Wystawa konkursowa Katedry Designu Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu - Biżuteria | Konteksty - NIECZYNNA!
STACJONARNE FUNKCJONOWANIE GALERII YES ZOSTAŁO ZAWIESZONE.
Biżuteria i jej szerokie konteksty kulturowe stały się głównym wyzwaniem dla grupy artystek studiujących na I roku studiów magisterskich Katedry Designu Uniwersytetu Artystycznego
w Poznaniu. W kooperacji z Galerią YES powstało 7 całkowicie różnych, choć równie oryginalnych projektów, możliwych do przedyskutowania w ujęciu historycznym, kulturowym i społecznym. Zastosowane techniki oraz różnorodne tworzywa sprawiały, że obiekty wyniosły nas na peryferia już nie tylko sztuki złotniczej, ale myślenia o biżuterii w niestandardowy sposób.
Tekst: Alicja Wilczak
Jak pokazują obiekty młodych projektantek tradycyjnie rozumiana biżuteria jako ozdoba już nie wystarczy do zdefiniowania jej funkcji. Projekty mają bardziej lub mniej pragmatyczne zastosowanie, innym razem reprezentują sferę emocji i filozofii. Punktem odniesienia, głównym kontekstem dla wszystkich projektów jest oczywiście ciało. Ono inspiruje twórczynie do poznawania jego potencjału i potrzeb za pomocą biżuterii.
Kultura Japonii zainspirowała Celinę Glazik w kolekcji pierścionków "Calm" odwołujących się do Jin Shin Jyutsu, czyli japońskiej techniki usuwania stresu poprzez uciskanie odpowiednich części palców i dłoni. Według tej teorii wszystkie elementy ciała są ze sobą powiązane, a każdy palec odpowiada za inną emocję. Jej obrączki, z dyskretnie umieszczonymi w wewnętrznej części wypustkami, stymulują odpowiednio emocje.
Inspiracją dla Pauliny Ziarek było zagadnienie medyczne - bóle mięśni karku i szyi. Funkcja naszyjników, oprócz zdobienia obejmuje masaż obolałych mięśni.
Do pokrewnego wątku ciała i jego wad odniosła się Karolina Majewska-Rydel w swoim projekcie "Konstelacje". Gloryfikuje niedoskonałości skóry: znamiona, blizny, przebarwienia za pomocą ich oprawy w biżuterię. Jej koncept zakłada maksymalną personalizację biżuterii przeznaczonej dla indywidualnych potrzeb.
Sandra Kostro w kolekcji "Srtucture Jewellery" - biżuterii z autorsko opracowanego projektu plisy tkaniny, odwołuje się do zmysłu dotyku.
Weronika Kalota zaś w konceptualnym ujęciu biżuterii, także za pomocą tkaniny, plastikowych kulek, igieł i silikonowych zatyczek do kolczyków, rozważa pojęcie osadu w kontekście biologicznym, ekologicznym i estetycznym.
"Nabroszki" i "Inro" - projekty Olgi Jęchorek to seria unisexowych broszek inspirowanych średniowiecznymi elementami uzbrojenia, głównie naramiennikami oraz sakiewki nawiązujące do elementów ubioru japońskich samurajów. Formy naramienników z metalu lub skóry symbolizują odwagę i ochronę własnej tożsamości. Projektantka uwspółcześnia i nadaje nowe funkcje elementom historycznego ubioru.
Magdalena Dubis za pomocą swojej biżuterii z tkanin, włóknin, sznurka i drutu daje upust emocjom nawiązując do własnych ekspresyjnych rysunków.
- Pieczę merytoryczną nad projektami sprawowali: Marzena Wolińska, kierownik Katedry Designu oraz Paulina Buczyńska, Magdalena Grenda, Michał Filipiak oraz Mateusz Sipiora.
- Technologicznego wsparcia udzieliła zaś Agnieszka Frankowska-Gryza
- Kuratorkami wystawy są: Alicja Wilczak oraz Paulina Buczyńska.
- Wernisaż wystawy odbędzie się 6 marca 2020 o godz. 19:00
- Prace oglądać można do 23 marca 2020
Zobacz www.facebook.com/GaleriaYES