Przedwiośnie patrzy dalej

W tym sezonie Teatr Wielki skupia się między innymi na rozwijaniu zainicjowanych rok temu festiwali. Jednym z nich jest Przedwiośnie Baletowe. Jego druga edycja kontynuuje pomysły sprzed roku, ale przede wszystkim pozostaje w ścisłej relacji ze światem zewnętrznym.

Para tancerzy na scenie. Mężczyzna stoi za plecami kobiety, ktora zasłania oczy prawą dłonią stojąc na palcach. Trzyma ją oburącz za ręce. Za nimi ciemność. - grafika artykułu
Spektakl "Subject to Change", fot. Ewa Krasucka

Relacja ta przejawia się zaangażowaniem sztuki w trudne tematy trawiące teraźniejszość i określające perspektywę na przyszłość. Ten trend w tegorocznym sezonie Teatru wyznaczyła prapremiera "Ślubu" Zygmunta Krauzego opartego na dramacie Witolda Gombrowicza. Jednym z wątków opery jest lęk przed wojną i wywołana przez nią trauma. Temat ten kontynuować będzie jeden z gościnnych spektakli Przedwiośnia Baletowego - "Every Minute Motherland" w wykonaniu Maciej Kuźmiński Company. Choreografia, będąca reakcją Macieja Kuźmińskiego na wybuch wojny w Ukrainie, konfrontuje się z problemem konfliktów zbrojnych i doświadczeniem uchodźców. Twórcy określają "Every Minute Motherland" dokumentalnym spektaklem tanecznym, a samo przedstawienie doczekało się dużego uznania krytyki za wrażliwość i siłę emocjonalnego oddziaływania.

Poczucie niepewności towarzyszące myślom o przyszłości wiąże się także z kryzysem klimatycznym. Autorskim komentarzem do tego problemu jest "Jungle Book reimagined" Akrama Khana - taneczna reinterpretacja "Księgi dżungli" Rudyarda Kiplinga. Nad "Jungle Book reimagined" pracował zespół artystyczny w składzie Akram Khan, Tariq Jordan (scenariusz), Sharon Clark (dramaturgia) Jocelyn Pook i Gareth Fry (dźwięk) oraz Michael Hulls i Miriam Buether odpowiedzialni odpowiednio za światło i scenografię. Efektem ich pracy jest spektakl wykorzystujący, oprócz tańca, animacje i wizualizacje, które przenoszą historię Mowgliego w kontekst uchodźczy. Do ucieczki zmuszają go zniszczenia spowodowane zmianą klimatu, a odpowiednikiem dżungli staje się nowoczesne, bezduszne miasto. W wywiadach Khan podkreśla potrzebę szacunku wobec Ziemi, którą dla własnej wygody nadmiernie eksploatujemy. Reinterpretacja słynnej książkowej historii wyrażona językiem tańca ma przypomnieć o naszym związku z planetą i jej kluczowej roli dla naszej egzystencji.

W przyszłość spogląda także projekt "Spectrum 3", choć tchnie on większą dawką optymizmu. Pokazuje, że nasz los możemy kształtować sami, jeśli tylko odpowiednio wcześnie skierujemy myśli w stronę jutra. Twórcami projektu w każdym aspekcie są tancerze Teatru Wielkiego. "Spectrum" - już trzeci rok z rzędu - pozwala obudzić potencjał twórczy drzemiący w zespole. W kontekście myślenia o przyszłości to dla tancerzy szansa na sprawdzenie się w roli choreografa, która stać się może nową ścieżką zawodową po zakończeniu kariery wykonawczej - dużo krótszej niż w przypadku innych zawodów. Optymistyczny, oferujący opcje rozwojowe charakter "Spectrum" dotyczy nie tylko tańca. Artyści odpowiadają bowiem za całokształt produkcji: marketing, scenografię czy strategię komunikacji.

W programie Baletowego Przedwiośnia nie zabraknie też wcześniejszych spektakli Teatru Wielkiego. Na scenę powróci "4: Pastor / León & Lightfoot / Bondara", który miał swoją premierę w czerwcu ubiegłego roku i spotkał się z pozytywnym odbiorem krytyki, podkreślającej nie tylko wysoki poziom artystyczny, ale także intrygujący dobór choreografii. Na "4..." składa się wczesna, a zarazem uznana za jedną z najważniejszych praca Krzysztofa Pastora "Moving Rooms" do muzyki Schnittkego i Góreckiego. Dalsze dwie składowe - "Shutters Shut" i "Subject to Change" - to choreografie Sol León i Paula Lightfoota, twórców związanych z Nederlands Dans Theater. Szczególnie intrygujące jest "Shutters Shut" stworzone do recytacji wiersza: "If I told him: A completed portrait of Picasso" Gertrudy Stein, czytanego przez autorkę. Wieczór baletowy "4..." domyka choreografia "Bolero" Roberta Bondary stworzona do muzyki Maurice'a Ravela.

Przedwiośnie Baletowe już niedługo, ale jego zasięg czasowy w warstwie tematycznej wykracza znacznie dalej. I to jest w tegorocznej edycji cenne: aktualność poruszanych przez choreografów i tancerzy kwestii powoduje, że festiwal nie powinien pozostawić miłośników sztuki tańca obojętnymi.

Paweł Binek

  • Przedwiośnie Baletowe
  • 20-29.03
  • Teatr Wielki
  • więcej tutaj

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2025