Polityka Mobilności Transportowej
W ostatnich latach następuje coraz szybszy rozwój Poznania, co generuje nowe wyzwania i problemy - ekologiczne, technologiczne, transportowe, społeczne i demograficzne. Odpowiedzią na te dynamiczne zmiany jest przyjęta przez Radę Miasta 6 lipca 2021 r. Uchwałą nr L/894/VIII/2021 nowa Polityka Mobilności Transportowej Miasta Poznania.
Odbiorcami Polityki są mieszkańcy Poznania, turyści, osoby z kraju i obcokrajowcy, którzy niedawno przeprowadzili się do miasta na stałe. W szczególności PMT skierowane jest do dzieci, osób starszych oraz tych ze specjalnymi potrzebami.
Miasto na pierwszym miejscu stawia mieszkańca i wprowadza dla niego udogodnienia, czego wyrazem jest właśnie PMT. Poznań ma być ośrodkiem metropolitalnym, po którym można się przemieszczać bezpiecznie, sprawnie i w sposób zrównoważony, ograniczający szkodliwy wpływ na środowisko naturalne. Jest to nadrzędny cel dokumentu.
Nowoczesne miasto jest ekologiczne, bezpieczne, tworzone z myślą o podniesieniu jakości życia mieszkańców. Przyjęty dokument wskazuje kierunek rozwoju mobilności, którym miasto będzie podążało przez najbliższe 10 lat.
Zrównoważony rozwój mobilności w Poznaniu będzie oparty na:
- wspieraniu ruchu pieszego i rowerowego,
- efektywnym publicznym transporcie zbiorowym,
- ograniczeniu ruchu samochodowego w centrum, równolegle mając na uwadze interes społeczny, względy ekonomiczne i praktyczne, bezpieczeństwo i wygodę mieszkańców, a także kwestie związane ze środowiskiem.
Polityka w celach szczegółowych zakłada również:
- poprawę oraz zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej, tak, aby podróżowanie odbywało się w sposób bezpieczny, dostępny i wygodny, niezależnie od pozycji społecznej, wieku itp.,
- możliwość swobodnego wyboru środku transportu zgodnego z potrzebami mieszkańców,
- zastosowanie takich rozwiązań technicznych, infrastrukturalnych oraz ekonomicznych, które obniżą negatywny wpływ transportu na mieszkańców i środowisko,
- stworzenie funkcjonalnego systemu transportowego, który umożliwi optymalny rozwój gospodarczy,
- zapewnienie bezwzględnego priorytetu pieszym w obszarze centralnym i w strefach ruchu pieszego,
- popularyzację ruchu rowerowego, który stanie się konkurencyjny wobec energochłonnego transportu samochodem i innych sposobów podróżowania,
- rozwój zrównoważonego transportu z udziałem zainteresowanych samorządów różnych szczebli,
- rozwój systemu współdzielenia niskoemisyjnych pojazdów,
- wprowadzenie systemu opłat za wszystkie formy transportu w jednej aplikacji,
- zintegrowanie kolei z miejskim transportem publicznym oraz poprawę obsługi transportowej portu lotniczego,
- dążenie do zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego w centrum miasta,
- organizację systemu parkowania oraz dążenie do odzyskania przestrzeni miejskiej,
- organizację systemu dystrybucji towarów na terenie miasta,
- rozwój systemu obsługi turystycznej w mieście,
- wprowadzanie nowoczesnych technologii w celu rozwiązywania problemów transportu metropolitalnego,
- zapewnienie wysokiego i efektywnego poziomu organizacji i zarządzania mobilnością w mieście oraz sukcesywna poprawa jakości wdrażanych projektów infrastrukturalnych,
- wspieranie udziału pojazdów zasilanych ze źródeł alternatywnych z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych.