej części zajęć uczniowie przygotowali postery w oparciu o wskazówki dot. przygotowywania posterów naukowych. Podzieleni na grupy zebrali zdobyte informacje oraz zaprezentowali je w różnych formach. Na koniec zespoły zaprezentowały i streściły swoje prace oraz przedstawili wnioski. W tej części istotnym elementem była praca z tekstami oraz artykułami pokazującymi przykłady dobrych i wartościowych działań na rzecz zapylaczy przede wszystkim z Miasta Poznania i województwa wielkopolskiego. Na zakończenie uczniowie przedstawili własne pomysły na rzecz ochrony zapylaczy w swoim otoczeniu.
Warsztaty odbyły się w ramach realizacji przedsięwzięcia pn. ""Popularyzacja wiedzy ekologicznej i przyrodniczej poprzez organizację warsztatów dla dzieci i młodzieży na terenie m. Poznania"" dofinansowanego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. Celem działania jest popularyzacja wiedzy w zakresie znaczenia bioróżnorodności dla życia na świecie, roli pszczół i innych owadów zapylających dla całego ekosystemu przyrody i środowiska oraz zmian klimatu i jego wpływu na zapylacze.