Wartostrada
"Wartostrada" to droga pieszo-rowerowa w dolinie rzeki Warty. Biegnie przez tereny zalewowe łącząc się z układem ścieżek komunikacji poprzecznej. Budowie drogi towarzyszy budowa infrastruktury towarzyszącej: oświetlenia, stojaków rowerowych, ławek, systemu monitoringu miejskiego i oznakowania. Inwestycja zrealizowana została na obu brzegach Warty od Mostu Przemysła I na południu do Mostu Lecha na północy.
Wartostrada pełni funkcję alternatywnego systemu transportu komunikacji rowerowej jako uzupełnienie dla publicznego systemu transportu i alternatywa dla komunikacji samochodowej. To wyjście naprzeciw oczekiwaniom poznaniaków w zakresie infrastruktury rowerowej i potrzeb integracji systemu komunikacji rowerowej na poziomie metropolitalnym.
Projekt, finansowany w większej części ze środków europejskich, realizowany jest w ramach projektu P1 ZIT węzłów integracji. Drogi rowerowe są zlokalizowane w sąsiedztwie kluczowych węzłów komunikacyjnych transportu publicznego Miasta Poznania znajdujących się między innymi przy Rondzie Śródka i Rondzie Rataje.
Projekt Miasta Poznania "Budowa Wartostrady pieszo-rowerowej" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.3.3. "Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania" Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Wartostrada zlokalizowana jest po obu brzegach rzeki Warty od Mostu Przemysła I na południu do Mostu Lecha na północy. W ramach projekty wykonano następujące prace:
odcinek 1 - wzdłuż ul. Piastowskiej od Mostu Przemysła I do Mostu Królowej Jadwigi (zakres: budowa ścieżki, montaż oświetlenia i monitoringu wizyjnego oraz elementów małej architektury) wraz z remontem nawierzchni ścieżki do ul. Droga Dębińska i przebudową odcinka przy Skwerze Tajnej Organizacji Nauczycielskiej,
odcinek 2 - od Mostu Królowej Jadwigi do Mostu św. Rocha (zakres: przebudowa nawierzchni ścieżki w Parku im. Tadeusza Mazowieckiego, montaż oświetlenia i monitoringu wizyjnego oraz elementów małej architektury),
odcinek 3 - od Mostu św. Rocha do ul. Czartoria (zakres: montaż oświetlenia i monitoringu wizyjnego oraz elementów małej architektury, montaż licznika rowerowego),
odcinek 3A - od Mostu Królowej Jadwigi do Parku w Starym Korycie (zakres: budowa nawierzchni ścieżki, montaż oświetlenia i monitoringu wizyjnego oraz elementów małej architektury),
odcinek 4 - od ul. Czartoria do Mostu Chrobrego (zakres: budowa nawierzchni ścieżki, montaż oświetlenia i monitoringu wizyjnego oraz elementów małej architektury),
odcinek na cyplu po północnej stronie Mostu Chrobrego (zakres: budowa nawierzchni ścieżki wraz z oświetleniem i monitoringiem wizyjnym),
odcinek 5 - równolegle od ul. Szelągowskiej, w Parku Szelągowskim do ul. Serbskiej (zakres: montaż oświetlenia i monitoringu wizyjnego oraz elementów małej architektury),
odcinek 6 - od rzeki Głównej do rzeki Cybiny (zakres: budowa nawierzchni ścieżki, montaż oświetlenia i monitoringu wizyjnego oraz elementów małej architektury),
odcinek 7 - alternatywny przebieg Wartostrady przy Bramie Poznania ICHOT (zakres: budowa nawierzchni ścieżki, montaż oświetlenia i monitoringu wizyjnego oraz elementów małej architektury),
odcinek 9 - od rzeki Cybiny do Mostu Królowej Jadwigi (zakres: budowa nawierzchni ścieżki, montaż oświetlenia i monitoringu wizyjnego oraz elementów małej architektury),
odcinek 10 - od Mostu Królowej Jadwigi do Mostu Przemysła I - w Parku nad Wartą (zakres: remont nawierzchni ścieżki, montaż oświetlenia i monitoringu wizyjnego oraz elementów małej architektury, montaż licznika rowerowego).
W dniu 29 września 2017 r. podpisana została umowa o dofinansowanie projektu nr RPWP.03.03.03-30-0008/17-00.
Całkowita wartość projektu: 28.009.018,78 zł
Wydatki kwalifikowalne: 24.264.014,39 zł
Dofinansowanie (85%): 20.624.412,19 zł
Okres realizacji: 2015-2022