Miejska Rada Seniorów gościnnie w Komendzie Miejskiej Policji

Jako MRS odbyliśmy ciekawe spotkanie w Komendzie Miejskiej Policji. Pani Aleksandra Majewska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przedstawiła nam prawa konsumenta na rynku sprzedaży bezpośredniej.

Zdjęcie przedstawia Miejską Radę Seniorów razem z pracownikami Komendy Miejskiej Policji - grafika artykułu
Miejska Rada Seniorów gościnnie w Komendzie Miejskiej Policji, Fot. KMP

Mimo zwiększonej ostrożności osoby starsze ciągle padają ofiarą oszustów i ponoszą konsekwencje finansowe, psychiczne, moralne i naruszona zostaje ich godność. Ostrzegała, że oszuści manipulują nami, sprzedając marzenia - wiedzą, jakie są nasze oczekiwania - dlatego tak łatwo dajemy się im nabrać. Ich metody działania to: wprowadzanie w błąd co do naszego stanu zdrowia, właściwości leczniczych oferowanego produktu, jego ceny, naszych praw konsumenckich...

Do tego dochodzi presja czasu, technika uciekającej promocji, reguła wzajemności i jesteśmy zmanipulowani - kupujemy coś, czego absolutnie nie potrzebujemy, droższe o 80% -90% niż produkty o podobnej wartości dostępne w sklepach lub w internecie i stwarzamy sobie i rodzinie problem - jak się z tego wyplątać.

Pani A. Majewska zarekomendowała, aby nie uczestniczyć w tego typu spotkaniach, bo przeciwnik zna nasze słabości i bezwzględnie je wykorzysta. Jeżeli zdecydujemy się na zakup w takiej formie - zaleciła, abyśmy zabrali wszystkie dokumenty, które podpisaliśmy i czytali dokładnie umowy, szczególnie to, co jest napisane małym drukiem. Jeśli już chcemy sobie urozmaicić czas uczestnictwem w takich pokazach, nie zabierajmy ze sobą dokumentów, wtedy nie będziemy mogli niczego kupić i niczego podpisać bez potwierdzenia tożsamości.

W styczniu 2023 roku weszły w życie nowe przepisy bardziej chroniące konsumentów, ale firmy skrzętnie je omijają, np. odwożą kupujących do domu, aby umowa tam została podpisana, dają do podpisania oświadczenia niezgodne z prawdą itp.

Co zrobić gdy padniemy ofiarą oszustwa? Można skorzystać z pomocy: miejskiego rzecznika praw konsumenta, powiatowego rzecznika praw konsumenta i/lub zadzwonić pod numer 801 440 220. Wejść na stronę: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Miejski Rzecznik Konsumentów w Poznaniu 
ul. 3 Maja 46, 61-728 Poznań
tel. (61) 878 58 70, fax (61) 878 59 15
e-mail mrzk@um.poznan.pl

Godziny pracy:
poniedziałek: 7:30 do 17:00
wtorek-piątek 7:30 do 15:30

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Marek Radwański
Tel.  61 8418-830, Tel. 61 8418-831
Fax. 61 8480-556 (należy zaznaczyć, że pismo kierowane jest do rzecznika konsumentów)
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
ESP służy do składania podań rozpoczynających sprawę i pism do sprawy już będącej w toku drogą elektroniczną.
Krótkie zapytania można przesyłać pocztą elektroniczną na adres: rzecznik.konsumentow@powiat.poznan.pl

W wiadomości należy podać numer telefonu w celu łatwiejszego kontaktu.

Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów adres:
ul. Słowackiego 8, parter, pok. 032, 60 - 823 Poznań

Rzecznik udziela porad:              
w poniedziałki: w godz. 9:30 - 16:30       
od wtorku do piątku: w godz. 8:00 - 15:00.

Członkowie MRS byli zainteresowaniem uczciwością osób organizujących zbiórki pieniężne do tzw. puszek w centrach handlowych czy innych publicznych miejscach - pani A. Majewska podpowiedziała, aby sprawdzać, czy zbiórka jest zarejestrowane na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - jest tam "Portal zbiórek publicznych" z wykazem tych, które zostały zarejestrowane i są legalne.

Następnie poruszono sprawę bezpieczeństwa seniorów w przestrzeni publicznej. Pan aspirant instruował jak zachować się, gdy ktoś nam grozi - gdy nie jesteśmy w stanie uciec - rekomendował zachowanie:
- niepobudzające agresji napastnika;
- zachęcał, by zapamiętać jak najwięcej szczegółów jeśli chodzi o jego wygląd, ubiór i cechy charakterystyczne;
- zalecał najszybciej zgłosić się na policję i opowiedzieć co się wydarzyło - tel. 112;
- zaproponował ściągnięcie aplikacji "Moja komenda", aby mieć szybki kontakt do policji w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.

Jako kolejna głos zabrała p. podkomisarz Anna Kasprzak, która opowiedziała o bezpieczeństwie na drodze, gdy poruszamy się autem, rowerem czy pieszo. Uczulała na noszenie elementów odblaskowych, które sprawiają, że jesteśmy widoczni dla innych użytkowników drogi z dużej odległości i dajemy im czas w sytuacjach krytycznych na reakcję, a sobie szanse na uniknięcie wypadku. Omówiła wzorcowe wyposażenie rowerów: światła przednie, tylne i odblaskowe, sprawne hamulce, dzwonek i kask.

Spotkanie uważamy za bardzo przydatne, wyposażono nas w wiedzę, która pomoże nam uniknąć błędów i właściwie się zachować, gdy staniemy się obiektem agresji czy innego zagrożenia. Zachęcamy koła i organizacje senioralne do zapraszania policjantów z działu prewencji, aby szerzej uświadamiali seniorów na temat bezpieczeństwa.

Opracowała: Jolanta Przytuła