Lucien Pissarro (1863-1944) według Camille Pissarro (1830-1903) Kobiety pielące trawę,

Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni

09.01 – 21.06.2020
CK Zamek, Sala Wystaw, ul. Św. Marcin 80/82, Poznań Zobacz na mapie
Wstęp wolny
Opis

Wystawa ponownie otwarta od 29.05.2020

Grafiki z kolekcji Ashmolean Museum w Oksfordzie oraz Muzeum Narodowego w Krakowie
Wystawa potrwa do 29.03.2020 r.
Kuratorki: Katherine Wodehouse / Ashmolean Museum, University of Oxford, Krystyna Kulig-Janarek / Muzeum Narodowe w Krakowie

"Impresja: Wschód Słońca" Claude'a Moneta wystawiony w 1874 roku, w dawnym studiu fotografa Nadara, zainspirował nie tylko cały nurt w historii sztuki, ale także rozpoczął rewolucję w dziedzinie technik artystycznych i w sposobie myślenia o sztuce. Choć sam Monet pozostał wierny malarstwu, to Édouard Manet, Camille Pissarro, Paul Cézanne, Pierre-Auguste Renoir, Berthe Morisot oraz Mary Cassatt zdecydowali się tworzyć także w innych technikach. Mimo że grafiki ich autorstwa są w większości nieznane szerszej publiczności, to stanowią fascynujące przedłużenie i dopełnienie sławnych dzieł malarskich.
Centrum Kultury ZAMEK jest miejscem nieoczywistych spotkań ze sztuką. Tym razem w Sali Wystaw zaprezentowany zostanie "nieznany impresjonizm", czyli grafiki najwybitniejszych artystów kojarzonych z tym nurtem.
Kolekcja XIX-wiecznej grafiki francuskiej (depozyt Pissarro Family Collection) z Muzeum Ashmolean (Oxford) należy do najbardziej znaczącego archiwum impresjonistów poza Francją. Na wystawie zobaczymy 35 prac graficznych takich autorów jak: Camille Pissarro, Alfred Sisley, Paul Cezanne, Auguste Renoir, Henri de Toulouse Lautrec, Edouard Manet.

Ekspozycja zostanie wzbogacona o 10 prac artystów francuskich XIX i XX wieku (m.in. Sisley, Toulouse-Lautrec, Bonnard) pochodzących ze znakomitej kolekcji Feliksa "Mangghi" Jasieńskiego z Muzeum Narodowego w Krakowie, jak również o XIX-wieczny warsztat graficzny. Omówiony zostanie rozwój technik druku, takich jak: akwaforta, akwatinta czy sucha igła oraz znaczenie grafiki warsztatowej dla rozwoju impresjonizmu i europejskiej sztuki nowoczesnej. Odpowiemy również na pytanie o cel tworzenia druków (w jednym z najbardziej charakterystycznych okresów rozwoju malarstwa europejskiego), które były efektem rodzącego się właśnie szerokiego rynku sztuki oraz druku artystycznego jako formy użytkowej.

_

Wystawa "Nieznany Impresjonizm. Manet, Pissarro i im współcześni" ponownie otwarta. Sprawdźcie, jak mistrzom grafiki minęła kwarantanna w Zamku!

Twórczość graficzna takich artystów, jak: Édouard Manet, Camille Pissarro, Paul Cézanne, czy Pierre-Auguste Renoir jest w większości nieznana szerszej publiczności, ale stanowi fascynujące przedłużenie oraz dopełnienie ich sławnych dzieł malarskich. Znajdziemy tu charakterystyczne dla impresjonistów tematy jak: portrety, życie nowoczesnego miasta, krajobrazy i zjawiska pogodowe. W grafikach, podobnie jak w obrazach, artyści korzystali z nowatorskich technik i kultywowali estetykę wykonania. 

Na wystawie można zobaczyć dwie kolekcje muzealne: z najbardziej znaczącego archiwum impresjonistów poza Francją - Ashmolean Museum w Oksfordzie oraz ze zbiorów nowoczesnej grafiki francuskiej z Muzeum Narodowego w Krakowie, z kolekcji Feliksa Jasieńskiego.

Ekspozycja została wzbogacona o XIX-wieczny warsztat graficzny.

Prosimy o zapoznanie się regulaminem zwiedzania wystawy i zachowania na terenie CK ZAMEK w czasie obowiązywania obostrzeń w stanie epidemii COVID-19.

_
akt.LT

Zobacz www.ckzamek.pl

Baner
Lucien Pissarro (1863-1944) według Camille Pissarro (1830-1903) Kobiety pielące trawę, Pobierz baner (JPEG, 78,93 kB)