CUW w administracji

Pozytywne doświadczenia prywatnego biznesu w łączeniu usług na rzecz różnych komórek stały się inspiracją  do przenoszenia pewnych funkcji do centrów usług wspólnych także dla organów administracji publicznej z wielu krajów. W Europie pierwsze wdrożenia wspólnych usług dla organów administracji rozpoczęto w krajach skandynawskich i anglosaskich. Silnym centrum usług wspólnych w obszarze administracji są także Stany Zjednoczone, Kanada, Australia i (zwłaszcza) Singapur. W polskiej administracji pierwsze centra usług wspólnych zaczęły powstawać na początku drugiej dekady XXI wieku, głównie w administracji rządowej. Zasadniczym obszarem ich działania w pierwszym okresie był wspólny zakup towarów i usług: artykułów biurowych, sprzętu komputerowego, samochodów, dostaw energii, usług telekomunikacyjnych itp. Pierwszym CUW utworzono w 2010 roku przy KPRM, przekształcony został  od 1 stycznia 2017 w Rządowe Centrum Obsługi https://centrum.gov.pl/ W tym czasie wprowadzano też inne wspólne usługi, na przykład informacji telefonicznej ("call center"). Dla przykładu w 2010 roku Ministerstwo Pracy uruchomiło wspólny portal i linię informacyjną dla klientów urzędów pracy http://zielonalinia.gov.pl/, zaś ZUS (od 2012r.) wspólne dla wszystkich klientów Zakładu Centrum Obsługi Telefonicznej udzielające informacji pod numerem telefonu: (22) 560-16-00. 

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej