Polityka Mobilności Transportowej

W ostatnich latach następuje coraz szybszy rozwój Poznania, co generuje nowe wyzwania i problemy - ekologiczne, technologiczne, transportowe, społeczne i demograficzne. Odpowiedzią na te dynamiczne zmiany jest przyjęta przez Radę Miasta 6 lipca 2021 r. Uchwałą nr L/894/VIII/2021 nowa Polityka Mobilności Transportowej Miasta Poznania.

Odbiorcami Polityki są mieszkańcy Poznania, turyści, osoby z kraju i obcokrajowcy, którzy niedawno przeprowadzili się do miasta na stałe. W szczególności PMT skierowane jest do dzieci, osób starszych oraz tych ze specjalnymi potrzebami.

Miasto na pierwszym miejscu stawia mieszkańca i wprowadza dla niego udogodnienia, czego wyrazem jest właśnie PMT. Poznań ma być ośrodkiem metropolitalnym, po którym można się przemieszczać bezpiecznie, sprawnie i w sposób zrównoważony, ograniczający szkodliwy wpływ na środowisko naturalne. Jest to nadrzędny cel dokumentu.

Nowoczesne miasto jest ekologiczne, bezpieczne, tworzone z myślą o podniesieniu jakości życia mieszkańców. Przyjęty dokument wskazuje kierunek rozwoju mobilności, którym miasto będzie podążało przez najbliższe 10 lat.

Zrównoważony rozwój mobilności w Poznaniu będzie oparty na:

  • wspieraniu ruchu pieszego i rowerowego,
  • efektywnym publicznym transporcie zbiorowym,
  • ograniczeniu ruchu samochodowego w centrum, równolegle mając na uwadze interes społeczny, względy ekonomiczne i praktyczne, bezpieczeństwo i wygodę mieszkańców, a także kwestie związane ze środowiskiem.

Polityka w celach szczegółowych zakłada również:

  • poprawę oraz zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej, tak, aby podróżowanie odbywało się w sposób bezpieczny, dostępny i wygodny, niezależnie od pozycji społecznej, wieku itp.,
  • możliwość swobodnego wyboru środku transportu zgodnego z potrzebami mieszkańców,
  • zastosowanie takich rozwiązań technicznych, infrastrukturalnych oraz ekonomicznych, które obniżą negatywny wpływ transportu na mieszkańców i środowisko,
  • stworzenie funkcjonalnego systemu transportowego, który umożliwi optymalny rozwój gospodarczy,
  • zapewnienie bezwzględnego priorytetu pieszym w obszarze centralnym i w strefach ruchu pieszego,
  • popularyzację ruchu rowerowego, który stanie się konkurencyjny wobec energochłonnego transportu samochodem i innych sposobów podróżowania,
  • rozwój zrównoważonego transportu z udziałem zainteresowanych samorządów różnych szczebli,
  • rozwój systemu współdzielenia niskoemisyjnych pojazdów,
  • wprowadzenie systemu opłat za wszystkie formy transportu w jednej aplikacji,
  • zintegrowanie kolei z miejskim transportem publicznym oraz poprawę obsługi transportowej portu lotniczego,
  • dążenie do zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego w centrum miasta,
  • organizację systemu parkowania oraz dążenie do odzyskania przestrzeni miejskiej,
  • organizację systemu dystrybucji towarów na terenie miasta,
  • rozwój systemu obsługi turystycznej w mieście,
  • wprowadzanie nowoczesnych technologii w celu rozwiązywania problemów transportu metropolitalnego,
  • zapewnienie wysokiego i efektywnego poziomu organizacji i zarządzania mobilnością w mieście oraz sukcesywna poprawa jakości wdrażanych projektów infrastrukturalnych,
  • wspieranie udziału pojazdów zasilanych ze źródeł alternatywnych z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych.

Załączniki