Dla zwiększenia bezpieczeństwa na poznańskich ulicach

W najbliższych miesiącach na wielu poznańskich ulicach zostaną wprowadzone korekty w organizacji ruchu. Ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników - kierowców, pieszych i rowerzystów.

Przejazd kolejowy na Dębcu, w rejonie ulic 28 Czerwca 1956 i Opolskiej - grafika artykułu
W najbliższych miesiącach na wielu poznańskich ulicach zostaną wprowadzone korekty w organizacji ruchu fot. ZDM

O przygotowanie zmian wnioskowali między innymi mieszkańcy, lokalne samorządy, kierowcy oraz kolejarze. Wszystkie te grupy zauważyły, że do wielu niebezpiecznych dla życia sytuacji dochodzi na łączniku pomiędzy ulicami 28 Czerwca 1956 roku oraz Opolską. Są tam dwa przejazdy kolejowe. Bardzo często tworzą się zatory na jezdni. Zdarzały się przypadki, że samochody zostawały na torach kolejowych i nie mogły z nich zjechać.

Dlatego Miejski Inżynier Ruchu przygotował zmiany w organizacji ruchu. Zgodnie z nimi wprowadzony zostanie zakaz poruszania się pojazdów pomiędzy pętlą autobusową (ul. 28 Czerwca 1956 roku) a pierwszym przejazdem (wschodnim). Będą mogły poruszać się tam jedynie autobusy - jednak tylko w kierunku ul. Opolskiej (skrzyżowania z ul. Jałowcową). W obie strony będzie można tam jeździć rowerami.

Oprócz tego projekt przewiduje skanalizowanie ruchu pieszego przez jezdnię (w rejonie torów kolejowych) nowym przejściem, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa. Ruch pieszych będzie skumulowany w jednym miejscu i nie będzie rozpraszał się po całym obszarze.

Z myślą o pieszych, w tym przypadku głównie najmłodszych użytkowników dróg, wyznaczone zostaną przejścia w rejonie ul. Tczewskiej i dojścia do pobliskiej szkoły podstawowej (i przedszkola - choć tam dzieci są odprowadzane przez rodziców). Dzięki temu ma zwiększyć się bezpieczeństwo poznaniaków w drodze na lekcje i po ich zakończeniu do domu.

Podobnie ma być na kolejnym skrzyżowaniu ul. Naramowickiej - tym razem przy połączeniu z ul. Kopcową (ul. Zagajnikową). Zostanie tam wybudowane przejście dla pieszych wraz do doświetleniem. Dzięki temu w tym rejonie Poznania znacznie ma poprawić się bezpieczeństwo ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem pieszych.

W północnej części Poznania nowe przejścia przez jezdnię będą także na ul. Dworskiej, gdzie znacznie zwiększa się ruch pieszych. W innej części miasta - dzieciom łatwiej i bezpieczniej jest już dojść do szkoły (prace były prowadzone w czerwcu) w rejonie ul. Folwarcznej.

By uporządkować parkowanie w czasie imprez organizowanych na stadionie miejskim, a przede wszystkim, by zapewnić swobodny przejazd pojazdom różnych służb, zmieniony został sposób zostawiania pojazdów na ulicach Świerzawskiej i Ptasiej. Miejsca postojowe wyznaczone zostały naprzemiennie. Ma to również ułatwić przyjeżdżającym parkowanie w ten rejon w inne dni niż meczowe (lub koncertowe).

Na wnioski mieszkańców (i kierowców) oraz w wyniku spostrzeżeń jednostek odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na drogach zamontowane zostaną poduszki berlińskie na ul. Głuszyna i ul. Mostowej. Na tej pierwszej wspomniane rozwiązania pojawią się w rejonie lasu. Tam wielu kierowców rozwija zdecydowanie zbyt duże prędkości, przez co dochodzi do bardzo groźnych - niestety także śmiertelnych - wypadków. Dlatego, by ukrócić zapędy tych co myślą, że jeżdżą szybko, ale bezpiecznie, zamontowane zostanie fizyczne wymuszenie obniżenia prędkości jazdy.

Na ul. Mostowej natomiast poduszki będą za skrzyżowaniem z ul. Wszystkich Świętych. Tam kierowcy także jeżdżą za szybko i nie widzą, że za łukiem może być zator, co grozi najechaniem na stojące pojazdy.

Wszelkie zmiany będą wprowadzane sukcesywnie i po monitorowane później.

ZDM