Ścieżki wokół Rusałki czeka renowacja

Zdegradowane ścieżki pieszo-rowerowe wokół Rusałki czeka duża zmiana, która w zdecydowany sposób poprawi możliwości rekreacji na tym terenie. Renowacją zostaną objęte fragmenty znajdujące się po północnej i południowej stronie jeziora. Projekt zostanie zrealizowany w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. 

Ścieżka przy jeziorze Rusałka - grafika artykułu
Ścieżki wokół jeziora Rusałka w miarę upływu lat i intensywnej eksploatacji uległy degradacji fot. Daniel Malecki

Ścieżki wokół jeziora Rusałka w miarę upływu lat i intensywnej eksploatacji uległy degradacji. Widać to szczególnie po okresie jesienno-zimowym, któremu towarzyszą intensywne opady deszczu. Wówczas nawierzchnia na niektórych odcinkach zamienia się w błoto zalegające na całej szerokości drogi. Aby je ominąć, spacerowicze muszą wydeptywać alternatywne przejścia na trawniku poza obrzeżem ścieżki. Po stronie południowej, ze względu na ukształtowanie terenu i bliskość brzegu jeziora, obejście błota jest często w ogóle niemożliwe.  

W tym roku najbardziej zdegradowane ścieżki pieszo-rowerowe wokół Rusałki zostaną poddane renowacji. Są to fragmenty położone najbliżej brzegów, po północnej i południowej stronie jeziora. Wspomniane odcinki zyskają nową nawierzchnię. Wykorzystane zostanie do tego naturalne kruszywo i geowłóknina. 

- Podczas roztopów zostaną zinwentaryzowane odcinki zalewane i suche. Celem takiego działania jest zminimalizowanie kosztów robót. Geowłóknina zostanie położona na odcinkach podmokłych - tłumaczy Łukasz Antosz z Zakładu Lasów Poznańskich.

To właśnie Zakład Lasów Poznańskich, zarządzający terenem leśnym nad Rusałką, odpowiada za realizację prac. Pracownicy tej jednostki, chcąc poznać zdanie mieszkańców, w drugiej połowie stycznia spotkali się z przedstawicielami rad osiedli: Sołacz, Ogrody i Wola. Podczas wspólnej rozmowy ustalono, które odcinki wymagają modernizacji w pierwszej kolejności oraz zaprezentowano technologię, jaka ma być wykorzystana podczas robót.

Podczas spotkania z radami osiedli omówiono także problem rozdzielenia ruchu pieszego i rowerowego. W ramach prac projektowych zostanie uwzględniona propozycja montażu tablic informacyjno-edukacyjnych (po wcześniejszym uzgodnieniu z Pełnomocnikiem Prezydenta ds. Estetyki Miasta), zachęcających do jazdy jednośladem ścieżkami oddalonymi od brzegu jeziora.

Ponadto ZLP, wspólnie z radnymi osiedlowymi, wypracuje materiały edukacyjne na temat dobrych praktyk ruchu pieszego i rowerowego na tym obszarze.

Prace planowo powinny rozpocząć się na przełomie maja i czerwca. Projekt zostanie zrealizowany w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego.  

AJ